Så jag skriver just nu ett äventyr till mina fyra spelare. Tre av karaktärerna är redan gjorde, den fjärde kommer att göras strax innan vi börjar spela då personen bor långt borta, men det kommer att bli en jargier av något slag.
Eftersom en av spelare är från irland kommer vi att spela på engelska, varför lite av texten här nedan kommer att vara på engelska.
Jag skulle vilja ha lite tips och idéer om vad man kan göra mer med världen som jag "skapat", vad som saknas och om något inte verkar stå rätt till så vill jag få höra det också så att det kan förbättras. Without further ado, här följer en kort beskrivning av karaktärerna.
Pyaralvinnan Lyria. Hon är en Skugga ur bakgrunden Hovliv, men det är inte så Littlefinger som det låter från första början. Hennes bakgrund är som kartograf och eftersom hon hade rätt så rika föräldrar blev Hovliv + Skugga den bästa kombinationen. Familjens vilja var att hon skulle rita kartor medan hon utforskade nya handelsrutter men så ville inte den fortfarande (relativt) unga dottern, som istället tillsist lämnade det bekväma livet bakom sig efter en liten skandal och tog sina pappersrullar med sig och flyttade norrut, mot Krolimbergen. På andra sidan passen finns trots allt många nya områden att besöka och försöka förstå.
Hennes karaktärsdrag är "Curiosity" och "Sex", framstående färdigheter är Geography, Charm, Sneak, Deceive och Unveil. Hon är intelligent, karasmatisk och låter sällan någonting stressa henne. För henne är livet fortfarande en lek och tankar som melankoli och sorg såsom äldre alver och de kortlivade människorna gräver ned sig i har hon inte riktigt tagit sig tid för än. Hon har dessutom lyckats med den fantastiska bedriften att slå fram älskare med makt, och spelaren lyckades förhandla fram med mig att Lyria ligger med borgmästaren i den lokala staden... Och hans fru. Vad folket i staden tycker eller hur parets relationer kommer att påverkas av det hela kommer vi att få utröna i framtiden...
Adasiern Zaari. Zaari är en sedan barndomen konverterad adasier med yrket Kämpe med bakgrunden Vildmarken. Uppväxt i en liten grod-by tillsammans med sin grod-familj tills hon var en ung tonåring då byn hamnade i stridigheter med en närliggande by och de tvingades på flykten. Desto närmare de kom till människornas marker, desto större var chansen att en konfrontation skulle uppstå, och snart nog fick Avrons hammare tag på henne och de andra flyktingarna. Eftersom hon lät sig konverteras lät de bli att bränna henne och hon uppfostrades istället i ett av kapitelhusen för att bli en krigare åt Daak. Diskrimingering och konstant ifrågasättande från hennes ordensbrödrar fick henne dock att lämna ordern och istället tjäna en hacka som hyrsvärd.
Hennes karaktärsdrag är 'Bravery' och 'Combat', och hennes färdigheter är också helt cementerade runt det. Hon är osocial, obildad, kan inte läsa (trots många försök på klostret) och med sina 1D6+3 i psyke och utstrålning samt 1D6 i Wisdom är det inte elakt att kalla henne för dum. Men slåss kan hon, ofta fult och våldsamt, allt för att vinna striden. Den stora frågan för henne är inte hur man ska vinna, utan vad man ska uppnå med vinsten. Hon känner sig ensam i en konstig värld bland människor som inte gillar henne och känner en avskyvärd skam för att gå tillbaka till sina adasier efter att ha förkastat deras Gud.
Första femton sekunderna täcker Zaari's bild av verkligheten
Fedakin Jiranna. Denna fedaki-flicka var trött på att dra från plats till plats under sin barndom, kramandes sin mammas kjoltyg medan glåpord och diskriminering förföljde dem. När hon som ett litet barn satt utanför en kyrka och hörde en Gudstjänst för Daak lät hon sig trollbindas, smög under natten bort till ett närliggande kloster och bönföll med tårar i ögonen att få tjäna Daak lika troget som alla andra av Daaks barn. Där blev hon fast under en lång tid, med näsan djupt ned i böckerna, böcker som hon malde sig igenom som om hon satt i klostret i Tibara. (Bakgrundsslaget fantastiskt minne, +1D6 till Visdom och alla kunskapsfärdigheter lättlärda). Hennes törst för kunskap drog henne så långt att hon vid ett tillfälle gick med i en kult (!) som hon dock snabbt övergav igen då hon insåg hennes svek mot Daak. Att lämna kulten innebar dock att de föredetta medlemmarna skulle törsta efter hennes blod så hon flydde långt, långt bort till kejsardömets utkanter...
Jirannas karaktärsdrag är 'Knowledge seeking' och 'Missionary'. Framstående färdigheter är i princip alla kunskapsfärdigheter samt de mystiska färdigheterna och hon besitter förmågan att få folk att lyssna när hon höjer rösten, iallafall tills de inser att hon är en Fekker. Hon är arketypen Mystiker med bakgrunden Lärosäte.
EDIT: Sista karaktären är skapad.
Jargiern Nivia del Sontra. Uppväxt i kejsardömets huvudstad med en far som forskade sig gul och blå i böcker om teologi så var det tänkt att Nivia skulle finna sig väl på plats bland böcker och rikedom, för vem kan väl önska sig något annat? Ödet såg dock annorlunda på det hela. Med arketypen Ledare och miljön Läroplats fan sig Nivia inte bara på plats bland kunskapens boningar utan gärna sådana där hon fick vara med och bestämma. Med ett par intressanta bakgrundsslag såsom Ljusbringarens utvalde, Formelsamling, förtalad samt monsterdräpare visade det sig att Nivia ramlade in på ett hörn som inkvisitor.
Nivias karaktärsdrag är 'Power och Leadership', med framstående färdigheter som matchar en inkvisitor. Hon kan slåss någorlunda väl, besitter förmågan att kannalisera böner, är insatt i teologi, lag och stridsföring. Hon vet hur man behandlar människor, då hon besitter förmågan att hota, debaterra och ljuga när nöden kräver det. Hon är dessutom en språkexpert och talar kamorianernas språk flytande vilket är varför denna dam från Avrons hammare besöker de norra vildmarkerna...
Eftersom en av spelare är från irland kommer vi att spela på engelska, varför lite av texten här nedan kommer att vara på engelska.
Jag skulle vilja ha lite tips och idéer om vad man kan göra mer med världen som jag "skapat", vad som saknas och om något inte verkar stå rätt till så vill jag få höra det också så att det kan förbättras. Without further ado, här följer en kort beskrivning av karaktärerna.
Pyaralvinnan Lyria. Hon är en Skugga ur bakgrunden Hovliv, men det är inte så Littlefinger som det låter från första början. Hennes bakgrund är som kartograf och eftersom hon hade rätt så rika föräldrar blev Hovliv + Skugga den bästa kombinationen. Familjens vilja var att hon skulle rita kartor medan hon utforskade nya handelsrutter men så ville inte den fortfarande (relativt) unga dottern, som istället tillsist lämnade det bekväma livet bakom sig efter en liten skandal och tog sina pappersrullar med sig och flyttade norrut, mot Krolimbergen. På andra sidan passen finns trots allt många nya områden att besöka och försöka förstå.
Hennes karaktärsdrag är "Curiosity" och "Sex", framstående färdigheter är Geography, Charm, Sneak, Deceive och Unveil. Hon är intelligent, karasmatisk och låter sällan någonting stressa henne. För henne är livet fortfarande en lek och tankar som melankoli och sorg såsom äldre alver och de kortlivade människorna gräver ned sig i har hon inte riktigt tagit sig tid för än. Hon har dessutom lyckats med den fantastiska bedriften att slå fram älskare med makt, och spelaren lyckades förhandla fram med mig att Lyria ligger med borgmästaren i den lokala staden... Och hans fru. Vad folket i staden tycker eller hur parets relationer kommer att påverkas av det hela kommer vi att få utröna i framtiden...
Adasiern Zaari. Zaari är en sedan barndomen konverterad adasier med yrket Kämpe med bakgrunden Vildmarken. Uppväxt i en liten grod-by tillsammans med sin grod-familj tills hon var en ung tonåring då byn hamnade i stridigheter med en närliggande by och de tvingades på flykten. Desto närmare de kom till människornas marker, desto större var chansen att en konfrontation skulle uppstå, och snart nog fick Avrons hammare tag på henne och de andra flyktingarna. Eftersom hon lät sig konverteras lät de bli att bränna henne och hon uppfostrades istället i ett av kapitelhusen för att bli en krigare åt Daak. Diskrimingering och konstant ifrågasättande från hennes ordensbrödrar fick henne dock att lämna ordern och istället tjäna en hacka som hyrsvärd.
Hennes karaktärsdrag är 'Bravery' och 'Combat', och hennes färdigheter är också helt cementerade runt det. Hon är osocial, obildad, kan inte läsa (trots många försök på klostret) och med sina 1D6+3 i psyke och utstrålning samt 1D6 i Wisdom är det inte elakt att kalla henne för dum. Men slåss kan hon, ofta fult och våldsamt, allt för att vinna striden. Den stora frågan för henne är inte hur man ska vinna, utan vad man ska uppnå med vinsten. Hon känner sig ensam i en konstig värld bland människor som inte gillar henne och känner en avskyvärd skam för att gå tillbaka till sina adasier efter att ha förkastat deras Gud.
Första femton sekunderna täcker Zaari's bild av verkligheten
Fedakin Jiranna. Denna fedaki-flicka var trött på att dra från plats till plats under sin barndom, kramandes sin mammas kjoltyg medan glåpord och diskriminering förföljde dem. När hon som ett litet barn satt utanför en kyrka och hörde en Gudstjänst för Daak lät hon sig trollbindas, smög under natten bort till ett närliggande kloster och bönföll med tårar i ögonen att få tjäna Daak lika troget som alla andra av Daaks barn. Där blev hon fast under en lång tid, med näsan djupt ned i böckerna, böcker som hon malde sig igenom som om hon satt i klostret i Tibara. (Bakgrundsslaget fantastiskt minne, +1D6 till Visdom och alla kunskapsfärdigheter lättlärda). Hennes törst för kunskap drog henne så långt att hon vid ett tillfälle gick med i en kult (!) som hon dock snabbt övergav igen då hon insåg hennes svek mot Daak. Att lämna kulten innebar dock att de föredetta medlemmarna skulle törsta efter hennes blod så hon flydde långt, långt bort till kejsardömets utkanter...
Jirannas karaktärsdrag är 'Knowledge seeking' och 'Missionary'. Framstående färdigheter är i princip alla kunskapsfärdigheter samt de mystiska färdigheterna och hon besitter förmågan att få folk att lyssna när hon höjer rösten, iallafall tills de inser att hon är en Fekker. Hon är arketypen Mystiker med bakgrunden Lärosäte.
EDIT: Sista karaktären är skapad.
Jargiern Nivia del Sontra. Uppväxt i kejsardömets huvudstad med en far som forskade sig gul och blå i böcker om teologi så var det tänkt att Nivia skulle finna sig väl på plats bland böcker och rikedom, för vem kan väl önska sig något annat? Ödet såg dock annorlunda på det hela. Med arketypen Ledare och miljön Läroplats fan sig Nivia inte bara på plats bland kunskapens boningar utan gärna sådana där hon fick vara med och bestämma. Med ett par intressanta bakgrundsslag såsom Ljusbringarens utvalde, Formelsamling, förtalad samt monsterdräpare visade det sig att Nivia ramlade in på ett hörn som inkvisitor.
Nivias karaktärsdrag är 'Power och Leadership', med framstående färdigheter som matchar en inkvisitor. Hon kan slåss någorlunda väl, besitter förmågan att kannalisera böner, är insatt i teologi, lag och stridsföring. Hon vet hur man behandlar människor, då hon besitter förmågan att hota, debaterra och ljuga när nöden kräver det. Hon är dessutom en språkexpert och talar kamorianernas språk flytande vilket är varför denna dam från Avrons hammare besöker de norra vildmarkerna...