Nekromanti Skribentforum?

solvebring

Superhero
Hej hej!

Zinescene"... Eller "Rollspelsmakande" - är det dit man hänvisas om man är intresserad av författande, eller arbetet bakom rollspel, dvs. (skribent och illustratör /skaparrelaterat)?

Vad jag kan minnas fanns det kort ett forum för just ämnet författande/skrivande för oss som var intresserade av det, eller minns jag fel?

...Om det nu fanns, var intresset för klent?

Jag som just nu kämpar för att komma in i branschen, som skribent, detta hos Riotminds, skulle älska ett mer precist forum för detta. Visst, Rollspelsmakande, det funkar ju stundom för det jag söker, men det är riktigt inte "hemmarollspel" eller just det grundläggande "skapandet" jag vill tala om, utan mer djupgående om skriveriet och illustrationerna. Fix, tricks och knep för dessa "yrken" är nog mer vad jag söker... Fattar någon vad jag menar?

Att PM:a Mekanurg stup i kvarten gjorde jag till en början för några år sedan då jag ville börja skriva seriöst :gremblush:, men jag kan ju inte tjata öronen av honom, eller någon annan, hela tiden. Och ett ställe med mer öppen diskution och idébollande vore väl bättre?

Är det någon mer som skulle uppskatta ett sådant forum?
CREW - finns det inget intresse så be mig hålla käften, för det vet faktiskt ni bäst med vad som går hem. :gremgrin:

Fattar någon överhuvudtaget vad jag dillar om?

Kanske skulle andra, t.ex. Rosen, Mekanurg, Magnus Seter, Han, Snigel och andra kreativa gossar jag vet om gilla ett sådant forum? Skulle ni?

Jag bara kände för att bolla om idén för ett "kreativitetens forum"; lite bakvattensnack för allt vad denna kultur innebär alltså. :gremgrin:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Från där jag sitter...

...så tycker jag det är rätt klart och tydligt att det är Rollspelsmakarforumet som är det du söker. Något nytt forum som har i stort sett samma syfte tyckerj ag inte behövs. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Visst, Rollspelsmakande, det funkar ju stundom för det jag söker, men det är riktigt inte "hemmarollspel"
Det är inte Noir eller SHI2 heller; men klur till dessa spel har mig veterligen postats på rollspelsmakande-forumet.

eller just det grundläggande "skapandet" jag vill tala om, utan mer djupgående om skriveriet och illustrationerna. Fix, tricks och knep för dessa "yrken" är nog mer vad jag söker... Fattar någon vad jag menar?
Ja, vi har diskuterat båda dessa ämnen på just Rollspelsmakande vid flera tillfällen. Både i form av "här har jag ritat/skrivit något - vad tycker ni om det?" och diskussioner där vi pratat om vad som generellt gör texter/bilder i rollspel användbara/njutningsfulla, samt vad som oftast får oss att lägga ifrån oss dessa böcker.

Det gäller förresten inte bara illustrationer och texter, utan även formgivning och marknadsföring, m.m.

Vi har alltså redan ett forum som länge fungerat på exakt det sätt du talar om. Att du inte tycker det passar beror nog snarare på att du tycker att det forumet har dålig status.

För mig personligen spelar det inte så stor roll, eftersom jag inte navigerar mig mellan avdelningarna, utan ser alla inlägg som skrivs. Skulle jag tro att ett särskilt forum för "rollspelshantverket" i form av texter, bilder och formgivning skulle vara bra?

Tja, kanske. Trådarna ligger ju kvar längre om de inte puttas ned av regel- och konceptklur; och det ökar chansen för att de skall bli lästa och sedda. Å andra sidan får man en ny avdelning som kanske inte så många går in på öht. Det är svårt att avgöra om det skulle hjälpa eller stjälpa en när man ville diskutera detta.

Det finns argument både för och emot. Själv är jag inte intresserad av någon ny sådan avdelning, men jag måste ju säga att det har blivit enklare att prata om brädspel på det vanliga spelforumet sedan det kom... Så, principen är inte så dum.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jag är nog rädd att vi som vill skriva (och då inte tänker sig regelrätt rollspelsrelaterade texter - typ världsbeskrivningar, regelmuffel utan helt frilevande texter utan anknytning till att verkligen bli rollspel) är hänvisade till att söka oss andra forum.

Rör det sig däremot om rollspelsrelaterat så verkar de vägar som bör nyttjas vara typ

-Novellarkivet (eller vad det heter) tyvärr sällan kommenterat... folk har alldeles för lite intresse och tid att lägga ner på att läsa det. (med några undantag , "stora namn" på forumet får väl en chans då och då.) Sedan är det väl lite känsligt att kommentera en annan människas berättelse kan jag tänka...
- rollspelsmakarforumet är du redan inne på. Och där kan man ju få en del feedback på rollspelsrelaterat...
- kulturforumet är en annan avdelning som det går att få in lite saker i... men det känns lite smalt, min tolkning.

Vad det gäller skrivande för tidningar och sånt så vänd dig lämpligen till folk som är inblandade i dessa, de kan ge dig bättre feedback på det du skriver och dessutom konstatera vad de vill ha. :gremsmile:

Det här är i alla fall min erfarenhet. Själv har jag inte fått mycket feedback på liknande ämnen här och eftersom jag inte är mycket för regelskapande så har jag kört fast...

Hoppas det lyckas dig bättre. :gremfrown:

Dimfrost

Special Circumstances
Jag håller med Rising. Det du snackar om passar perfekt på rollspelsmakarforumet. Åtminstone så länge man inte går över gränsen mot rent skönlitterärt skrivande, och då hör det över huvud taget inte hemma på Rollspel.nu heller. (Jag skulle gärna ta bort novellerna från siten också, men det är jag rätt ensam om att tycka.)

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Jo, jag hänger med på vad du menar.
Dock så tycker jag helt klart att makar-forumet funkar alldels utmärkt för vad du säker. Även för mer djupgående disskutioner om just skapa ett spel. Det är bara att slå sig in där & börja skriva !

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Skribentforum? (OT-varning)

eventuellt kan följande frågeställning också medverka till en flytt av deltråd till annat forum... :gremsmile:

(Jag skulle gärna ta bort novellerna från siten också, men det är jag rätt ensam om att tycka.)
Det får mig att undra om du inte också skulle föredra rollspel helt "nakna" -dvs helt utan någon form av inspirationstext?
Är det så? Bort med krimskramset - fram med klara regler och en kort saklig världsbeskrivning, inget lull lull lul
Förlåt, men för mig är inspirationstexter tämligen viktigt och då även här på rollspel.nu. Jag ser gärna fram emot mer sånt fluff.

Finns det fler därute som känner att fluffet ska portas - både från rollspel.nu och rollspel "in general"?

Rosen

Myrmidon

Finns det fler därute som känner att fluffet ska portas - både från rollspel.nu och rollspel "in general"?

Inte portas, nej - däremot känner jag ofta att det blir för mycket av den varan. Mer fluff än substans är inte särskilt givande det heller.

--
Åke

Krille

Super Moderator
Stämningstexter i rollspel (OT)

Det får mig att undra om du inte också skulle föredra rollspel helt "nakna" -dvs helt utan någon form av inspirationstext?
Är det så? Bort med krimskramset - fram med klara regler och en kort saklig världsbeskrivning, inget lull lull lul
Saken är den att en hel del av stämningstexter i rollspel är rätt kassa och snudd på skrattretande dåliga. Jag har gärna stämningstexter i rollspel, men i så fall ska de vara så bra att de skapar stämningen ifråga.

Det blir inte bättre av att en hel del stämningstexter i rollspel sätts på ett snudd på helt oläsligt sätt. Stämningstexter ska läsas för att ha en chans att förmedla sin stämning, och är de svårlästa så är risken stor att man helt enkelt skuttar förbi dem.

Det gör att rollspel ofta har usla stämningstexter, svårlästa stämningstexter eller usla svårlästa stämningstexter. I så fall så är de mest slöseri med trycksvärta. Då kan det faktiskt vara.

---

Det sagt, jag har inget emot en novellsektion här på rollspel.nu. Det tar ingen större plats på hårddisken, och jag misstänker att ett normalt inläggsläsande äter långt mer processortid och bandbredd än en novell. Men själv läser jag dem inte.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag ser i de allra flesta fall att det inte finns några rent skönlitterära texter i rollspel, ja (om man inte anser att världsbeskrivningen per definition blir en essä eller liknande, vilket man nog kan argumentera för). Folk är helt enkelt alldeles för jävla dåliga författare när det kommer till skönlitteratur. Jag har redogjort för min ståndpunkt tämligen utförligt i ett flertal inlägg senaste gången ämnet kom på tal. Det går ut på att man kan skriva inspirerande världsbeskrivning utan taffliga försök till novellfragment. Om alla rollspelsförfattare skrev stämningstexter som Rebecca Borgstrom eller Erik Granström skulle jag inte ha den här åsikten, men nu är det tyvärr inte så.

Och visst, det är klart att novellerna inte tar någon plats här. Det är mer av rent sitehygieniska orsaker jag skulle vilja bli av med dem. :gremlaugh: Det måste finnas skrivarcommunities på nätet där man kan både få större uppmärksamhet och mer kommentarer kring sitt skrivande. (Samt det faktum att jag av ren elitism får rysningar och andnöd av noveller som utspelar sig i Mundana och som någon fjortonåring har skrivit.)

/Dimfrost

solvebring

Superhero
Kan tänkas, så äre...

Mitt svar kommer nog vara kortare än vad ni väntat er...

Ja, visst skulle jag vilja ha "mitt" speciella forum, och jag har svårt att förmedla vad jag egentligen menar verkar det. Men samtidigt, jo du Kannesten, du har nog egentligen rätt och den enklaste lösningen:
Att jag helt enkelt skall banka mig in på rollspelsmakande om jag så vill och sluddra om mitt, även om det skulle verka något främmande ibland (inte nog för att tråden skall flyttas dock :gremgrin: ) - och ta för mig lite mer och inte låta forumstitel och tråd vara så bokstavligt sammanlänkade.

Och till allt det andra pladdret:
Jag gillar "lull-lull" eftersom jag är så kallad (men inte direkt erkänd :gremblush:) skribent och författare till dylika underliga verk. Men jag håller fullständigt med Krille, - Nej, det skall inte vara förmycket galenskaper i en text som egentligen helt rent skall förmedla ett budskap/fantasi/tanke/känsla. Nu vet jag ju inte vad du tillexempel skulle tycka om alla mina olika beskrivningar, men jag, enligt mitt tycke och sätt att bedömma, tycker inte jag heller om när det bara blir ett löst omfång ord som till och med skulle ha förvirrat Piccasso. Kanske skriver jag själv sådana texter, äsch... ! :gremcrazy:

Tack och Hej, Hushållsost!

Quan'talis

Swashbuckler

Kommentar, tillagd efteråt: Det är så länge sedan jag skrivit inlägg att jag har glömt hur man gör (note to self: man svarar på det som faktiskt står i de andra inläggen, inte på något helt annat), så hela utformningen av inlägget som ett motargument kan med fördel bortses från eftersom det vid närmare betraktelse inte fanns något att argumentera mot. Men jag låter det stå kvar i alla fall, för det finns apor och gasbildning i det.

-----

Fast man skulle ju också kunna påstå att största delen av de regler som postas här inte heller är något att skriva hem om. Och vi kan väl inte börja ha speciella regler för vissa sorts inlägg bara för att bespara dig från estetisk gasbildning?

Vidare skulle man ju till exempel kunna påstå att Gurgehs inlägg om Supergänget redan är skönlitteratur på rollspelsmakarforumet, och att det skulle ha varit rätt mycket tråkigare om han bara hade postat reglerna och sagt att de kommer att användas i ett rollspel i serieform som kommer att bli färdigt 2012. Att det dessutom råkar vara bra serier är ju enbart trevligt för alla inblandade, men jag har svårt att tänka mig några regler som skulle tillåta Supergänget men förbjuda mitt rollspel som är precis som Eon, fast med orcher, och så ska det vara skrivet i form av en bok om tysk grammatik. Förutom regler som säger att man inte får posta dåliga inlägg, då, men i så fall skulle vi ju vara helt utelämnade åt moderatorernas smak, och vissa av er gillar bara spel med apor, det har man minsann hört! :gremmad:

Skönlitteratur som inte direkt hör ihop med makandet av ett rollspel har väl däremot mindre orsak att befinna sig på rollspelsmakarforumet. Men att bara säga att sånt hör hemma någon annanstans verkar lite kortsiktigt – det kan ju till exempel hända att man väldigt gärna vill diskutera sina texter med folk som man mer eller mindre känner och som man vet är mer eller mindre vänligt inställda till den sorts historier man tänker skriva. Det kanske finns forum för skönlitterära texter någonstans, men i så fall är väl risken rätt stor att de är befolkade av folk som tror sig vara författare, och ett sådant öde kan vi väl inte önska någon?

(jo, det kan du säkert, men nu pratar vi om våra teoretiska bättre jag här)

Man kanske kan lägga upp sina grejer någon annastans (till exempel en personlig hemsida, ett teoretiskt forum för författande som man lyckats hitta och inte skäms alltför mycket för, en blogg, eller något annat ställe som möjligtvis eller möjligtvis inte bäst beskrivs med ett gutturalt läte) och länka till dem i artiga, välformulerade och inte alltfär ofta förekommande inlägg på kulturforumet? Eller OT-forumet, ifall man inte gillar kultur. Risken är väl fortfarande överhängande att man inte får särksilt många svar och så småningom tröttnar, men risken för att din känsliga själ skulle utsättas för något en fjortonåring ( :gremshocked: ) skrivit skulle i alla fall minimeras.

Tillägg för sänkande av diskussionsnivån: Jag vet hur man använder "Inlägg"-taggen och det gör inte du! :gremelak:

Dimfrost

Special Circumstances

Bara för att klargöra: ja, Supergänget är rollspel i skönlitterär form, och nej, jag har inget emot det, tvärtom. Grejen är den att jag bara gillar bra skönlitteratur. :gremgrin: (Se där, Feliath, en tautologi!)

Skönlitteratur i allmänhet kan man naturligtvis diskutera på kulturforumet, eller på OT-forumet om det har att göra med ens eget skrivande som inte känns som att det platsar någon annanstans.

Resten får inget svar för det begriper jag mig inte på. Jag hoppas att det inte fanns någon del av inlägget som var ett faktiskt försök till att argumentera mot mig och som jag missade på grund av den första kommentaren?

Tillägg om fusk och nivåer: mina länkar fungerar alldeles utmärkt, tack vare att jag gillar att fuska. (Tyvärr är jag ju inte själv moderator här men jag känner admins. :gremgrin:)

/Dimfrost