Nekromanti Skuggor?

Lightshy

Hero
Jag är intresserad av hur ni använt er av Skuggor och Häxsyn när ni spelat eftersom det känns som det borde vara en större del av spelet än vad det faktiskt verkar vara?

Opoopo

Veteran
I de officiella äventyren ger häxsyn visioner och drömsyner som kan ge en ökad förståelse av skeendena. Det är något som jag kommer anamma. En av mina spelare har precis skaffat sig häxsyn och han kommer att "belönas" med drömsyner etc.

Lightshy

Hero
Den biten är jag med på. Jag funderar bara på hur man kan ta det lite längre?
Vad finns det mer man kan göra eller tillföra spelet genom Häxsyn? Eller är det bara en mystikervariant av vaksam?

LordXaras

Veteran
Häxsyn är ju redan något av en överanvänd förmåga. En grupp som helt saknar häxsyn kan missa stora delar av information och stämningsbilder. Jag skulle hellre se fler förmågor, krafter, och ritualer som kan visualisera skuggor och mystiska spår.

T.ex. tycker jag det borde finnas en enkel mystisk kraft eller ritual där man tänder ett ljus som kastar väsen och tings mystiska skuggor, eller kristaller som anammar skuggfärgen av den karaktär som bär den.

Lightshy

Hero
Bra ideer, men det leder ändå fram till det jag undrar om.
Vad gör eller vad kan man göra med skuggor speltekniskt förutom att avslöja hur koruppt något/någon är och plantera drömvisioner?
Dina ideer LordXaras ger ju utrymma för att fler än bara häxor ska kunna vara delaktiga i detta. Det innebär mer konflikt och det är ju en början på något bra ur rollspelsynpunkt i min mening.
Själv känner jag att det finns potenial att göra något ännu mer.
Kan man på någotvis strida med skuggor? Kan man påverka någons skugga och på så sätt påverka den personens/varelsens agerande (Typ ändra en bests lugna färg till en aggresiv och därigenom få den att attackera något eller motsatt)? Vad kan man hita på för att röra sig utanför boxen som är rollspel, måste det handla om strid och motståndsslag? Kan det finnas något annat spännande att nyttja det till?

LordXaras

Veteran
En tanke jag lekt med är att ifall saker och ting har mystiska skuggor - har världens måne (eller månar?) också en mystisk skugga?

Om du har häxsyn, innebär en nymåne att världen badas i ett färgat spökljus om natten? Kan månens skugga under en förmörkelse få andar och monster att vakna till liv?

Ett annat tema man kan utforska är ju även de tre olika typerna av skuggor (naturliga eller primärfärger för naturnära saker, metalliska för civiliserade saker, och svarta för korrumperade saker) och hur de möjligen går att länka till urkrafterna Alstra, Tukta, och Rasa. Kan t.ex. tänka mig en kraft som låter dig kommunicera telepatiskt med varelser som har din typ av skugga, och varje poäng av korruption kan låta dig komma närmre och närmre förståelse med styggelser och odöda.

Lightshy

Hero
Nu börjar vi snacka! Gillar tanken med att länka till Alstra, Tukta och Rasa.
Här är några grejer jag funderat på.
Kan häxsyn tex vara ett alternativ till mörkerseende? Man kan navigera fram genom att se de olika skuggorna saker och ting har. Lite som en värmekamera?
Kanske borde man ge plus och minus på slag om tex försöker övertala någon som har samma grundfärg som en själv kontra någon som inte har det?
Skulle man kunna använda det till andra liknande saker, typ någon med en röd hetsig skugga får plus på initiativ?
Varje grundfärg (röd, grön, blå, gul även vit även om det inte räknas som grundfärg) kanske skulle kopplad till olika karaktärsdrag?

LordXaras

Veteran
Att använda häxsyn som mörkerseende var lite min tanke med månskuggan - att det bland barbarerna finns jägare med häxsyn som använder sin förmåga för att jaga under häxmånen, när de flesta andra jägare håller sig hemma. Eftersom det finns så många europeiska legender som kan härledas till att folk var ut och jagade under fullmånen (när det var ljust på kvällarna) så tror jag det finns utrymme för mörkare paralleller.

Dessutom borde det vara fördelaktigt för en jägare med häxsyn som kan se ett vildsvin som en flammande röd silhuett istället för ett kamouflerat brunt sjok i skogen.

När det gäller att knyta karaktärers skuggor till mekaniska effekter så tror jag dock att det är bäst om skuggan är ett uttryck av karaktären snarare än något som har effekt på karaktären. Så en karaktär med röd skugga får inte en bonus i initiativ, men han har en röd skugga för att han är Kvick.

Lightshy

Hero
Bra tänkt. Det händer ju ändå något speltekniskt intressant om färger "bara" representerar ett karaktärsdrag.
Plötsligt har man mer info än bara hur korrupt någon är. Man kan lista ut om någon har fysiska fördelar allternativt att akta sig för smarta typer (i enkla drag).
Detta är ju lite det jag efterlyste i början av tråden.

Lightshy

Hero
Vi får göra en passande lista på färg=karaktärsdrag och pressentera för Järnringen.

PjåtrimKaj

Veteran
Jag gillar det här! Fortsätt! Vill bara berätta hur jag ser skugga. Som något så abstrakt att det skulle vara svårt att använda som "mörkerseende", till exempel. Med Häxsyn täcks ditt synfält med en abstrakta färger och mönster, som om de vore allt runt om dig. Lite som att blunda, och aktivt fokusera på ögonlocket. Och att ordet skugga kommer egentligen bara från det faktum att det speglar väsendets inre, som en skugga ger en bild på marken. Skuggan kan visa mycket om en varelse, men aldrig allt.

Som sagt, det är så jag ser på det, och jag menar inte att krossa det ni spekulerar fram här. Men skulle ni säga att det där med att använda Häxsyn istället för sina vanliga sinnen, till just fysisk vaksamhet, skulle kunna fungera med mitt tankesätt också? Och hur? För jag gillar idén, men jag håller gärna hårt om den bild av skygga och Häxsyn jag och mina spelare redan målat upp.

Lightshy

Hero
Jag tänker direkt på hur Luke Skywalker använder kraften när han kopplar ur Targetern och förlitar sig på krafren för att förstöra dödsstjärnan.
Jag tror att häxsyn som mörkerseende handlar mer om att koppla bort sinnenna och förlita sig på något annat. Man bara "känner" (lite som magkänsla) vad man ska göra. Färger har mer med sinnesstämmningar/känslor att göra än faktiska färger.

LordXaras

Veteran
Personligen ser jag häxsyn och skuggor mer som Wraith-världen i Sagan om Ringen (när Frodo tar på sig ringen). Du öppnar dina ögon för ett ytterligare lager av verkligheten där magi och korruption sätter tydliga spår, och där väsens sanna natur representeras av tydliga färger. Jag ser på beskrivningarna ordagrannt: en beskrivning av en skugga är exakt hur den ser ut när man tittar på den med Häxsyn.

Platon

Swordsman
En grej jag undrar rent speltekniskt är varför i hela friden någon RP skulle offra 60 exp för att öka häxsyn till mästarnivå. Det finns en poäng i att skaffa förmågan,men att höja nivån känns nästan meningslöst. I alla kampanjer står det ibland att man kan se, förstå eller förnimma ngt med hänsyn. Gott så. Men ökningen i grad gör bara att man ser mer nyanser i skuggorna runt varelser. Det kan ju knappast rent speltekniskt någon dag i veckan vara värt priset.

Kotaka

Veteran
Jag tycker att det redan ger en spelteknisk fördel i social problemlösning att få veta hur en persons skugga ser ut. Som SL får man ju brodera ut med en beskrivning som ger RP hintar om målets personlighetstyp och ömma punkter utöver ev korruption/skumhet.

Håller med om att den är lite ovärd på högre nivåer. Kanske kan man sänka korruptionen den ger, kanske göra så att den gäller för allt i brukarens närvaro istället för ett enda mål, kanske kan den ge +1 på alla sociala motståndsslag under scenen...
Har själv ingen spelare som kan denna förmåga än så har inte fått tillfälle att testa den i spel.

Lightshy

Hero
Tänkte liva upp denna tråden lite och se hur det har gått för alla att använda Häxsyn och Skuggor nu när ni antagligen spelat mer och blivit lite varmare i kläderna vad det gäller Symbaroum?
Funkade era ideer?
Har ni kommit på nått annat sätt att införliva Häxsyn & Skuggor i ert spel?
Husreglat?
Är Häxsyn & Skuggor lite av Symbaroums blindtarm (De har haft en funktion som ingen riktigt känner till. Och när det pajar för resten av systemet tar man helt enkelt bort Häxsyn & Skuggor)?

Själv har jag haft en hel del ideer som jag tagit upp tidigare i tråden som sedan gjorts om efter att ha läst lite andra förslag i tråden. Men som jag inte haft möjlighet att använda då min spelgrupp inte varit intresserade av detta. Är dock fortfarande intresserad av ämnet.

Känns lite som Järnringen släppt ideen med främst skuggor eller har jag fel?

Kotaka

Veteran
Läste om tråden och tycker också fortfarande att skuggor är ett intressant ämne med outnyttjad potential. Har inte använt det i spel då det ju saknas regler vilket är synd men har suttit och funderat lite smått på ett system.

Tänker mig något i stil med fate points eller lite som öden och erfarenheter i Svavelvinter för den som är bekant med det. Typ att man författar en poetisk rad som beskriver sin skugga och därmed också innersta väsen. Sedan kan man sätta skuggan i spel, först som en nackdel, sedan en fördel genom att utdela en slags "skuggfavör" (i brist på bättre namn) som sedan kan användas för omslag.

Har både mer och mindre komplicerade idéer men jag har för tillfället landat i ett enkelt och fritt upplägg enligt följande:
En spelare kan när som helst deklarera att rollpersonens handlande är i enlighet med dennes skugga/själsliga allians OCH att detta handlande ger upphov till ofördelaktiga konsekvenser. Som belöning erhålles en "skuggfavör". Denna favör kan vid ett senare tillfälle växlas in mot ett omslag av valfri tärning, såväl framgångsslag som effekttärning, under förutsättning att det slaget också utgör en handling i linje med skuggans natur. Spelledaren avgör förstås i båda fall om motiveringen håller. Max en favör kan innehas vid ett givet tillfälle. Korrumperade karaktärer kan välja att också spela på sin svarta skugga när denne nått upp till sin korruptionströskel och mörkret börjat ta överhanden.

Resultatet blir en slags kombination av fördel/nackdel baserat på själslig läggning som stimulerar till att definiera och påminna om vem karaktären är på djupet men utan att göra några stora regelmässiga intrång eller komplicerade tabeller. (Har i samband med det även arbetat med Häxsyn för att rimma med detta men håller på det lite).

Ex: Eglios skugga läser "Borstat stål i varmt middagsljus."
1) Under en scen försöker ett rännstensyngel övertyga honom att följa denne in i en gränd för att hjälpa en sjuk kvinna. Mot bättre vetande väljer spelaren att låta Eglio gå in i gränden då spelaren har utformat/tolkar skuggan som den hos en godhjärtat naiv karaktär. Detta trots att bakhållet är uppenbart för spelaren (och kanske även rollpersonen). Då erhålles en "skuggfavör".​
2) Under en annan scen försöker Eglio att samla ett gäng bybor att göra gemensam sak men misslyckas med sitt övertyga. Här vill spelaren gärna lyckas med slaget och gör tolkningen att rollpersonen kan vara överraskande resolut. Han kan då använda sin tidigare erhållna skuggfavör för att få en andra chans att lyckas.

3) Under en tredje scen drabbas Eglio av en svartkonstnärs svarta andedräkt och erhåller temporärt korruption över sin tröskel. När gruppen till slut besegrar fienden och tar en fånge bestämmer spelaren att Eglios svarta skugga ska komma i spel. Han är nu uppfylld av ett oförklarligt hat vilket får honom att avsluta fångens liv innan någon hunnit få ur denne någon information. Då erhålles också en skuggfavör.​
Detta berör förstås bara rollpersonernas skuggor och inte de hos SLPer och monster. Tankar och kommentarer? Hur rimmar det med det existerande världskonceptet?

LordXaras

Veteran
Ooh! Jag gillar den idén, Kotaka. I princip innebär det att du sätter en friform-alignment för din karaktär och precis som aspekter i Fate kan detta åkallas för bonus eller malus.

För hur det passar in i världen...

Grundplåten för en varelses skugga är ju huruvida de håller sig till sin plats i naturen eller försöker förändra världen omkring sig. Så det känns som det lättaste att luta mot: Är din själ kopplad till naturen eller till kulturen? Det är även en ganska lätt fråga för spelare att svara på, och inte särskilt komplicerad att agera efter i spel.

EDIT:

Fick en tanke!

En extra intressant grej med att ha en Naturens skugga eller Civilisationens skugga är att detta kan förändras. Framför allt när du går över din korruptionströskel permanent - då förändras din skugga till ett Mörkrets skugga, vilket då även innebär att dina rollspelsbonusar är förändrade! Du får inte längre ett omslag genom att spela till din karaktärs naturliga eller kulturella själ - du får omslag genom att ditt stigma blir upptäckt eller att du lever ut världens vrede.

Kotaka

Veteran
Exakt så! Det har tidigare varit på tal att försöka göra överskridandet av korruptionströskeln mer intressant med fler händelser än stigmata. En variant på skuggor som ovan skulle kunna åstadkomma det på ett ganska enkelt sätt. Men den här typen av fri-form är ofta svårare för nybörjare i hobbyn att hantera och passar kanske inte alla. Sen vad gäller SLP och monster tänker jag att det kan hanteras smidigt inom ramen för effekterna av Häxsyn eftersom det ju endast är karaktärer med den förmågan som någonsin ser dessa skuggor och drar nytta av dem.

När du pratar om naturkrafter mer än personlig aura blir jag nyfiken på vad du ser som skillnaden där. Det ställer frågan om vilken del av skuggan som ska åberopas. Den själsliga alliansen eller den underordnade personliga auran? Och är det handlingen eller handlingens syfte som måste stämma överens?

Jag vill inte komplicera för mycket men om man tycker att omslag är för futtigt kanske man fundera kring unika valmöjligheter som är olika beroende på vilken naturkraft du står närmast. T.ex. kan skuggor tillhörande naturen göra det möjligt att återhämta 1t4 tålighet istället. Skuggor tillhörande kulturen kan istället lägga till en extra rustningstärning eller nåt liknande och svarta skuggor en skadetärning istället för omslaget. Eller kombinera de två så att motiveringar utifrån naturkraft ger möjlighet till en sorts bonus (unika förslag ovan) och motiveringar utifrån personlig aura en annan (omslag).