Kotaka;n255168 said:
När du pratar om naturkrafter mer än personlig aura blir jag nyfiken på vad du ser som skillnaden där. Det ställer frågan om vilken del av skuggan som ska åberopas. Den själsliga alliansen eller den underordnade personliga auran? Och är det handlingen eller handlingens syfte som måste stämma överens?
Jag tänkte framför allt att naturkrafterna är en lättare grej att förklara och få nya spelare att gå in för. Sedan tror jag det naturligt kommer växa ut i att man kopplar på personlig aura med karaktärens natur som bas.
Kotaka;n255168 said:
Jag vill inte komplicera för mycket men om man tycker att omslag är för futtigt kanske man fundera kring unika valmöjligheter som är olika beroende på vilken naturkraft du står närmast. T.ex. kan skuggor tillhörande naturen göra det möjligt att återhämta 1t4 tålighet istället. Skuggor tillhörande kulturen kan istället lägga till en extra rustningstärning eller nåt liknande och svarta skuggor en skadetärning istället för omslaget. Eller kombinera de två så att motiveringar utifrån naturkraft ger möjlighet till en sorts bonus (unika förslag ovan) och motiveringar utifrån personlig aura en annan (omslag).
Hmmm... intressant. Det börjar kanske bli lite väl pilligt, men jag gillar de olika bonusarna främst för att det kan ge en spelare en anledning att försöka ändra sin alignment.
En annan idé som kanske ligger närmre spelvärldens grundkonflikt skulle kunna vara att en civiliserad själ ger en bättre bonus än en naturlig själ, men även
ger spelledaren mörkerpoäng - men å andra sidan att en naturlig själ faktiskt kan reducera mängden mörkerpoäng. Så en spelgrupp vill organiskt söka sig till en balans.