Nekromanti Skriver vi rollspel för fel personer?

Blasphemy

Swashbuckler
När rollspel kom så var det ett sätt för alla fantasytörstande nördar att få ett utlopp för sina inre begär. Plötsligt fanns det möjligheten att vara en hjälte som begav sig ut på äventyr, slogs mot drakar och fick nya förmågor samtidigt som man samlade på sig högar av guld och magiska vapen.

Nu har det kommit allt fler sätt att göra det på. Spelar du Skyrim kan du spela den hjälte du vill och utforska en hel värld. I WoW, SWTOR och andra MMO kan du tillsammans med vänner bilda gillen, levla karaktärer och göra alla de här fantasygrejjerna som tidigare rollspel hade ensamrätt om.

Rollspel har idag istället till stor del börjat handla om drama och gestaltande. Mer om att berätta en gemensam historia och konflikter mellan karaktärerna där det man riskerar att vinna respektive förlora allt som oftast ligger på ett mer känslomässigt plan än högar med guld eller Xp.

Visst finns det vissa undantag såsom D&D, Pathfinder och andra brädspel där fokuset ligger på det mer traditionella 80-tals rollspelandet. Men strunta för dem för närvarande.

Hur som helst. Med tanke på att essensen i det som ”rollspel” var har börjat förändras där fantasy+äventyr inte längre är det som är viktigt utan att det handlar mer om drama+berättande så undrar jag inte om vi kanske skapar rollspel för fel publik. Eller rättare sagt. Vi skapar rollspel för gamla rollspelare.

Vad finns det egentligen som hindrar att man skapar rollspel åt målgrupper som normalt sett inte ägnar sig åt ”rollspel”.

Ta exempelvis alla Twilight-törstande tonårstjejer. Skulle man inte kunna göra ett rollspel för dem. Något som handlar om dramat mellan vampyrer och dödliga och de hinder som kommer i vägen.

Skulle man kunna göra ett spel om hästar och livet i ett stall med enkla regler för resurshantering inför förberedelserna för en hopptävling.

Eller bara ett spel där man gestaltar ungdomar på en högstadieskola och i varje scenario händer något ”oväntat”.

Jag vet inte... jag bara slänger ut mig idéer. Men det känns på något sätt som att man inte tagit till vara på den förändring i struktur som rollspel genomgått och anpassat dem för andra målgrupper eller andra teman.

Vad tror ni?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Skulle man kunna göra ett spel om hästar och livet i ett stall med enkla regler för resurshantering inför förberedelserna för en hopptävling.
Säkert men för att göra något bra måste man gilla det och hur många makare här är intresserad av ämnet? Så är det kanske men jag tror inte det. Annars applåderar jag ditt inlägg.

Tell

Hero
Bra analys, svårlösligt problem.

Om vi bortser från kompetens att skriva, så är det frågan om kontaktytorna till andra grupper. Existensen av forum som detta möjliggör fördjupning av tankar och diskurser inom gruppen, men skapar en motsvarande tröskel för interaktion utom gruppen. Forumen är nödvändiga för att få tillräckligt mycket teori för att utveckla spelen: frågan är hur kanaler till de nya målgrupperna skulle kunna etableras på ett sätt som möjliggör interaktion utan social stigmatisering av någon inblandad, eller för den delen förlust av identitet.

Detta är en inbjudan till diskussion, hur tror du/ni att man skulle kunna skapa sådana acceptabla kanaler?

Arfert

Facit
Jag har faktiskt lekt med tanken att göra nåt i genren "fantasy-romance" (som är sjukt stor och är ett guilty pleasure för mig)... men har inte kommit på ett bra sätt att lägga upp det.. "vad gör man?" som krille brukar säga. Kanske nåt i stil med Smallville rpg eller Panty E ur systemsynpunkt. Och nåt mer än ett relations-vampyr-spel. En bra idé saknas för tillfället, det måste ju vara nåt många vill spela, gärna "vanliga" rollspelare också.

(Sen vet jag inte att man kan kalla Pathfinder/D&D för undantag. Regel snarare, majoriteten rollspelare i världen kör ju nån variant av de. )

w176

Förlorad dotter
Alltså. Twlight tjejerna och hästtjejerna är rusktigt duktigt att skapa egna rollspelsmedier och söka sig till de rollspelsmedier som passar dom.

Se er runt på internet. Runt alla bokserier finns det ånga stora och väldifr leavnde rollspelskulturer, på facebook, på communities, i second life, på deviantart, i MMORPGs osv
Lajvandet växer till stor del genom flickor i sena tonåren och så vidare.

Frågan är om inte den här typerna av rollspelade sedan länge vuxit förbi bordsrollspelandet?

Alltså. Flickorna behöver inte folk som skapar rollspel åt dom. Det gör dom så bra själv.

Men det traditionella bordsrollspelandet borde kanske för sin egen överlevnad skull anpassa sig. Det är det traditionella bordsrollspelandet som är illa ute, inte flickornas rollspelande, det växer och frodas.

Blasphemy

Swashbuckler
Alltså. Flickorna behöver inte folk som skapar rollspel åt dom. Det gör dom så bra själv.

Men det traditionella bordsrollspelandet borde kanske för sin egen överlevnad skull anpassa sig. Det är det traditionella bordsrollspelandet som är illa ute, inte flickornas rollspelande, det växer och frodas.
Du säger ju att vi bör lära oss av dem... och det tror jag är helt sant. Men tror du inte att de skulle kunna lära av oss? Mycket av de spel som de spelar (vad jag har förstått) ligger ju i det område som många av de nyare rollspelen närmar sig. Så det finns ju ett band däremellan.

Så egentligen skulle man ju kunna försöka skriva ett spel åt den marknaden. Om så bara för skojs skull.

Blasphemy

Swashbuckler
(Sen vet jag inte att man kan kalla Pathfinder/D&D för undantag. Regel snarare, majoriteten rollspelare i världen kör ju nån variant av de. )
Meh... de har fel och är dåliga. :gremwink:

Blasphemy

Swashbuckler
Hur tror du/ni att man skulle kunna skapa sådana acceptabla kanaler?
Gå igenom det som man kan hitta på nätet. Allt från fanfiction till Secondlife spel och liknande.

Ta fram en idé på ett spelupplägg. Göra en väldigt basic grundversion.

Kontakta några av de som man hittat på nätet och säga "Hej... jag håller på att göra ett spel om bla bla bla..." vill ni testa det?

Sedan bara ta det den vägen. Man får väl gå med i en Twilight fanclub och säga: "Köp ett Twilightrollspel från publit! Nakna Edwardbilder utlovas." :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är ju en intressant diskussion, som luftats här några gånger tidigare.

Jag tror, och det är en högst personlig betraktelse, att vi skrivet rollspel inte så mycket för fel personer, men i fel medium.

Jag tror att vi måste bryta loss från den gängse tanken att "ett spel är en bok" eller "ett spel är en låda" och titta mer på fenomen som t.ex. StarDoll, eller på det som w176 nämner.

Tyvärr har jag inga egna förslag, jag är för gammal för att förstå vad ungdomarna vill ha numera.

/Magnus

w176

Förlorad dotter
Blasphemy said:

Du säger ju att vi bör lära oss av dem... och det tror jag är helt sant. Men tror du inte att de skulle kunna lära av oss? Mycket av de spel som de spelar (vad jag har förstått) ligger ju i det område som många av de nyare rollspelen närmar sig. Så det finns ju ett band däremellan.

Så egentligen skulle man ju kunna försöka skriva ett spel åt den marknaden. Om så bara för skojs skull.
Jo. Korsbefrukting tror jag är jättenyttigt. Men då blir det en korsbefrukting av redan existerance spelkulturer

Men har man har pespektivet att det finns en massa rollspelstörstande tjejer därute som måste ha tradrollspelare skriva spel för dom för att de ska få chansen att spela rollspel är man fel ute, rent faktamässigt.
Liksom, grejen är den att dom redan spelar rollspel, skapar rollspel och har gjort det ett antal par decennier dom med. Bara inte tradrollspel.

Tell

Hero
oavsett borde de tankarna åstadkomma några läckra synnergieffekter. OFR:s scenariogenerator är exempelvis någonting helt underbart.

Går det att programera motsvarande saker för andra ändamål? (exempelvis för att vikta sannolikhet för olika bakgrunder, om vi tänker oss tabeller av typen EON, eller för att snabba upp färdighetspluppnadet?)

Botulf

Hero
Ursäkta om jag kommer och är sådär negativ... men finns inte redan "tjejrollspel" om vampyrdrama, skolflickor, söt mangafantasy, romantic-fantasy etc etc?
Vampire, Hellcats&Hockeysticks, Blue Rose, Panty Explosion, TV-serie rollspel alá Buffy&Angel&Smallville unt so weiter.

Ja, Vampire var en stor hit för gothkulturen var stor då vilket drog in fler tjejer. Samtidigt som WoD användes(och används fortfarande) mycket för lajvande. Och som w176 redan uttryckt ovan en populärare form av rollspel än bordsrollspel bland tjejer. Som verkar vara en rätt allmänn uppfattning i alla fall. Jag har aldrig lajvat så har noll koll.

Men dom andra då? Eftersom det här inte är första gången detta dyker upp så undrar jag, då det till och från produceras rollspelsprodukter som verkar vara riktade för att "hänga med i populärkulturen bland unga tjejer". Men gör det verkligen någon skillnad?

NEJ jag säger INTE något blahiblaha om att tjejer ej göres sig besvär. Men jag är sådär cynisk att jag tänker: Nej det kommer inte göra nämnvärd skillnad om man slänger ut ett nytt vampyrrollspel med ett tunt häfte berättarspelregler. Säkert underhållande för de inom rollspelhobbyn som gillar nischen. Vilket i sig duger gott och väl för att berättiga det. Men det lär passera ganska obemärkt i vidare kretsar som allt annat.

Man Mountainman

Storsvagåret
Mycket av de spel som de spelar (vad jag har förstått) ligger ju i det område som många av de nyare rollspelen närmar sig. Så det finns ju ett band däremellan.
Jag tror du tenderar att överdriva skillnaden mellan traditionellt rollspelande och den nya vågen av "indie-"rollspel, och överdriva likheten mellan indie-rollspel och "tjejrollspel".

Ett gemensamt intresse för "drama" innebär inte nödvändigtvis att de två senare har mer gemensamt med varandra än indiespel har med traditionella rollspel. Indiespel och traditionella rollspel har en gemensam historia, och indieskaparna har bakgrund som traditionella rollspelare. Det finns en viss typ av samsyn på vad rollspel är och hur det fungerar, som inte delas av den självständigt uppvuxna forumsrollspelskulturen.

"Drama" är ett brett begrepp. Du kanske inte ska låta det förblinda dig för verkliga skillnader.

Ögat

Hero
Jag är lite kluven. Säg att vi identifierar en ny målgrupp som vi gärna vill skriva ett spel till: de som gillar Harry Potter. Så vi gör vårt spel och släpper det och har vi tur plockar någon upp det. MEN, problemet är att de som gillar Harry Potter inte med nödvändighet gillar rollspel, och de som gör det - tja de spelar redan Harry Potter-rollspel som de är hyfsat nöjda med. Och genom att vi anpassat vårt spel efter en målgrupp som vi gärna vill nå - Harry Potter-fansen - missar vi den målgrupp som vi faktiskt har.

Därför är min starka övertygelse att vi gör rollspel för helt rätt personer, nämligen de som gillar rollspel och vill spela dem.

Men även de som gillar rollspel är olika personer. Och när det gäller fantasy+äventyr respektive drama+gestaltande tror jag att analysen, sett från vår huvudsakliga målgrupp, inte är helt korrekt. Drama/gestaltande (tex den nordiska immersionismen) var säsongens smak ett tag, men är det knappast längre. Först blev det utkonkurrerat av gemensam historia (som du nämner) och nu är fantasy+äventyr tillbaka i matchen.

Däremot tror jag du har helt rätt i att den som skriver ett rollspel bör fundera över vem hen skriver för. I många fall kommer nog svaret att bli "för mig själv och mina nära vänner".

Gott så.

Krille

Super Moderator
Blasphemy said:
Med tanke på att essensen i det som ”rollspel” var har börjat förändras där fantasy+äventyr inte längre är det som är viktigt utan att det handlar mer om drama+berättande så undrar jag inte om vi kanske skapar rollspel för fel publik.
Eller kanske rätt publik?

Jag tror mediet är fetbra anpassat till den publik den har. Det hade inte överlevt trettio år och minst tre omgångar moralpanik om det inte hade varit perfekt anpassat.

Det innebär dock att för så gott som varje annan publik så är det med största sannolikhet fel medium. Det krävs en jätteomställning av själva mediet för att passa en annan publik - att mediet helt omskapar sig självt, så att säga.

Mukwa

Swashbuckler
Problemet med de här mmorpg-/forum-/bokklubbspelarna är att de inte själva kallar sig rollspelare. Termen rollspel är fortfarande förknippat med nördiga amerikaner som spelar DnD, och inte med den breda definitionen som vi på t ex det här forumet har.

Med den definitionen vi har av begreppet rollspel räknas häststall-spelen in, men inte för de som spelar de här hästspelen/whatnot.

Om det här nu är en diskussion om att få in fler folk till hobbyn eller att vi skriver spel till fel publik så ser jag snarare att det är definitionen av rollspel som är fel (eller snarare mångdefinerad).

En lösning på det här problemet kan vara kommunikation - Låt alla andra medier förstå och ta del av vår definition av rollspel för att göra dem mer medvetna om vilka andra spel som kanske kan intressera dem.

Ett annat sätt att gå tillväga på är att omdefiniera begreppet rollspel så att det blir mer tydligt vad som avses. Återigen känner inte mmorpg:are sig som rollspelare, de är woware och har inget behov av att vara rollspelare (tror de!).

Själv tror jag att rollspelshobbyn har förändrats. Förr kunde alla rollspelare plocka upp vilket rollspel som helst. Nu fungerar rollspel mer som sällskapsspel eller ännu bättre: sport. Bara för att du är fotbollsintresserad innebär det inte att du tycker om Hockey. Bara för att du gillar bokklubbsspel innebär det inte att du tycker om Eon. Eller mindre skarpa kontraster: Engelska ligan är inte samma sak som spanska ligan, fast båda är samma sport. M2089 är inte samma sak som D&D, men de fungerar på typ exakt samma sätt när du spelar dem.

För att inte komma alltför långt bort från startinlägget:

Jag tror inte att vi skriver spel till fel personer. Alla skriver spel till rätt målgrupp, eftersom det är en specifik målgrupp vi vänder oss till när vi skriver spel. När Twilight-intresserade får upp ögonen för rollspel kommer de producera twilight-rollspel för twilight-målgruppen. Vill du ha in den målgruppen på exempelvis forumet, i rollspelsföreningar eller vill att de köper dina spel så behöver de göras uppmärksamma på vad hobbyn kan erbjuda dem.

Det här blev nog ett rörigt inlägg, men jag hade nån form av poäng med det... Nånstans i mitten tror jag.

w176

Förlorad dotter
Mukwa said:
Problemet med de här mmorpg-/forum-/bokklubbspelarna är att de inte själva kallar sig rollspelare. Termen rollspel är fortfarande förknippat med nördiga amerikaner som spelar DnD, och inte med den breda definitionen som vi på t ex det här forumet har.

Med den definitionen vi har av begreppet rollspel räknas häststall-spelen in, men inte för de som spelar de här hästspelen/whatnot.
Åh. Min erfarenhet är att det ofta pratar om att de rollspelar (Med undantaget för gruppen av väldigt unga stallspelare, de brukar inte använda termen), men inte att de spelar rollspel. (Roleplaying, but not roleplaying games.) Ibland faller speldelen ur, men att de rollspelar är fortfarande ett begrepp de själv identifierar med.

Ett annat sätt att gå tillväga på är att omdefiniera begreppet rollspel så att det blir mer tydligt vad som avses. Återigen känner inte mmorpg:are sig som rollspelare, de är woware och har inget behov av att vara rollspelare (tror de!).
Alla som spelar MMORPGs roslleplar inte. Utan det bara en subgrupp som gör spelar MMORPGs med fokus på att spela en roll.

Men de some spelar med fokus på att spela en roll burkar kalla sig rollspelare och roleplayers som spelar på servar för roleplay.

Det är i den meningen jag säger att de MMOare rollspelar.

Mukwa

Swashbuckler
Åh. Min erfarenhet är att det ofta pratar om att de rollspelar (Med undantaget för gruppen av väldigt unga stallspelare, de brukar inte använda termen), men inte att de spelar rollspel. (Roleplaying, but not roleplaying games.) Ibland faller speldelen ur, men att de rollspelar är fortfarande ett begrepp de själv identifierar med.
Jo, det är klart att det finns många som säger att de rollspelar, kanske t om kallar sig själva för rollspelare, men de associerar inte begreppet rollspel till det vi associerar det med. Våra definitioner skiljer sig åt.

Om de skulle känna sig hemma i 'rollspelssamhället' skulle t ex häststall-spel vara en del av Sveroks verksamhet, nu är det inte det (eller, det kan vara det, men ingen häststall-spelare söker sig dit, eller till det här forumet). Varför? Därför att vi definierar begreppet eller uppfattar termen rollspel olika och då blir det svårt att nå varandra.

Utan det bara en subgrupp som gör spelar MMORPGs med fokus på att spela en roll.
Det var förvisso subgruppen jag tänkte på, men å andra sidan kan ju definitionen av rollspel lika gärna innefatta vanliga mmorp-gamers också. De har en roll (de kallar den character/avatar), stats och springer iväg på äventyr. Sen kännetecknas det av ytterst lite metaspelande, och av ett väldigt speligt format. Det är ju inte för inte som det finns ett RP i G.

Återigen handlar det då om definitionen av begreppet rollspel. Så länge vi definierar det annorlunda kommer vi inte närma oss varandra, snarare tvärtom.

/Mukwa, som verkligen inte vill skriva i 'vi- och de-formuleringar' egentligen

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Mukwa said:
Om de skulle känna sig hemma i 'rollspelssamhället' skulle t ex häststall-spel vara en del av Sveroks verksamhet, nu är det inte det (eller, det kan vara det, men ingen häststall-spelare söker sig dit, eller till det här forumet). Varför? Därför att vi definierar begreppet eller uppfattar termen rollspel olika och då blir det svårt att nå varandra.
Alternativt: för att Sveroks grundläggande struktur (att belöna folk för "möten") inte passar spelande via forum för fem öre. Varför då bry sig om allt jobb med att registrera en förening?