Nekromanti [Skrômt] Zoner

kwarnberg

Swordsman
Grejat lite med hur zoner fungerar. Här är förslaget jag lutar åt nu.

Hur lättmanövrerad är zonen?
- Belamrad (-2 på Rörelse)
- Stökig (-1 på Rörelse)
- Öppen/lättmanövrerad (+0 på Rörelse)
Vilka faror finns i zonen?
- Eld
- Vatten
- Höjd
- Vassa föremål
- Trappor
- m.m
Finns det skydd i zonen? (+1 på att ta skydd mot avståndsvapen)
- Väggar
- Lådor
- Bord att välta, m.m

Med utgångpunkt i ovanstående bestämde jag mig för att göra en något modifierad version av biblioteket jag jobbar på i dag.

Arkitekturbiblioteket (modifierat)
Fem zoner, uppdelade på fyra typer:
- Bland Bokhyllor (två olika: Böcker, och Tidskrifter)
- Studieplatser
- Disken
- Bord och Stolar (ett gäng fåtöljer och borden i mitten av rummet)

Bland Bokhyllor (Böcker)
- Öppet (+0 på Rörlighet)
- Skydd (Bokhyllor. +1 på undvika skjutvapen)
- Angränsar till: Bord och Stolar

Bland Bokhyllor (Tidskrifter)
- Skydd (Bokhyllor. +1 på undvika skjutvapen)
- Angränsar till: Bord och Stolar, Studieplatser

Bord och Stolar
- Stökigt (-1 på Rörlighet)
- Improviserat skydd (+1 på undvika skjutvapen, om bord välts)
- Fara (Trappa. 1T6-2 i skada om du ramlar ner)
- Angränsar till: Bokhyllor (både Böcker och Tidskrifter), Studieplatser, Disken

Disken
- Skydd (Disken. +1 på undvika skjutvapen)
- Angränsar till: Bord och Stolar, Studieplatser, Utgång

Studieplatser
- Stökigt (-1 på Rörlighet)
- Improviserat skydd (+1 på undvika skjutvapen, om bord välts)
- Angränsar till: Bokhyllor (Tidskrifter), Disken, Bord och Stolar.

Reflektioner
Troligtvis är 5 zoner för mycket för ett rum i spel. Förmodligen är 3 kanske en rimligare siffra för att det inte ska bli för mycket att hålla reda på, men var en kul övning för att testa modellen.

slanfan

Hero
Bara en tanke. När du skriver vad zonen angränsar till så känns det som att informationspaketet som skall förmedlas till spelarna bäst och tydligast förmedlas med en karta.

Jag gillar tanken i sig, men har själv aldrig lyckats få till det. Gissningsvis är det enorma skillnader mellan olika spel(stilar) när det kommer till zonernas användbarhet.

Att bygga hela stridssystemet (samt förflyttning och kanske mer) utifrån zoner är en annan tanke som slår mig, då jag själv endast försökt trycka in dem i system utan zoner.

kwarnberg

Swordsman
slanfan;n172802 said:
Bara en tanke. När du skriver vad zonen angränsar till så känns det som att informationspaketet som skall förmedlas till spelarna bäst och tydligast förmedlas med en karta.

Jag gillar tanken i sig, men har själv aldrig lyckats få till det. Gissningsvis är det enorma skillnader mellan olika spel(stilar) när det kommer till zonernas användbarhet.

Att bygga hela stridssystemet (samt förflyttning och kanske mer) utifrån zoner är en annan tanke som slår mig, då jag själv endast försökt trycka in dem i system utan zoner.
Jag har aldrig spelat med zoner, men gillar konceptet. Jag tycker att zoner bör både fungera som en beskrivning av olika delar av en omgivning, men också som geografin över omgivningen. Därav angränsande zoner. När det gäller karta behövs det inte mycket mer än ett papper (eller i mitt fall en liten whiteboard bakom SL-stolen), där man ritar upp en cirkel eller fyrkant för varje zon. De som ligger bredvid varandra är angränsande till varandra.

Jag har ett litet system för att förflytta sig mellan zoner med. Det ser ut så här:
För att förflytta dig mellan två zoner gör du en prövning mot Rörlighet. Läs av resultatet enligt följande:
- Exceptionellt lyckat. Du får flytta dig till den nya zonen och göra en handling till.
- Lyckat. Du får flytta dig till den nya zonen och göra en handling till. Denna nya handling får inte vara en attack.
- Misslyckat. Du får flytta dig till den nya zonen. Du får inte göra något mer.
- Exceptionellt misslyckat. Du stannar kvar i zonen du befinner dig och får inte göra något mer.

Detta betyder att du kan flytta dig två zoner så länge du lyckas att flytta dig. Om du vill gå en zon till gör du samma sak, men varje resultat "halkar ner" en nivå. Det vill säga att om du får exceptionellt lyckat läser du det som lyckat, får du lyckat läser du det som misslyckat, och så vidare.
Det är också möjligt att förflytta andra personer till andra zoner, antingen genom att tvinga dem dit med Handgemäng, eller med andra passande färdigheter. Du flyttar dem då till en annan zon i stället för att skada dem.