Nekromanti Skriva texter

Rickard

Urverk speldesign
Några saker som jag har plockat upp när jag har skrivit rollspelstexter.

Läs andra rollspel MEDAN du skriver
Läsa rollspel är förvisso alltid bra för att kunna få upp ögonen för annan regeldesign men att läsa rollspel medan du skriver ditt eget gör att du kommer att tänka mer på hur andra presenterar sin text. Detta eftersom man normalt försöker anknyta information till sin egen erfarenhet och då till den som är färskast i minnet.

Gör ett bra förarbete
Det finns inget som heter "dålig inspiration". Det finns bara något som heter "dåligt förarbete". Ju bättre du kan ett ämne, desto lättare har du att skriva om det. För rollspel är det olika saker som är förarbete. Många tror att förarbete är detsamma som efterforskning men för rollspel är förarbete även speltest, att skapa sig en designfilosofi samt diskussioner med andra rollspelare. Speltesta klart! Sedan skriver du rollspelet. Många gör felet att de skriver "den färdiga" texten och sedan försöker speltesta.

Stolpa upp rubriker
Det här hör samman med punkten ovan. Genom att skapa rubrikerna får du ned saker på papper och skapar direkt en lättare överblick. Skriv gärna en kort synopsis om varje rubrik så du inte kommer till en rubrik och undrar "Vad sjutton skulle stå här". Hur tror du för övrigt att jag skrev detta inlägg?

Om du kör fast...
Detta tyder på dåligt förarbete. Gå tillbaka till rötterna, fundera kring vad du ville med det du tänkte skriva om, gör efterforskning och annat förarbete, strukturera upp det och sätt dig sedan och skriv.

Att korrekturläsa sin egen text
Först, låt texten vara i någon månad, annars kommer du bara att hoppa över misstagen då du "vet vad som ska stå där". Sedan, läs din text från slutet. Detta motverkar också din förmåga att vilja hoppa över misstagen. Det bästa är givetvis att ha en redaktör som går igenom din text och förenklar den samt ett par korrekturläsare. De ser på din text med fräscha ögon.

Byt medium
Skriver du allting i Anteckningar, byt till Google Docs. Om du skriver i Word, gör om dokumentet till en pdf. Bara genom att ändra verktyget kommer du att se på din egen text från ett annat perspektiv.

Leta efter guldklimpen
Varje stycke ska ha en guldklimp. Någonting som är kärnan i stycket, någonting som suger tag i läsaren och får den att vilja läsa vidare. När du går igenom din text och om du inte hittar en guldklimp i ditt stycke så bör du skriva om det.

Skriv för dig själv, skriv för dina läsare
Du började med rubriker och synopsis. Detta fyllde du ut med text som förklarar rollspelet för dig. Kasta nu bort detta och skriv för att förklara rollspelet för läsaren. Med synopsen visste du vad rubriken skulle handla om, med texten vad du behövde ta med. Förklara nu detta för läsaren! Här är exempelvis en bra tidpunkt för att byta medium.

Använd ett språk som du klarar av
Det märks när du försöker med ett språk som ligger över din förmåga.

/Han som kom å tänka på detta när han nu sitter och pular med rollspeltext

Rickard

Urverk speldesign
Repetera det viktigaste
Om det är någonting som är viktigt att lyfta fram i dina texter, se till att du återvänder till detta på flera ställen i boken. Det kan vara i form av sammanfattningar, referenser eller samma sak sett från ett annat perspektiv. Se bara till att inte använda precis samma ord för då blir det lätt att läsaren hoppar över det du återupprepar.

/Han som kom å tänka på det när han funderade kring skillnaden i text mellan Matiné och Mutiné

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Många gör felet att de skriver "den färdiga" texten och sedan försöker speltesta.
Copy that. Det är precis så jag gjort varenda gång. Men det finns en teknik i spelförfattande som inte kommit fram och det är att skriva regler från början till slut och i det arbetet också upptäcka en hel del fällor, fel och tvingas in i en helhetssyn. Men din metod är mer tidssparande och att föredra vilket inte gör den andra metoden sämre ur makarperspektiv (men ur tidsperspektiv och det är nog så viktigt).

Genesis

Ni dés ni maître
I min erfarenhet så funkar regler sällan som man trodde att de skulle göra och man tvingas revidera både en och två gånger innan man hittar regler som gör vad de skall. När jag är klar med speltest har jag ofta ett helt annat spel än det jag började speltesta, med knappt en regel gemensamt. Att skriva ned alla regler gör att man blir mer tveksam till att ändra dem, vilket leder till sämre spel.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har slängt ut regler med badvattnet på det här sättet att skriva. Stridsystemet fungerade utmärkt i version 1 men det var bara inte ett dugg kul.

Dilandau

Myrmidon
Jag korrläser texter nästan dagligen och har några råd.

Skriv ut på papper. Korrekturläs aldrig på en bildskärm om du kan undvika det. Du upptäcker otroligt mycket fler konstigheter på en fysisk utskrift.

Bli inte arg på korrläsare som pekar ut brister i ditt språk. Om någon säger "du använder för många paranteser" eller "för många tankstreck" så beror det troligen på att du gör det. "Det är såhär jag skriver" är sällan en godtagbar ursäkt, så tillvida du inte är en rutinerad skribent med många års erfarenhet.

Bli inte arg på korrläsare som påpekar logiska luckor, faktafel, inkonsekvenser eller andra brister i din text. Det är det korrläsare är till för.

Anglicismer är inte ett stilistiskt grepp, det är dålig svenska.

Ha många korrläsare. Rutinerade, orutinerade, insatta, oinsatta. Låt din mamma korrläsa!

Läs din egen text högt och tydligt, som om du höll tal. Hundratals fel upptäcks på detta sätt. Om du kan få någon annan att läsa texten högt för dig = guld.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det sista är riktigt sant. Men blir man arg på korrläsare? Det är väl meningen att de ska komma med påpekande om brister?

Dilandau

Myrmidon
Niklas73 said:
Det sista är riktigt sant. Men blir man arg på korrläsare? Det är väl meningen att de ska komma med påpekande om brister?
Du anar inte. Kanske inte för rena slarvfel, men annars ... Ibland vill författare inte inse sina brister. Ibland sätter de OERHÖRD prestige i sina texter och sin skicklighet att skriva.

Författare brukar även vara oerhört ovilliga att inse när de suger. Och, ärligt talat, de flesta skribenter är usla. Vilket är helt normalt, det tar en jävla massa tid och energi att bli riktigt bra på något, och att skriva är inget undantag.

Jag skulle i allmänhet vilja rekommendera två texter av John Scalzi.
* 10 things teenage writers should know about writing (speciellt punkt 1 o 2)
* On teens, and the fact that their writing sucks
Detta gäller f.ö. inte bara tonåringar, utan alla orutinerade skribenter.

Alla skribenter borde även läsa Stephen Kings "On writing" samt – om de tänker sig skriva någon form av kritik – den där lilla boken av Strindberg, som jag glömt vad den heter men där han totalt sågar litteratur- och konstkritik som fenomen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Fick kritik i Starchallenge Saga tråden men mest om att det blev för mycket namedropping. Dosojevski säger jag bara. Formen gör det lite tvunget och dessutom droppar jag en referenslista också men jag förstår kritiken.

Necross

Swashbuckler
Jag, som nästan enbart redigerar och korrar text i mitt jobb, skriver under på allt Magnus säger här. Det krävs en ödmjuk inställning till sitt eget språk, annars lär man sig aldrig något som skribent. (Därmed inte sagt att korrläsaren alltid har rätt, men man får ju förmoda att han/hon har goda avsikter.)

Rickard

Urverk speldesign
Håll uppe flytet
Oroa dig inte för att stava rätt medan du skriver eller om meningen är helt korrekt. Det bryter bara av och stoppar flödet. Se till att hålla uppe flytet och låt texten flöda. Korrigeringar kan du göra senare.

/Han som gillar när det känns som om texten skriver sig själv men det tyder på bra förarbete

Dilandau

Myrmidon
Några andra grejer jag tänkt på:

* Ha tydliga uppnåbara delmål. Typ "Idag ska jag skriva ett kapitel", "10000 tecken innan middag" eller liknande. Annars kan tanken på att skriva en bok, ett spel eller en uppsats kännas överväldigande.

* Var realistisk om hur lång tid det kommer att ta. Gör en överslagsräkning på hur snabbt du skriver och hur lång tid det borde ta att skriva texten. Dubblera.

Rickard

Urverk speldesign
* Ha tydliga uppnåbara delmål. Typ "Idag ska jag skriva ett kapitel", "10000 tecken innan middag" eller liknande. Annars kan tanken på att skriva en bok, ett spel eller en uppsats kännas överväldigande.
Den här snor jag till min artikel. :gremsmile: Till Mutiné så hade jag som mål att skriva två rubriker per dag. Det gjorde att jag lyckades få ur mig en hel jäkla massa text. Målet var inte alltför jobbigt heller, vilket många gör fel på. De sätter för höga mål, inser hur jobbigt det blir att uppfylla målet, och skiter i projeketet istället (det här gäller inte bara textskrivning, utan träning, studier med mera).

Gör en överslagsräkning på hur snabbt du skriver och hur lång tid det borde ta att skriva texten. Dubblera.
Jag brukar faktiskt trippla. Säger förvisso mer om min överskattningsförmåga än något annat. :gremsmile:

---

Kom å tänka på en till punkt men jag antar att den bara har med mig att göra, så jag kommer inte att slänga med den i artikeln.

Ha aldrig dokumentet öppet
Det här fungerar aldrig för mig. Det här skapar ett krav för mig, vilket förtar det roliga med att skapa något.

/Han som nu haft ett inlägg öppet i fyra dagar