Skriva/genomföra egna äventyr med spelaranknytning

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
584
Location
Uppsala
Ok, det här är lite festligt... (eller pinsamt beroende på hur man ser det) :rolleyes:

Jag har aldrig skrivit eller spellett ett egenknåpat äventyr

Baserad på idé från Ereb wiki.

Baron i Inmark. Wollmar Yxkull, har förbättrat en väg mellan två samhällen/städer som används av b.la. handelskaravaner från Aidnebergen.
Han tar ut en ordentlig tull på resande vilket irriterar Tornriddarna o det grövsta då de har Inmark som sin förläning. Konungamakten avsätter Baronen men man kan inte komma åt honom då borgen ligger väldigt taktiskt.

Intro: tullen "rånet" på vägarna har blivit råare och hela sällskap har försvunnit.
Motivation: en av spelarna är en före detta livegen från området. Han har skickat guld till sin familj från allt loot (skitkul att han gjort det så fort han hade medel till det).
Rykten har gått i Faltrax. Har guldet kommit fram och har något hänt hans familj.

Övriga spelare.
Tornriddarna: De ser det som en skymf att behöva betala tull för ett område de ansvarar för sedan Hertigen blev avsatt.
Rövarband: Opererar i området och är ansvariga för "försvinnanden"

Komplikationer:
Rövarbandet arbetar delvis med Tornriddarnas goda minne i syfte att svartmåla baronen.
Rövarbandet leds av en person som som kommer från Tornriddarna (men det vet de inte om)

Viktigaste NPC:
  • Baronen: En girig skithög men vill faktiskt göra vägen bättre och minska rånrisken ( mer handel, mer pengar)
  • Rövarbossen: Grym jävel som har ett massivt horn i sidan till spelaren ovan.
    • Från spelarens bakgrund. Lekte tillsammans som barn men skadades under en lek som spårade ur allvarligt och lämnades som död. Kroppen hittades aldrig. Antagonisten tillbringade år som slav hos Orcherstammar löst kopplade till Svarta Tornet men finns efter fritagning/flykt hos Tornriddarna där han arbetat med de mer ljusskygga/blodiga delarna av verksamheten.
      • Motivation. Dubbel, underminera baronen samt locka tillbaka spelarkaraktären till området för hämnd
Eventuellt ytterligare kopplingar.
En annan av spelarna (penter) var en del av Tornriddarna under några år som spejare (bakgrund innan första äventyret)

Så, funkar idéerna?
Vad behöver jag förbereda? (vi spelar över foundry)

Mycket tacksam över tankar på ovanstående.
Missade möjligheter? Viktigt att tänka på?

/C
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,494
Location
Helsingborg
Jag blir lite förvirrad när du skriver "spelare" om både fraktioner i scenariot och om dina spelare. :)

1. Vilka är de övriga rollpersonerna? Vad har de för personlighet, för mål, kontakter och höga färdighetsvärden?

Du har nämnt två: en som blivit av med guld till rövarna och en som faktiskt känner en tornriddare.

2. Finns det något annat i världen som du vill filka in som du tycker hade varit häftigt att ha med?
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
584
Location
Uppsala
Duh, bra kommentarer :cool:

Spelare kanske inte är ett bra ordval, aktörer med agens är nog tydligare

Har en kampanj där jag klubbar klassikerna i Ereb Altor (med Mythras som spelmotor) och de har hunnit igenom en del.
  1. Skelettbyns hemlighet (endast två spelare)
  2. Triangeldrama i Edelfara
  3. Skönheten och Odjuret
  4. Dimön
  5. Marsklandet
  6. Rösten från Forntiden
De har hunnit bli någorlunda erfarna med färdighetsvärden i 60-70%.
(och mycket pengar..)

Min tanke har varit att göra ett nedslag i bakgrundshistorien för varje rollperson innan kampanjen går vidare (oktagonen: Imaria)
Rollpersoner:
  • Lodi, ovanstående spelare, egendomslös tjuv. Koppling till området och en av antagonisterna
  • Piradoks, ursprungsbefolkning med anknytning till Tornriddarna
  • Eskil, smedslärling från Nordmark (kopplingar till Inmark då han tillbringade en tid som Smedslärling mellan äventyr i Utkante (som jag placerade i Inmark)
  • Just, Riark från Pendon (använder Theism)
/C
 
Top