Nekromanti Skrivhastighet

Olle Linge

Snigel
Hej på er! Jag undrar om någon känner till ett program med vilket man kan testa skrivhastighet på datorn. Nu är det busenkelt att hitta sådant, men jag nöjer mig inte med vad som helst.

Till att börja med vill jag att det ska finnas möjlighet att ladda in egna texter och testa skrivhastighet på dem. Framförallt för att det då blir möjligt att skriva på svenska ordentligt och se hur fort man skriver texter som innehåller ord man är vad vid. Jag gjorde ett test nyss på nätet med Röda rummet och den är inte normal.

Nu kommer den lite kluriga biten. Jag vill inte ha ett program där texten man skriver in är separat från texten man ska skriva. Det vill säga: Jag vill inte ha två boxar där man läser ur den ena och skriver i den andra. Då är det nämligen svårt att se vad man skriver samtidigt som man läser. Jag har sett program som fixar detta genom att till exempel ha en svart text man ska skriva av och sedan markerar den i rött för varje bokstav man skriver. På det sättet slipper man flytta blicken.

Det var nog allt. Någon som känner till något program?

Olle Linge

Snigel
Stamina Typing Tutor

Jag hittade det här programmet och det har vad jag är ute efter. När jag bytte från Qwerty till Dvorak använde jag det, men om jag inte minns helf fel var det inte freeware tidigare. Nu är det fritt att ladda hem. Mycket trevligt, i alla fall om man stänger av ljuden :gremsmile:

Olle Linge

Snigel
Japp [ANT]

Jag har skrivit om Dvorak ur lite olika perspektiv på hemsidan, ta en titt där. I korthet så tycker jag att det fungerar ypperligt. Jag skriver ungefär 90 ord per minut på svenska, vilket är betydligt snabbare än innan. Dock är bekvämlighet med mer alternering mellan händerna största fördelen, om du frågar mig (alla vokaler ligger på vännsterhanden).