För mig personligen är inte systemet det som får mig att verkligen fastna för ett spel, men ett bra system är en förutsättning för att jag skall ge det någon tid. Vilket av exempelvis D20 eller BRP som används kan nog i stort sett kvitta, men är systemet riktigt dåligt är det kört redan från början.
Gällande vad som gjort skräck i allmänhet och CoC i synnerhet uppskattat minns jag att Sandy Petersen (skaparen av CoC) pratade en del om i en intervju, minns inte exakt vad han sade men lite av det kommer skall jag försöka återge. Lite partiskt kanske men han borde ju ha en del insikter.
Han ansåg att det visserligen var en styrka att spelet baserades på verk av en känd författare, och att det kunde hjälpa till att få folk att testa spelet, men det var inte det som fick dom att fastna. Ser man på många av de mer framgångsrika kampanjerna som "Horror on the Orient express" eller "Shadows of Yog Sothoth" har dom ju inte så värst mycket med Lovercrafts verk att göra egentligen.
Vidare ansåg han som några påpekat att det är en styrka att man (oftast) spelar karaktärer som är ganska enkla att identifiera sig med och inga superhjältar, men även att tid och plats är ganska nära verkligheten. Just det att spelarna kan visualisera omgivningen tyckte han var mycket viktigt. Han är tydligen fortfarande en mycket aktiv spelledare men han spelar kanske något förvånande bara Cthulhu Now, av just den anledningen.
Just systemet med sanity ansåg han var den klart viktigaste mekaniken i spelet och en central drivkraft, att spelarna aktivt undvek att titta på monster var något helt nytt mot andra rollspel.
Slutligen talade han också om vad han ansåg var det som starkast fastnade i minnet när man spelar. Han menade att det främst var starka och skrämmande händelser. I Dungeons kanske höjdpunkten och det man mindes efteråt är hur draken besegrades efter en lång strid eller hur någon fick tag på det stora dräparsvärdet, alltså framgång. I Coc var det istället ofta hur saker gick fruktansvärt fel, hur karaktären blev sliten i stycken av en Shoggoth eller blev skogstokig och hade ihjäl resten av spelarna. Vilket är absolut sant för mig iaf.