Nekromanti Skugglandet

Ydram

Warrior
Det här är delvis en fråga riktad till Neogames, dels en vanlig tråd som undrar hur mycket folk spelar och hur de gör etc.

Har länge sett fram emot modulen Skugglandet, eftersom jag tycker den ger den här extra lilla kicken som kan vara kul i rollspel. Delvis på grund av den i övriga klara och "realistiska" värld som Mundana är. Men nu senast jag kollade in på sidan så är den borta från releaseplanen, så tänkte bara höra hur det går med den, om den över huvudtaget kommer att komma ut.

Sen undrar jag främst vad annat folk har för erfarenheter om det, tänkte för i min spelgrupp är det nästan helt outforskat. Tänkte testa äventyret Där Skuggor Ruvar då jag får tid att spelleda det. Men annars är jag väldigt mycket oskuld där. Tycker det kan bli kul att chocka spelarna lite med stora pratande stenar och liknande, saker de kanske inte förväntar sig i Mundana. Kanske bara för att låta dem smaka på de olika sakerna så de inte riktigt vet vad som händer. Sitter just nu och funderar över ett litet äventyr där de helt enkelt ska försöka ta sig tillbaka från Skugglandet, utan att falla offer för dess innevånare(kanske nått för Fenix?)

Helmgast
Skugglandet har aldrig funnits på hemsidereleaseplanen, den har istället nämnts i Eon III och på forumet. Då Sebastians prioritet nummer ett är Alver 2 så är det väl först när den är klar som man kan ha en någorlunda bra bild av Skugglandet. Josephine Rosén är den andra kreatören, men henne har jag inte hört mycket från eller om på sistone.

Det borde hursomhelst bli en bra Skugglandsartikel. Lite mer om Skugglandet kanske kommer i Bestialiska folk. Får se vad som hamnar var.

Så - efter Bestialiska folk och Alver lär vi veta mera.

Avslagen_Cola

Warrior
Jag spelade en gång ett äventyr i skugglandet, i kort gick det ut på att de kom till skugglandet rätt så ovetandes om vart de befann sig och träffade på en älva som babblade och stal massa saker... Sen blev hon ivägjagad av en drakonett. När de sedan skulle fortsätta så gick en varg över vägen muttrandes "Människor...", vilket de blev ganska paff över att höra :gremgrin:
De blev förda till rimurernas palats där de fick övernatta utifall de städade rummet efter sig... problemet var att rummet alltid stökade till sig precis när de gått iväg och de insåg att de riskerade att bli kvar där för alltid. Som tur var hjälpte älvan dem att ta sig ut genom ett fönster och fly.
I övrigt träffade de på ett berg befolkat av golemer och ett vattenfall fyllt med undiner, ett urgammalt och talande träd som behövde en golem och en undin som trädgårdsmästare samt en mörk del av en trädgård med statyer som gick omkring där en hydra huserade.

Hoppas jag inte blev för långdragen nu bara, och att du får lite inspiration till vad som kan hända :gremsmile:

GlueBall_UBBT

Warrior
Jag har kört några speltillfällen med skugglandet i närheten. Jag skulle vilja säga att det är lite som Mundanas Narnia. En del av världen, lik världen men helt olik världen. Vad mer behövs sägas?

Jag lät mina spelare vandra in i gränslandet när de kom fram till en stor glänta fylld av tjock dimma. I gläntan stod ett antal bautastenar i ett perfekt matematiskt mönster runt en större rund sten. Den runda stenen var placerad i den exakt mittpunkten av gläntan. Från ovansidan av stenen hördes ensamma ihåliga toner från en flöjt. Rollpersonerna kunde givetvis inte se vad som spelade eftersom de inte nådde upp, det hela spred lätt paranoia. Speciellt eftersom de hela tiden kom tillbaka till "flöjtstenen" vilken riktning de än gick.

Andra tillfällen har rollpersonerna vandrat in i stora svampskogar á la Super Mario. Det vill säga med svampar stora som träd. Och en sak är säker, om svamparna är så stora, vill man inte stöta på de lokala sniglarna. Även om mördarsniglarna är trevliga och bjuder på fika. Det är just det roliga i situationen, vem vill fika med något som har mördare i namnet, lever på giftsvamp och slemmar ner överrallt?

När rollpersonerna tror att det värsta är över, låt det hagla nerifrån, se till att en fågel krockar med solen som går i kras och sänker hela världen i evig natt tills dess att man hittar skärvorna och får upp dem på himlavalvet igen.

dream

Hero
En historia från skugglandet

I slutskedet av en större kampanj jag körde för ett tag sedan besökte rp draken Vixharzavia (stavning?). Draken skulle just äta upp dem när kampanjens nemesis, en Helmgast, dök upp. Vix begrep att rp och hon hade samma mål. Hon öppnade en portal till skugglandet och skickade rp den vägen för att rädda dem, därpå tog hon sig av den odöde onskingen... Rp begrep mycket lite av fortsättningen, man kan gärna se den som psykadeliaavsnittet i den genomsnittlige 70-tals-filmen, men fräckt och stämningsfullt blev det i vilket fall!

Boldtaar

Warrior
Skugglandet i Legender & Hemligheter

Finns ju ett ganska mycket om skugglandet i Legender & Hemligheter modulen.

ZaiToh

Warrior
Känner mig lite dum men var hittar man den ( inte genom att följa din länk nu då)? Letade bland scenarion men där fanns den inte.

/ZaiToh

Ydram

Warrior
Stämmer, finns inte där... Hade lite att göra för ett tag sedan, så jag kollade igenom alla de gamla Julkalendrarna här på WRNU. Finns i nån utav dem, vet inte vilken men har för mig att det är -04... Själva luckan vet jag inte...

ZaiToh

Warrior
Ah... då känner jag mig inte lika korkad längre ;) Vore det inte bättre att kategorisera in allt Eon-material under artiklar? Finns nog mycket bra saker som skulle komma folk till användning om det bara gick att hitta. (Läste igenom 'Där skuggorna ruva' lite snabbt och det verkar kanon)

/ZaiToh