Nekromanti skrivkramp?

neowyn

Swordsman
Hur brukar ni hantera skrivkramp?

Har haft en period nu då jag inte produserat någon ting och det känns ganska konstigt. Har varit helt tom på ideer och allt känns som upprepningar.
Känner ni igen det?
Hur brukar ni komma över det?

DODswe4

Hero
Ibland orkar man kanske inte emd allt.

jag gör annat när det inträffar, bara träffar kompisar, man kan spela men inte speleda, eller jag kan i alla fall inte spelleda. Men gör annat som du tycker är kul, så kan du se att insperationen kommer tillbacka.

Pom

Swashbuckler
Bestäm tid för ett spelmöte. Åtminstone för mig fungerar sparkar i baken och deadlinepanik som bra katalyster. När man väl sitter och skriver/tänker brukar det mesta lösa sig, kruxet är att verkligen sätta igång på allvar.

Många spel har slumptabeller för ditt och datt. Slå ett par slag, vet jag. Oavsett vad tabellen är avsedd för kan den klicka igång idéer och associationskedjor.

Det allra bästa är att det inte behöver vara så vansinnigt originellt på pappret. Det är ändå under sessionen som det blir levande.

solvebring

Superhero
Jag har råkat ut för samm sak antal gånger. Rollspel känns inte kul för ett tag, att skriva blir meninglöst - blir bara en rad massa upprepningar eller ingenting. Nå, det är bara att fortsätta harva fram. Kolla på filmer, spela rollspel som spelare, om det är möjligt. Läs böcker... Ha skoj. Från någonstans kommer alltid en idé eller ett flöde av inspiritation, det poppar alltid upp igen i sinom tid. Oftast kommer det en stor våg och skrivandet och spelandet tar en väldig fart igen.

Så lugn i stormen, orken och inspiritationen kommer tillbaka, antagligen något bra i stort flöde som sagt - det är i alla fall min erfarenhet i ämnet. Lycka till och kämpa på, vi har alla sådana svackor ibland.

Duddmannen

Hero
Aargh! Skrivkramp!

Jag föreslår ett par enkla steg för att hantera eventuell skrivkramp. Följ hur många du vill!

• Acceptera skrivkrampen. Många författare och skribenter drabbas av skrivkramp dagligen. Det är en del av den kreativa processen! Ibland måste man ladda om med nya idéer innan man kan fortsätta spraya fram dem på pappret (eller skärmen). Låt dig inte skrämmas av skrivkrampen utan acceptera den som naturlig - en signal att titta åt ett annat håll ett tag.

• Omfamna ett gammalt media igen. Ta fram en gammal serietidning, leta upp en gammal film från längst ner i videotraven, damma av en gammal bok från längst in i bokhyllan. Kort sagt, vänd dig till en tidigare inspirationskälla som kanske inte använts så mycket som den skulle ha kunnat. En bok du läste för fem eller tio år sedan kanske kan innehålla något nytt nu när du har andra erfarenheter än du hade när du först mötte den.

• Omfamna ett nytt media. Köp en ny bok, ny tidning, se en ny film. Välj en som du aldrig tidigare tittat år! Ta ett spännande NYTT steg. Läser du aldrig deckare - ta en deckare! Ser du aldrig fransk film - ta en fransk film! Våga öppna huvudet för nya möjligheter.

• Lyssna på musik. Ta fram ett favoritalbum från ett favoritband (helst musik med text). Lyssna på texten. Känn stämningen som en viss låt försöker förmedla och försök att se en scen eller en miljö associerad med denna.

neowyn

Swordsman
Re: Aargh! Skrivkramp!

Tack för alla bra tips!
Jag tror att jag redan tagit mig ur krampen men det känns så trist när man är där inne.
Men man får väll som sagt acceptera det.

Skall se om några av era tips funka nästa gång.

försten, är det någon som har tips på hur man färdigställer ett törre projekt? Är det så jobbigt helt enkelt att man bara måste sitta enr och jobba hårt... :gremsuck:

Lindenius

Swashbuckler
Dryge mediemannen informerar [ot]

obest. form singular: medium
best. form singular: mediet
obest. form plural: medier
best. form plural: medierna

Förlåt kunde inte låta bli. :gremblush:
Fast eftersom de flesta ändå använder termen media i alla former, så kommer det troligen vara språkligt korrekt om ett litet tag...

I övrigt håller jag med föregående talare.

//erik. kämpar emot

Pom

Swashbuckler
Re: Aargh! Skrivkramp!

Min svärfar (och säkert andra också) brukar anföra följande:

Fråga: Hur äter man upp en elefant?

Svar: En bit i taget.

(Min mellanmjölksversion: sätt dig ner och gör något litet varje dag så är det klart helt plötsligt.)

Lycka till! :gremsmile: