Nekromanti Skriptad strid..

Arfert

Facit
..de som läst eller testat Burning Wheel vet att man ii det spelet använder skriptad strid, dvs att man i förväg skriver vad man gör under de tre faserna i stridsrundan... ett slags alternativ till taktikkort.

Jag sitter och experimenterar med en regelvariant till Saga som använder ett liknade system för mer avancerade spelare. Men nu har jag fått hjärnsläpp. "Skriptad strid" suger som begrepp tycker jag, låter svengelska.. men vad kan man kalla det istället? Nån bra idé?

/T

Rickard

Urverk speldesign
(För)programmerad strid [ANT]

/Han som även kan föreslå "förplanerade manövrar", "stegbyggande strid" och "förutbestämd strid"

Big Marco

Läskig
"Taktiskt strid" använder jag i Agent. Jag tycker ordet "taktiskt" lyfter fram det planerande och kalkylerade man ämnar göra. Jag hade "Kalkylerad strid" ett tag men det blev för mycket kamrer Karlsson.

Rising

Vila i frid
Rent speltekniskt är det faktiskt ingen skillnad på att planera i flera steg och att utföra ett enda val med väldigt många alternativ.

Så rent speltekniskt finns det ingen jättestor anledning att skilja på strider där man förplanerar alternativ tre stridsrundor framåt i tiden, och de där man gör ett val mellan extremt många taktikkort.

Boardgamegeeks kallar alla dessa mekanismer för "Simultaneous Action Selection" vilket sätter fingret på det viktiga: Man assignerar ju samtidigt vad ens karaktärer skall göra för val - till skillnad från att ha en abstrakt "turordning" runt bordet.

Men Boardgamegeek skiljer alltså inte på Roborally (som är ett spel där man förplanerar på det sätt som du talar om) och spel såsom Diplomacy och Sax, Sten och Påse.

Men man skulle förstås kunna kalla det "Sekventiella simultana handlingsval" om man ville vara extra tydlig med att peka på skillnaden mellan de system du tänker på och andra; såsom Skymningshems taktikval.

---

Jag skulle avråda dig från att kalla det "taktisk strid" av samma anledning som jag tycker att "skriptade strider" är en dålig term: De är nämligen bogus, och beskriver inte på ett intuitivt sätt vad man håller på med.

Vill du ha någon sådan term bara för att de låter bra och framställer ditt spel i god dager, då kan du lika gärna slå på stort och kalla det "världens bästa stridssystem".

Thermight

Warrior
Re: (För)programmerad strid [ANT]

Inte för att jag vet exakt vad det är för mekanik ni syftar på.

Men låter inte ordet 'stridstaktik' bättre än 'taktisk strid' ?

Tråkig länk, läs helst inte:
http://en.wikipedia.org/wiki/Game_complexity

Finns det nåt att hämta i The Riddle of Steel eller Sorcerer?

Genesis

Ni dés ni maître

Inte för att jag vet exakt vad det är för mekanik ni syftar på.
Det handlar om stridssystemet i till exempel Burning Wheel, där man kan välja mellan ett antal olika tekniker (typ Block, Charge, och så vidare). Varje kombattant skriver ned (skriptar) sina tre nästföljande handlingar, som sedan utförs i den ordningen. Vissa handlingar är bättre mot vissa andra, så det gäller att försöka gissa vad motståndaren tänker göra och kontra detta. Det är tänkt att ge spelighet och bli roligare och mer engagerande.

Men låter inte ordet 'stridstaktik' bättre än 'taktisk strid' ?
Fast det gäller här att döpa en sorts stridssystem, inte en sorts taktik.

Mogger

Hipsteranka
Vad sägs om Stridsregler?

Jag ser ingen anledning att skapa en ny term för att du tillåter taktiska val. Men innan jag svarar skulle jag vilja veta vad syftet med frågan är. Vad vill du tala om för en läsare genom att ge spelmekaniken en term?

Thermight

Warrior

Vet ej om det redan finns med, men det finns ju också ett trick att dela upp så att man låter resultat/effekter från faser/stridsrundor flyta över till nästföljande.

I TROS har man t.ex 2 stycken 'slagväxlingar' per Stridsrunda där resultat/effekter från den första flyter över till den andra.

I Sorcerer var det nåt med att om man fick fler överskjutande 'successes' än motståndaren under en stridsrunda, kunde man föra över dem till nästa runda för att få en extra framgångsrik stridshandling. Jag har inte läst&förstått reglerna helt och hållet, men det kändes ungefär som att om man såg till att få ett bra övertag/initiativ under en runda, kunde man spendera det och försöka få ett övertygande avslutning av motståndaren i nästa.

Sorcerer hade ganska korta stridsregler. Nån som spelat det och kan påpeka om det finns något som kan passa för t.ex. Saga?

Rising

Vila i frid
Re: Vad sägs om Stridsregler?

Jag ser ingen anledning att skapa en ny term för att du tillåter taktiska val.
Okej. Ser du någon anledning att skapa en ny term för det som Arfert frågar efter?

Arfert frågar ju inte efter en term för att tillåta "taktiska val", utan för att kombatanterna skall assignera ett antal sekventiella handlingar i förväg.

Vad vill du tala om för en läsare genom att ge spelmekaniken en term?
Det kan vara lämpligt om man sedan vill tala om ens spel på ett forum, exempelvis. Precis såsom det finns många trådar på det här forumet som frågar efter spel med konfliktresolution.

Vad Arfert säger att han önskar är en svensk term för det han vill tala om, då det känns osmidigt att använda engelska termer i svenska diskussioner och i ett svenskt spel. Det är en åsikt som jag delar.

Arfert

Facit
Re: Vad sägs om Stridsregler?

Korrekt. Jag är som sagt ute efter en bra term för ett system som i Burning Wheel, där man innan varje stridsrunda skriver upp vad man tänker göra i de tre faserna som ingår i stridsrundan.... (BW har massor med olika "handlingar" man kan göra... som kan ge fördelar och nackdelar, beroende på vad motståndaren kan och gör.)

Big Marco

Läskig
Men man skulle förstås kunna kalla det "Sekventiella simultana handlingsval" om man ville vara extra tydlig med att peka på skillnaden mellan de system du tänker på och andra; såsom Skymningshems taktikval.

[...]

Vill du ha någon sådan term bara för att de låter bra och framställer ditt spel i god dager, då kan du lika gärna slå på stort och kalla det "världens bästa stridssystem".

Fast nu var det inte det som han var ute efter, utan han ville ha en term till "avancerade spelare". Du har inte fel i att ditt namn är beskrivande för handlingen som sådan men det är en extremt osäljande, osexig och icke-mainstream-aktig term. Saga är ett spel som iaf jag associerar med ord som "enkelhet", "to-the-point", "icke-akademiskt" och "icke-fisförnämt". Huruvida detta stämmer in på Tomas vision kan han själv svara på, det är iaf så som jag ser det. Och i det sammanhanget så bryter "Sekventiella simultana handlingsval" helt ord- och terminologirytm. Dessutom fattar inte majoriteten av läsarna vad som menas då det skall sättas i jämförelse med det system som redan finns (utgår jag ifrån?).

Strider i Saga är förhållandevis simpla affärer regelmässigt och när jag gjorde en snabb koll fanns inte "taktisk strid" med som begrepp; sålunda anser jag det vara en perfekt rubrik för det Tomas efterfrågade.

Om Saga Advanced nu skulle ha riktat sig till oss ingrodda spelteoretiker så hade "Taktisk strid" varit rätt intetsägande, medhåll. Men jag utgår från att vi inte är Tomas primära målgrupp.

Arfert

Facit
Dina antaganden ligger nära hur jag ser det. Det jag filar på är en kort regelexpansion för de som vill ha ett något mer avancerat stridssystem, men inte något som krockar med Sagas regler för övrigt... jag eftersträvar enkelhet här också, så det inte känns som två olika spel. Men ändå med fler taktiska val, då...

Saga Advanced, det tål att tänka på.... :gremlaugh:

Rising

Vila i frid
Ah.

Well, det är skillnad på att ge ens egna unika applikation ett specifikt namn och att namnge en systemmekanism i sig. Krille gav sitt Västmark namnet "T10" just för att han skulle kunna få den sexiga taglinen "hälften så stort, dubbelt så bra". Men det betyder ju inte att han därmed namngivit någon generell systemgrej.

Och "Scripted Combat" är inte ett specifikt namn på Burning Wheels stridssystem. Det är tvärtemot just ett sätt att förklara den här generella systemmekanismen i stort.

Jämför med dice pools/tärningspölar och det specifika "Storytellersystemet".

Problemet med att försöka sälja en separat del av ens system med ett sexigt namn, är att det namn man då kommer konkurrera med är det intuitiva alternativet - att titta på vad själva rollspelet i sig heter. Det är ett problem som gäller för namngivning i stort - varför skall jag egentligen prata om "T10-systemet" när det ligger närmare till hands att säga "Västmarksystemet"? - men det blir ännu tydligare när det gäller separata delar, såsom ett stridssystem.

Så varför skall någon prata om "Taktisk Strid"-systemet, när det kommer ligga närmare till hands att säga "stridssystemet i Saga Advanced"? Jag förstår inte varför man ska ha ett sexigt namn på en separat del av ens system öht. Tycker du att DoD Expert hade vunnit något om det hade döpt sitt stridssystem till "Taktisk Strid"-systemet? "Nu skall vi berätta om hur Taktisk Strid-systemet fungerar:" Räcker det inte med att de beskriver hur strid fungerar i rollspelet jag håller i handen? Varför skulle jag behöva ett sexigt namn på det? Det räcker om kapitlet heter "stridsregler" anser jag.

Osexigt? Ja, kanske, men det fungerar. Så jag tycker att Arfert helt enkelt bara kan beskriva hur hans system fungerar; "spelarna planerar simultant en sekvens av tre stridshandlingar", osv, och det räcker. Man behöver inte ha ett varumärke på varje liten del av ens regelsystem. Det räcker med att förklara hur det fungerar. Sedan kan vi här på forumet hitta på ett akademiskt namn om vi så skulle önska, och då faller det sig rätt naturligt att vi gör någon sorts sammanskrivning av de ord som beskriver systemet. Alltså; precis såsom vi i alla tider kallat DoD Experts skaderegler för ett "träffområdessystem" för att det är ett system med träffområden, så skulle det vara naturligt att kalla ett system där man simultant planerar en sekvens av handlingsval - för något i stil med ett "sekventiellt system för simultana handlingsval".

Big Marco

Läskig
Det är inte ofta jag tycker du är ute och flyger helt fel plan men nu är ett av de sällsynta tillfällena.

Kanske är Tomas initiala användande av "begrepp" det som spökar, det är snarare i betydelsen en rubrik eller namn än som en term eller definition som avses. Eller, Tomas?

Johan, har du läst Saga och hur språket går flyter där? För det första, "sekventiellt system för simultana handlingsval" är ett språkbruk som jag inte tror finns med någonstans i hela den boken. Det som finns är mycket mer jordnära, icke-akademiskt. Men det är inte det primära i frågan.

Utan det är, som jag uppfatar det, relationen till det etablerade materialet och konskevensen. För mitt inre såg jag en exempeltext typ så här:

"I Saga finns ett stridssystem som passar de flesta. Det går snabbt att slåss, blir spännande och är fullt av äventyr. Men för de som är intresserade av lite mer avancerade stridsregler finns här ett system för vi kallar för taktisk strid. Taktisk strid innebär att man...."

Ser du skillnaden? Mellan innehåll och kontext. Svjv kallar Saga "sig självt" aldrig vid coola termer eller flashiga namn gällande sina system eller regelfilosofier. Den mer högtravande nivån, eller kanske "självinsikten" saknas - spelet fokuserar mer på att bara enkelt presentera de regler som skall presenteras, utan större omskrivningar eller motiveringar varför det är si eller så.

Hade Tomas däremot sagt att han var ute efter att skriva ett generellt stridssystem på svenska som hade tydliga inspirationskällor i BW/BE så håller jag med dig till fullo att "taktisk strid" vore slemdåligt som namn.

(dessutom, jag såg just Hannibal Rising, och kan du förklara för mig varför jag bara såg dig framför mig så fort unge herr Gaspard Ulliel bet kinderna av folk?)

Storuggla

Champion
Rising i populärkultur [OT]

"(dessutom, jag såg just Hannibal Rising, och kan du förklara för mig varför jag bara såg dig framför mig så fort unge herr Gaspard Ulliel bet kinderna av folk?)"

Konstigt, titeln gav mig bara bilder av hur Rising försöker leda en massa elefanter över alperna, samtidigt som han försöker övertala dem att de visst ska pröva de där svamparna han hittat.

Storuggla, och tunika hade han också

Rising

Vila i frid
Men för de som är intresserade av lite mer avancerade stridsregler finns här ett system för vi kallar för taktisk strid.
Fast den frågeställning du tar upp nu är en annan än vad Arfert frågade om. Vad du talar om nu är vad man ska kalla ens avancerade stridsregler, och inte vad man ska kalla skriptade stridsregler.

Nå. Jag tycker du har fel vilket som. Jag tycker att man ska kalla avancerade stridsregler för just "avancerade stridsregler" och ingenting annat.

Kolla bara: Det här är vad du just skrivit:
"För den som vill ha X så finns det, och vi kallar det Y".

...där X = avancerade stridsregler och Y = taktisk strid.

Varför inte bara kalla det X? Om folk inte fattar vad X är så skulle de ju ändå inte förstå meningen de just läste!

I övrigt verkar du och jag överrens om att man inte behöver syssla med rollspelsteori i en regelbok. Det räcker att man beskriver hur regeln fungerar. Är det verkligen så akademiskt och osexigt att förklara det som att man (vilket jag föreslog) "planerar en sekvens av stridshandlingar simultant"? Okej, i sådana fall föreslår jag att man byter ut "simultant" mot det lite vardagligare ordet "samtidigt". Då blir det förhoppningsvis lite bättre.

Arfert

Facit
Allvarligt Rising, jag vill bara veta vad som är en bra rubrik att sätta till det stycket i reglerna... och med tanke på den tråden jag startade för att tag sen (den om varför amerikaner skriver mindre akademiskt och tillkrånglat, till och med i indie-spel) så går "spelarna planerar simultant en sekvens av tre stridshandlingar" fetbort. :gremgrin:

...skämt åsido, jag vill inte ha ett nytt namn till stridsystemet, jag vill bara ha ett begrepp som låter bra att använda i en mellanrubrik, sen kan jag förklara det i brödtexten.