Jag skriver ett äventyr nu till ett rätt traddigt spel. Min ambition är att scenariot ska utspela sig på samma plats över flera dagar. Varje dag kommer det ske en eller ett par grejer. SLP agerar, mot varandra eller mot rollpersonerna. Samtidigt ska rollpersonerna ha möjlighet att dra runt, upptäcka grejer, lägga näsan i blöt och stoppa det som håller på att hända.
Något som brukar hända i denna typ av upplägg är att rollpersonerna direkt gör allt som går att göra, besöker alla platser, pratar med folk, skjuter ner SLP etc. I spelvärlden tar deras handlingar ett par timmar, sen är äventyret klart. Allt det som skulle kunna hända om man låter dagarna gå får aldrig möjlighet att ske. I verkliga livet, eller på film skulle ju inte huvudpersonerna bete sig som rollpersonerna. Men det är ju inte samma medium.
Så min fråga är... Hur kan jag ge frihet till rollpersonerna/ spelarna samtidigt som jag låter tid få passera, och händelser ske?
De lösningar jag har själv är dessa:
* Instruera och uppmana SL att klippa i tid. Detta skulle passa bra i ett mer indielir. Helt enkelt hoppa i tid. Men jag tror många spelare skulle tycka det var fusk. ”Vadå, vi skulle ju upp på taket och kolla också, vi har inte alls gått och lagt oss.”
* Koppla vissa platser till händelser som måste ske. Det är inte rimligt att gå hem till butlern, förrän butlern försökt mörda lasersvärdstillverkaren. Alltså det man kan kalla tidlås. Men det finns något djupt otillfredställande att begränsa spelarna på detta sätt. Det kan mycket väl bli enormt rälsat där varje ställe som kan besökas kopplas med något som först måste hända.
* Få rollpersonerna att göra något annat, som de också måste lägga tid på. De är på gården för att inspektera sjukdomen som sprider sig bland djuren, och de måste lägga tid på att undersöka en massa kossor. Riskerar ju dock att bli en del rätt tråkiga scener.
Vad finns det mer för sätt? Hur gör man det bra?
Något som brukar hända i denna typ av upplägg är att rollpersonerna direkt gör allt som går att göra, besöker alla platser, pratar med folk, skjuter ner SLP etc. I spelvärlden tar deras handlingar ett par timmar, sen är äventyret klart. Allt det som skulle kunna hända om man låter dagarna gå får aldrig möjlighet att ske. I verkliga livet, eller på film skulle ju inte huvudpersonerna bete sig som rollpersonerna. Men det är ju inte samma medium.
Så min fråga är... Hur kan jag ge frihet till rollpersonerna/ spelarna samtidigt som jag låter tid få passera, och händelser ske?
De lösningar jag har själv är dessa:
* Instruera och uppmana SL att klippa i tid. Detta skulle passa bra i ett mer indielir. Helt enkelt hoppa i tid. Men jag tror många spelare skulle tycka det var fusk. ”Vadå, vi skulle ju upp på taket och kolla också, vi har inte alls gått och lagt oss.”
* Koppla vissa platser till händelser som måste ske. Det är inte rimligt att gå hem till butlern, förrän butlern försökt mörda lasersvärdstillverkaren. Alltså det man kan kalla tidlås. Men det finns något djupt otillfredställande att begränsa spelarna på detta sätt. Det kan mycket väl bli enormt rälsat där varje ställe som kan besökas kopplas med något som först måste hända.
* Få rollpersonerna att göra något annat, som de också måste lägga tid på. De är på gården för att inspektera sjukdomen som sprider sig bland djuren, och de måste lägga tid på att undersöka en massa kossor. Riskerar ju dock att bli en del rätt tråkiga scener.
Vad finns det mer för sätt? Hur gör man det bra?