Nekromanti Skrivbordsdelning för Windows?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
En släkting vill ha datorsupport på sin Windowsdator. Jag måste nog se skrivbordet för att kunna göra något meningsfullt.

Hur gör jag?

Tidigare har jag installerat VNC server och haft mig, men nu står datorn 130 mil bort.

På datorn som behöver hjälp finns Windows 7, webläsare och bredband. Och en användare som är på nivån där det är lite lurigt att skilja på filer och kataloger...

På min sida finns en Linux-användare (jag) och Enhörnings speldator, som kör Windows 7 (och en uppsjö med Linux-maskiner).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Windows ska ju ha någon form av inbyggd hjälpgrej just för sånt här har jag för mig. Vilket Windows har släktingen? 7? XP? 95?

krank

wilper said:
Windows 7

Om det räcker för dig att du ser skrivbordet:
- Släktingen trycker på "Start"-knappen.
- Släktingen skriver "fjärrhjälp" och trycker på enter.
- Släktingen väljer "bjud in någon som du litar på kan hjälpa dig".
- Om släktingen har ett mailprogram (outlook, whatever), så klickar hen "Skicka en erbjudan med E-post". Skriv in din (wilpers) E-post som mottagare för mailet.
- Läser upp lösenordet som står på skärmen när du frågar.
- Klickar "Ja" när datorn frågar om du (wilper) får ansluta.

Du:
- Går till din mail på windows 7-datorn.
- Laddar ner "Inbjudan.msrcIncident" nånstans.
- Dubbelklickar på filen.
- Ber släktingen om lösenordet.

Så, nu ser du skrivbordet.

För att ta kontrollen:
- Du (wilper) klickar "begär kontrollen" högst uppe till vänster i fjärrhjälpsfönstret.
- Släktingen svarar "Ja" på rutan som frågar om du får dela kontrollen. Om du kan få släktingen att också kryssa i "Tillåt att Wilper besvarar UAC-frågor" så kan det underlätta.

...så enkelt är det om man har två windows 7/8-datorer.

krank

Det ska finnas ett snabbare/enklare sätt som innebär att man inte måste skicka filer till varandra, men det fick jag inte att funka härhemma...

Troberg

Sinister eater
TeamViewer eller Webhuddle är väl de enklaste gratisalternativen. Jag har testat båda, och de funkar rätt så bra.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det där var ta mej tusan elegant.

I dag ringde släktingen upp, hon "hade klickat på någon ikon" och nu funkade datorn igen.

Så jag fick inte tillfälle att testa lösningen, men jag bokmärker till nästa gång.