Nekromanti Skräck och Science Fiction

Troberg

Sinister eater
Man kan ju också se det som att Gud sakta men säkert lär sig
Här spricker ditt resonemang. Tror du att en religiös skrift eller person skulle antyda att gud inte alltid varit allsvetande?

Folket jublar, Krillebesten har blivit nedkämpad, folkets hjälte har segrat! :gremgrin:

Fast när det gäller ämnet så tror jag vi är ganska överens vid det här laget. Nåja, det gör inget, jag har några diskussionsmässiga drive by moonings på lager... :gremgrin:

Krille

Super Moderator
"Tror du att en religiös skrift eller person skulle antyda att gud inte alltid varit allsvetande?"

Judendomen bygger på det - ifrågasättandet av Guds regler är grundläggande för att man ska lära sig från den. Det är lite som vetenskap - endast genom att testa tesernas validitet kan man komma vidare och lära sig.

Det är bara senare fejkvarianter (kristendom och islam) som hävdar att Gud är ofelbar och aldrig ska ifrågasättas. Naturligtvis har de stagnerat i ortodoxt bokstavstroende våldsorgier också.

Troberg

Sinister eater
Judendomen bygger på det - ifrågasättandet av Guds regler är grundläggande för att man ska lära sig från den.
Men inte ens de ifrågasätter guds allvetande och ofelbarhet, bara sin egen tolkning av hans direktiv. (Ungefär samma effekt jag vill få när jag förklarar saker för folk. :gremcool:)

Det är bara senare fejkvarianter (kristendom och islam) som hävdar att Gud är ofelbar och aldrig ska ifrågasättas. Naturligtvis har de stagnerat i ortodoxt bokstavstroende våldsorgier också.
OK, den var för uppenbar för att du skulle kunna tro att jag skulle låta den passera. Alltså är du skyldig och du är admin så det är OK att svara på den. (Om du inte håller med, se min tes ovan.)

Och judarna har aldrig stagnerat i ortodoxt bokstavstroende våldsorgier? Jenin, Rafah, Gaza, Ariha. Och det är bara de aktuella. Går man tillbaka i historien hittar man exempel där man hittat stentavlor där man beskriver hur man dödade tiotusen män, kvinnor och barn genom att skicka dem genom tegelstensbränningsugnar. Påminner det om något?

Nog med OT, jag kommer inte att diskutera det här mer här. Kommentarer får skickas privat.

Krille

Super Moderator
"Men inte ens de ifrågasätter guds allvetande och ofelbarhet, bara sin egen tolkning av hans direktiv."

Det beror lite på vem och när du tittar. Ta till exempel det där med Sodom och Gomorra. Där kommer Gud och säger, "dom däringa städerna ska jag förinta" också kommer Abraham och säger, "men öh, pucko! Det finns ju en massa oskyldiga där. Ska du ha ihjäl dom också?" "Klart jag ska", säger Gud, "jag är allsmäktig." "Men hörru farsan, liksom, det är fel! Vad gör du om det finns femhundra snälla typer där?" "Men så många finns inte, men skulle det finnas så skulle jag låta bli." "Och om det var tvåhundra då?" "Så många finns inte, men skulle det finnas så skulle jag låta bli". Och så vidare. Kohandeln slutar vid tio rättfärdiga och det visar sig inte finnas, men poängen är att Abraham de facto ifrågasätter Guds allvetande och ofelbarhet.

"Och judarna har aldrig stagnerat i ortodoxt bokstavstroende våldsorgier?"

Och se hur det gick för dem! Brännugnar, sa vi något om, eller hur?

Bokstavstroende suger. Oavsett om de står under davidsstjärnor, kors eller halvmånar.

Troberg

Sinister eater
Kohandeln slutar vid tio rättfärdiga och det visar sig inte finnas, men poängen är att Abraham de facto ifrågasätter Guds allvetande och ofelbarhet.
Och som van konspirationsteoretiker så kan jag inte låta bli:

"Det kanske var precis vad gud ville uppnå från början. Abraham kanske inte ifrågasatte guds vilja utan verkställde den, utan att inse det?"

Bokstavstroende suger. Oavsett om de står under davidsstjärnor, kors eller halvmånar.
Speciellt om bokstaven är ett stiliserat M. Tacka vet jag hammaren och skäran, den vet man i alla fall att man kan lita på. :gremwink:

Krille

Super Moderator
"Det kanske var precis vad gud ville uppnå från början. Abraham kanske inte ifrågasatte guds vilja utan verkställde den, utan att inse det?"

Tja, då är det ju lugnt. Antingen ifrågasätter man Guds vilja för att lära sig, eller så ifrågasätter man Guds vilja för att Gud vill det. I vilket fall som helst så är det bra att ifrågasätta Guds vilja.

Sensmoralen är väl något i stil med att man inte ska ta bokens stäver som absolut sanning, utan att man hela tiden måste söka sanningen i ordet på egen hand för att uppnå visheten.

Ghoulz

Swordsman
Atomic Cthulhu

Skrev inte Chaosium, angående att en sl hört av sig och oroade sig över vad som skulle hända om hans spelare bestämde sig för att kärnvapenbomba R'lyeh, att det ända som skulle hända var att Cthulhu skulle regenerera, bli arg och vara radioaktiv? Lätt humoristiskt kanske, men du dräper honom knappast med något så banalt som en pulslaserkryssningsmissil laddad med anthrax.

Troberg

Sinister eater
Sensmoralen är väl något i stil med att man inte ska ta bokens stäver som absolut sanning, utan att man hela tiden måste söka sanningen i ordet på egen hand för att uppnå visheten.
Och den sensmoralen har totalt passerat de religiösa...

Läste en en väldigt kul ledare i Jordan Times av Salman Rushdie angående förbudet i någon delstat i USA mot att undervisa om Darwin med titeln "When the metafor became truth". Samma tema där.

entomophobiac

Low Prep High Play
Blev ju nästan film...

Är fortfarande under utveckling, faktiskt. Har varit i kontakt med den blivande regissören. Tyvärr verkar filmen ha världens längsta förproduktion, och av manuset att döma så ser jag inte på den med några förhoppningar.

(Van Damme åker till jorden för att rädda den från något livsfarligt monster eller dylikt... blä)

Krille

Super Moderator
"Och den sensmoralen har totalt passerat de religiösa..."

Möjligen de bokstavstroende. Att dra alla över en kam sådär är väl ungefär som att säga att alla till vänster om Miljöpartiet för aktiv väpnad krigföring mot Vägverket.

Troberg

Sinister eater
Möjligen de bokstavstroende. Att dra alla över en kam sådär är väl ungefär som att säga att alla till vänster om Miljöpartiet för aktiv väpnad krigföring mot Vägverket.
Ändra vägverket till bilprovningen så stämmer det skapligt på min bekantskapskrets (med några undantag).

entomophobiac

Low Prep High Play
Anledningen till att Chaosium inte har gått den vägen tror jag själv är att spelet har uppnått en sådan status och dignitet att man inte vill riskera en dålig väg av monsterjakt i rymden.

Jag tycker att det kan ge bra kontraster till Call of Cthulhu. Varelserna er enda svara att forsta sig pa, och de betyder ju fortfarande - oavsett om det er pa 20-talet eller 3020-talet - en kontradiktion mot den faststellda vetenskapen. Sa tolkar jag det. Oavsett om menniskorna bara har gasdrivna lampor eller interplanetera massforstorelsevapen sa er ju Mythos paverkan densamma - ett han mot allt vad vetenskapen er, och en geckelse av ideer den for med sig.

Sa varfor skulle det inte fungera? Och framforallt - varfor skulle det bli monsterjakt i rymden?

GURPS CthulhuPunk var kul lesning, och jag er glad att jag hittat den, men samtidigt gar det att anvenda den till sa mycket mer. Jag ser rymdstationen som av misstag tar ombord en Shoggoth. Skeppet som utforskar en planet som visar sig vara befolkad av Great Race of Yith eller Mi-Go, eller kanske har rester av Elder Things/Old Ones i besta At the Mountains of Madness anda. Det gar att anvenda sig av manga klicheer for att skapa heftig sci-fi med Lovecrafts verld, och sjelv tenker jag nog forsoka nagong gang. (Helst utan att folk har en aning om vad som hender.)

teofagus

Veteran
Kan glädja er med att Hardware kommer på dvd nu i maj!
Hoppas nu bara att rättighetsstrulet med samme regissörs briljanta spaghettiwestern-i-afrika/serimördare/demonologi-film Dust Devil löser sig, så att den också kommer på dvd...

Troberg

Sinister eater
Kan glädja er med att Hardware kommer på dvd nu i maj!
Man kan ju hoppas att de kommer ihåg att ge Gwar credits i eftertexterna den här gången...

sluper

Swordsman
Och varför har det inte gjorts några stora officiella satsningar på CoC i yttre rymden, när de flesta monstren ändå ursprungligen kommer därifrån?

Det finns ju ett äventyr i Strange Aeons som utspelar sig på månen. Och det var väl kanske inte ett helt lysande äventyr (to say the least).