Nekromanti Skriva äventyr- Hur låta dagarna gå?

Nässe

Myrmidon
Jag skriver ett äventyr nu till ett rätt traddigt spel. Min ambition är att scenariot ska utspela sig på samma plats över flera dagar. Varje dag kommer det ske en eller ett par grejer. SLP agerar, mot varandra eller mot rollpersonerna. Samtidigt ska rollpersonerna ha möjlighet att dra runt, upptäcka grejer, lägga näsan i blöt och stoppa det som håller på att hända.

Något som brukar hända i denna typ av upplägg är att rollpersonerna direkt gör allt som går att göra, besöker alla platser, pratar med folk, skjuter ner SLP etc. I spelvärlden tar deras handlingar ett par timmar, sen är äventyret klart. Allt det som skulle kunna hända om man låter dagarna gå får aldrig möjlighet att ske. I verkliga livet, eller på film skulle ju inte huvudpersonerna bete sig som rollpersonerna. Men det är ju inte samma medium.

Så min fråga är... Hur kan jag ge frihet till rollpersonerna/ spelarna samtidigt som jag låter tid få passera, och händelser ske?

De lösningar jag har själv är dessa:
* Instruera och uppmana SL att klippa i tid. Detta skulle passa bra i ett mer indielir. Helt enkelt hoppa i tid. Men jag tror många spelare skulle tycka det var fusk. ”Vadå, vi skulle ju upp på taket och kolla också, vi har inte alls gått och lagt oss.”
* Koppla vissa platser till händelser som måste ske. Det är inte rimligt att gå hem till butlern, förrän butlern försökt mörda lasersvärdstillverkaren. Alltså det man kan kalla tidlås. Men det finns något djupt otillfredställande att begränsa spelarna på detta sätt. Det kan mycket väl bli enormt rälsat där varje ställe som kan besökas kopplas med något som först måste hända.
* Få rollpersonerna att göra något annat, som de också måste lägga tid på. De är på gården för att inspektera sjukdomen som sprider sig bland djuren, och de måste lägga tid på att undersöka en massa kossor. Riskerar ju dock att bli en del rätt tråkiga scener.

Vad finns det mer för sätt? Hur gör man det bra?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Antingen kan du lägga in en reglering i spelets uppläg där rollpersonerna har X tid per dag och varje grej har en tidsåtgång angiven. Samt riktlinjer till SL för att bedömma riktlinjer.

Eller lägg in fler trådar i handlingen, så spelarna håller på med de andra trådarna medan huvudtråden utvecklas i bakgrunden.

Eller acceptera att i land snubblar apelarna över lösningen på en gång och missar hela äventyret.

Feuflux

omjonasson.se
Nässe;n285603 said:
* Instruera och uppmana SL att klippa i tid. Detta skulle passa bra i ett mer indielir. Helt enkelt hoppa i tid. Men jag tror många spelare skulle tycka det var fusk. ”Vadå, vi skulle ju upp på taket och kolla också, vi har inte alls gått och lagt oss.”
Här kan jag tycka att det ofta är väldigt generöst med tid för spelarna. De/Vi tillåts leta igenom hela staden efter den mystiska flickan, hänga på tornéspelen och spionera på Röde Riddaren, bryta sig in hos ärkebiskopens sommarstuga och sen lite lätt lunch och sen fortsätter det. Hallå, bara att leta igenom en stad är ju typ en heldagsaktivitet. Saker tar tid.

anth

Vetefan
Nässe;n285603 said:
Så min fråga är... Hur kan jag ge frihet till rollpersonerna/ spelarna samtidigt som jag låter tid få passera, och händelser ske?
Vad gör du själv på dagarna?
Vad är det som hindrar dig från att ägna dig åt rollspel 24/7?

Alla människor har ett liv - och med liv menas att man gör saker på dagarna. Saker som man förväntas göra.
- Gå till jobbet.
- Gå i skolan och läsa läxor.
- Handla, städa, laga mat, hämta barn på dagis.
Nej det är inte glamoröst, men det är inte meningen att man ska rollspela de delarna. De delarna är där för att ta tid från rollpersonerna.
En rollperson har alltså inte 24 timmar per dygn på sig att äventyra, snarare är det någonstans mellan 4-8 timmar fritid per dag.
Givetvis kan rollpersonerna skita i sina åtaganden och bara äventyra - men det kommer att slå tillbaka på rollpersonerna väldigt snabbt:
"Ja givetvis kan du skugga den mystiske Mr X som du precis mötte, men var inte du på väg till dagis för att hämta din dotter...?"

Bifur

Veteran
Nej, tidsklipp funkar så där i tradspel. Och jag förutsätter här att spelet är av karaktären att RPnas vardagsliv inte kommer i vägen, för annars ju det bra.

Fler varianter:
- Geografi. Det tar faktiskt tid att flytta sig. Längs vägen händer grejer.
- "Murar" eller något. Alla SLP/händelser är inte direkt tillgängliga. Utan att vara tidsbundna kan det krävas andra insatser för att kunna träffa dem - rätt kontakter etc.
- Slumphändelser som involverar RPna i platsens vardagsliv och kanske ger krokar till bihistorier.
- Sidouppdraget. Delvis samma som Nässe skriver ovan om att behandla sjuka djur men utbyggt till något mer meningsfullt för äventyret, kanske något som relaterar till en SLPs bakgrund, utan att för den skull påverka huvudlinjen.

Tre solar

Hero
Tidslås, eller självspelande äventyr, är som du påpekar det mest frustrerande som finns för spelare.

Här är mina förslag
1. Byt ut alla tidslås mot villkor: 1d4 timmar efter att rpna köpt lasersvärd istället för dag tre. Så istället för att tvinga spelarna att vänta på din story, tvingar du storyn att anpassa sig efter dem.

2. Gör tidslåset uppenbart om det måste finnas: borgmästaren är bortrest till torsdag, så ni kan inte kidnappa honom innan dess.

3. Gör tid till en resurs. Uppmuntra spelarna att vara snabba, men gör ett schema för vad som är möjligt vid vilken tid. Pälsjägaren är i skogen på eftermiddagen, så ni kan inte träffa honom då. Osv. Som i Kidnap the Archpriest

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Sluta curla spelarna. Klipp som en furie. Om spelarna fick sköta pacingen i äventyret skulle de aldrig lämna värdshuset.

anth

Vetefan
wilper;n285617 said:
Sluta curla spelarna. Klipp som en furie. Om spelarna fick sköta pacingen i äventyret skulle de aldrig lämna värdshuset.
Bah!
Varför ska man klippa i tradspel?

"Ni sitter på värdshuset och har just druckit upp ölen för era sista pengar, vad gör ni?"

"Ni sitter på värdshuset och avnjuter en kall öl när en vettskrämd bonde rusar in:
- Orcerna kommer! Orcerna kommer!
Vad gör ni?"

"Ni går in på ert favoritvärdshus och beställer en öl när servitrisen sorgset säger:
- Vi har ingen öl idag. Karavanen som skulle ha varit här för en vecka sedan har inte kommit ännu.
Vad gör ni?"

Kan man inte få rollpersonerna att lämna värdshuset ska man inte vara spelledare. :)

Jocke

Man med skägg
Låt spelarna veta under hur många dagar spelet utspelar sig och gör mekanik av att byta dag. Jämför med kanske Majoras Mask och Stardew Valley. Eller för den delen Better than any man.

Normalt så är att bara låta tiden gå helt fel val i äventyr, då de bygger på att rollpersonerna gör saker. Att vänta känns kontraproduktivt efter som det är att inte göra något i i princip alla spel och nästan alla äventyr.

Om rätt val då är att vänta till dag 3 måste det presenteras lite som en move i AW eller att det ger någon resurs eller så? Det måste kännas som ett lika bra (eller bättre val) än att "göra något".

God45

#PrayersForBahakan
Kan man inte bara låta folk göra vettigt många saker på en dag? Saker tar tid och olika lång tid. Så är det här inte en spelledare uppgift som inte behöver nämnas i ett äventyr?

Nässe

Myrmidon
Tack! Många bra svar!

Jag är osugen på att bygga mekanik för tex tidsekonomi. Jag tror det kan vara väldigt bra men i ett traddigt äventyr som ska funka för många blir det lätt ett för stort avbrott från överenskommelsen. Det blir meta, och författande, även om jag själv skulla gilla det. Lite som En studie i brott (uppföljaren till Sherlock Holmes- spelet, det som äventyrsspel gav ut med ledtrådar och tidningsnotiser) där man kunde undersöka ett visst antal ledtrådar per dag och varje dag läste man en text om saker som hänt.

Men som sagt. Jag tror det blir för mycket mekaniserande. Det blir ett spel i spelet. Och det kan nog vara störande.

Det jag snurrar tillbaka till blir en kombination av att uppmana och instruera om att klippa och hoppa i tid, låta RP ha någon aktivitet att syssla med och låta vissa grejer vara kopplade till att RP först har gjort något, eller att tiden går och låta saker vara långt borta (det tar en hel dag att segla till Muffinsön och tillbaka).

Det jag är ute efter är nog att spelgruppen ska få upplevelsen av att befinna sig på en plats och i ett skeende under en tid, snarare än att snabbt lösa det och skynda vidare. Jag vill både låta spelarna vara aktiva och passiva mottagare.

GOD45: Ja, så är det nog egentligen. Men jag tror det i realiteten ofta blir så att spelarna pressar på och gör en massa saker och man tappar som SL kontrollen över det. Det är i alla fall min hösgt personliga upplevelse.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Håller med om förslaget att lägga in sekundära händelser och ärenden som ligger i RP´s intresse. I "Mörkret mellan stjärnorna" pågår förberedelser till en begravning samt den avlidnes sista önskan om en sammanställning av forskningsmaterial samtidigt som primära händelser spelas ut. Både hårt knutna till historien, men ändå aningen sekundära händelser). Kanske man kan hitta sådana "vardagshändelser" som ändå knyter an till historien? Tittar man t.ex. på Mask of Nyarlathotep så är sidospåren i London lite väl uppenbara sidospår och hakar inte riktigt in i helheten.

Lite extra SLP´s (med relation till de äventyrets primära handling) med nån krockande agenda och lite drivkrafter hos RP som SL kan peta på borde kunna flytta tiden framåt?

anth

Vetefan
Nässe;n285643 said:
GOD45: Ja, så är det nog egentligen. Men jag tror det i realiteten ofta blir så att spelarna pressar på och gör en massa saker och man tappar som SL kontrollen över det. Det är i alla fall min hösgt personliga upplevelse.
Det är förhållandevis vanligt att tradspel (både i de allmänna reglerna och det specifika äventyret) har listor med tidsåtgång.
- Sömn per dygn: 8 timmar (magiker är inte utvilade nog att få tillbaka använd magi om de sover mindre).
- Mat/hygien: frukost/lunch/middag: 1 timme var.
- Förflyttning: en karta där varje ruta motsvarar 10 minuter (det viktiga är alltså inte avstånden, utan tidsåtgången mellan olika platser). Även mellan platser väldigt nära varandra tar det alltid minst 10 minuter.
- Samtal med NPC: 1 timme (även om samtalet är avslutat på ett par minuter tar det ändå en timme av rollpersonernas tid: artighetsfraser, dricka thé, ta av och sätta på ytterkläder, vänta på att NPC:n har tid o.s.v.).
- Leta dokument i biblioteket: 2 timmar.
O.s.v.

Listan med tidsåtgång ska alltid finnas tillgänglig för spelarna.
Spelledaren för en liten loggbok där denne för in vad spelarna gör och hur lång tid det tar. Spelarna ska ALLTID kunna fråga vad är klockan just NU och spelledaren ska bara behöva titta på sista anteckningen i loggen för att svara spelarna.
Spelarna kan sedan pressa på hur mycket de vill, men de kan inte ändra på listan med tidsåtgång som presenteras i början av äventyret.

Tro mig - denna lösning löser de flesta tidsproblem i tradsspel. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n285661 said:
Det är förhållandevis vanligt att tradspel (både i de allmänna reglerna och det specifika äventyret) har listor med tidsåtgång.
Wot? Är det? Förutom DnD, (där det ju finns listor för så gott som allt i ett eller annat supplement) kan du ge några exempel på spel som har bra sådana listor man kan kolla in?

anth

Vetefan
Rymdhamster;n285669 said:
Wot? Är det? Förutom DnD, (där det ju finns listor för så gott som allt i ett eller annat supplement) kan du ge några exempel på spel som har bra sådana listor man kan kolla in?
Dang!
Jag får återkomma med svar på den frågan. :)

Nässe

Myrmidon
Listor med tidsåtgång låter, hoppas du ursäktar mig, sjukt tråkigt. Blir det inte bokföring av det hela? Jag kan förstå det till viss del. "ok ni vill kolla om det finns något i biblioteket, det tar en hel dag". Men gå på toa? Käka frukost?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nässe;n285691 said:
Listor med tidsåtgång låter, hoppas du ursäktar mig, sjukt tråkigt. Blir det inte bokföring av det hela? Jag kan förstå det till viss del. "ok ni vill kolla om det finns något i biblioteket, det tar en hel dag". Men gå på toa? Käka frukost?
Du kan ju göra den precis så detaljerad, eller abstrakt du vill (om du ens vill göra det). Det behöver ju inte bli så mycket bokföring eftersom du bara tickar upp tiden på dagen allt eftersom, och även där kan du höfta väldigt mycket mellan tummen och pekfingret.

"NI har gjort nått som tog ett par timmar, och ett par saker om tog en timme var, okej det är ungefär lunchtid."

Självfallet trillar det ner lite på SL-nivå att styra, så det är ju frågan hur du beskriver det i texten.

Sen kan ju detaljrikedommen variera.

"Fråga ut någon: en timme" är ju egentligen ett tveksamt mått, eftersom det beror helt på hur mycket frågor rollpersonerna ställer, och under vilka former. Och i en liten by tar det kanske inte nämnvärt mycket tid att röra sig från ena änden till den andra. I en större stad skulle det däremot kunna vara relevant, och då kanske snarare i form av "förflytta sig från ett kvarter till ett annat, 1 timme".

Men jag skulle se det mer som "vägledning till SL" snarare än ett strukturerat, välbalanserat system.

Jocke

Man med skägg
Rymdhamster;n285692 said:
Du kan ju göra den precis så detaljerad, eller abstrakt du vill (om du ens vill göra det). Det behöver ju inte bli så mycket bokföring eftersom du bara tickar upp tiden på dagen allt eftersom, och även där kan du höfta väldigt mycket mellan tummen och pekfingret.

"NI har gjort nått som tog ett par timmar, och ett par saker om tog en timme var, okej det är ungefär lunchtid."

Självfallet trillar det ner lite på SL-nivå att styra, så det är ju frågan hur du beskriver det i texten.

Sen kan ju detaljrikedommen variera.

"Fråga ut någon: en timme" är ju egentligen ett tveksamt mått, eftersom det beror helt på hur mycket frågor rollpersonerna ställer, och under vilka former. Och i en liten by tar det kanske inte nämnvärt mycket tid att röra sig från ena änden till den andra. I en större stad skulle det däremot kunna vara relevant, och då kanske snarare i form av "förflytta sig från ett kvarter till ett annat, 1 timme".

Men jag skulle se det mer som "vägledning till SL" snarare än ett strukturerat, välbalanserat system.
En kompis till mig körde ganska länge tidspalneringen "allt tar en timme" för att planera sin vardag.
Det gick förvånansvärt bra.

Nässe

Myrmidon
Gå och handla- en timme
Fixa nytt elavtal - en timme
Gå ut med hunden - en timme
Sova - en timme
Världsherravälde - en timme
Motverka klimtaförändringarna - en timme
:):):)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jocke;n285696 said:
En kompis till mig körde ganska länge tidspalneringen "allt tar en timme" för att planera sin vardag.
Det gick förvånansvärt bra.
Nässe;n285700 said:
Gå och handla- en timme
Fixa nytt elavtal - en timme
Gå ut med hunden - en timme
Sova - en timme
Världsherravälde - en timme
Motverka klimtaförändringarna - en timme
:):):)
Det är för all del snuskigt enkelt! Och i det långa loppet borde det kanske jämna ut sig. Jag tror faktiskt jag är övertygad!

Nästa gång jag spelleder tänker jag pröva på det här.