Nekromanti Skriva på iPad

chrull

Stockholm Kartell
Sprang iväg och köpte mig ett tangentbord till iPad mini nu (Logitechs ultrathin cover för mini kostar just nu 399 på diverse butiker, inklusive mediamarkt om man förbeställer på nätet...).

Nu behöver jag bara en vettig app att skriva i. Vad använder ni för olika?

Jag kommer skriva mest rollspelsgrejjer, så om det finns något smart sätt att synca dokument till nätet är det bra, men det måste också gå att jobba ordentligt offline. Kan man gruppera/länka olika dokument så är det också bra.
Har inget behov av att layouta, men kan man klistra in bilder är det toppen.

Några tips/förslag?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Pages och Numbers använder jag. Mest Numbers faktiskt, för att hålla ordning på olika trådar och uppslag.

Om du också reggar dig som iCloud-användare synkar det på nätet, och du kan logga in via en webbläsare och jobba i dokumenten.

/Magnus

Arfert

Facit
Håller med, Daeldalus is tha shit. Det och Byword, Storyist, iA writer, OmniOutliner, Writing Kit, OmmWriter, WriteRoom, Drafts, Notability. Bra på olika sätt. Finns hur många bra skrivprogram med hög kvalitet som helst till iPad, helt överlägset där.

chrull

Stockholm Kartell
Tack för tipsen alla!

Hur många av dem funkar på både iOS, OSX och Win? Hur många av dem kan man slänga in bilder i?

Arfert

Facit
Pages funkar överallt såvitt jag vet (det finns onlineversion om inte operativsystemet stöder det). Och det hanterar bilder, ungefär som Word och dylika program. De övriga är mer för att skriva. iA Writer, Storyist och Byword finns även till OSX, och dess filer kan man öppna med vilket textprogram som helst. Men inga bilder. Daeldalus funkar bara med OSX och systerprogrammet Ulysses, men sparar som text.

Sen finns det några fler Officeliknade appar till iPad, men de har jag undvikt. Gillar inte Office/Word. Rörigt för min smak.
Jarl said:
chrull said:
Jarl: det där är ju knappast ett screenshot från ipad...

chrull

Stockholm Kartell
Så Pages (vilket jag väntar lite med att kolla in, har inte tillgång till det gratis än) och Evernote verkar alltså vara de bästa alternativen just nu då.

Jarl

Hero
chrull;n6852 said:
Så Pages (vilket jag väntar lite med att kolla in, har inte tillgång till det gratis än) och Evernote verkar alltså vara de bästa alternativen just nu då.
Som så mycket på tablets är program väldigt specifika, så det beror ju på vad du är ute efter; skriva och layouta uppsatser? Skaffa Pages. Anteckna? Kanske Evernote. Skriva råtext? Kanske iAWriter. Etc. Sen finns ju webbaserade tjänster som kanske funkar ok numera, som GDocs?
Arfert said:
Pages finns som sagt på webben. Och det är som Word, fast enklare och inte lika "bloated".
Arfert said:
Jag skriver det mesta i råtext nuförtiden. Filerna blir mindre, man kan öppna dem med vadsomhelst. Man koncentrerar sig på innehållet. Sen när man är klar kan man layouta i lämpligt program.

chrull

Stockholm Kartell
Jarl;n6861 said:
Som så mycket på tablets är program väldigt specifika, så det beror ju på vad du är ute efter; skriva och layouta uppsatser? Skaffa Pages. Anteckna? Kanske Evernote. Skriva råtext? Kanske iAWriter. Etc. Sen finns ju webbaserade tjänster som kanske funkar ok numera, som GDocs?
Som jag skrev i trådstarten så vill jag skriva lite. Jag vill också kunna ha med bilder något sätt men kommer inte behöva layouta något. Det måste funka online och offline. Det ska gå att synca mellan olika enheter (iPad, iPhone, Win, OSX).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jarl;n6861 said:
Sen finns ju webbaserade tjänster som kanske funkar ok numera, som GDocs?
Kan inte tala för iOS-varianten, men jag upplever androidklienten för gdocs som rätt bra. Nackdelen är dock att den förutsätter att man alltid är online...
chrull said:
Samma på iOS. Vilket gör det helt ointressant för mig tyvärr.

Brynolf

Dum fan
Om du har externt tangentbord är det gött att skaffa ett mjukvarutangentbord anpassat för det, alltså så att du kan skriva utan att tangentbordet tar upp halva skärmen. Om du inte redan löst den biten alltså. Har inga tips på sådana till iPad dock.

chrull

Stockholm Kartell
Brynolf;n7039 said:
Om du har externt tangentbord är det gött att skaffa ett mjukvarutangentbord anpassat för det, alltså så att du kan skriva utan att tangentbordet tar upp halva skärmen. Om du inte redan löst den biten alltså. Har inga tips på sådana till iPad dock.

Va? Mjukvarutangentbordet är det ju bara att dölja?

Jarl

Hero
Brynolf;n7039 said:
När man ansluter ett bluetooth-tangentbord så döljs mjukvaruditon automatiskt.