Nekromanti Skuggornas sekel/Masque - Fraktion: De tomma

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Introduktion:
Då och då så sker vansinnesdåd, en mor mördar sina barn eller en soldat börjar hugga vilt in i en folkmassa. Då och då så har dessa personer maniskt börjat skriva ner matematiska formler och teorem strax innan deras vansinneshandlingar. Då och då så kommer dessa undan sitt rättmätiga straff.

Dessa dårar kallas de tomma. Dom söker upp varandra och diskuterar och delar formler och drar vidare. Nu och då så tar dom och genomför en ny massaker, ibland ensamma, ibland tillsammans. Dom lämnar alltid efter sig många beräkningar.

Då och då så ser någon dessa beräkningar, en mor eller en soldat kanske. Då och då så börjar dessa maniskt skriva ner matematiska formler och teorem...

Hur de agerar:
De tomma har ingen skönjbar hierarki, men de verkar vissa vördnad för individer med ett gott matematiskt sinne, så till den grad att de vid tillfällen låter dem leva.

De tomma letar efter ett matematiskt sätt att beskriva all annan matematik (se Entscheidungsproblem för ett bra exempel på det här konceptet), men hittills har de misslyckats.

Efter sin första massaker så blir deras medlemmar mer och mer logiska och de tappar mycket av vad vi skulle kalla mänsklighet, däribland sin kreativitet. Detta driver dem till slut till att begå ännu en massaker, för att fortsätta sitt arbete (antingen genom att få nya medlemmar eller få igång sin egen kreativitet).

Meta-ide:
De tomma är tänkt att representera rädslan för jaget, mer specifikt rädslan för vad jag är kapabel till. Iden bakom dem är att de representerar en del av vår natur som vi helst inte vill veta om att vi har, dvs det i vår natur som är våldsam och hänsynslös.

Hur man introducerar dem i spel:
Ett sätt är såklart att låta rollpersonerna helt enkelt hitta en serie av mord utan koppling utöver de Tommas galna skrifter. En annan möjlighet är att låta en rollperson bli infekterad av de Tommas galna skrifter och försöka kämpa emot det.

Jag har provat ett lite nytt grepp, vad tror ni om den här?

Rickard

Urverk speldesign
Så bra! Så rätt!

Det enda är att, istället för äventyrsuppslagen, så borde det finnas hur man upptas bland de tomma. Är det en sjukdom, ett vansinne som sprider sig, eller är det andra saker som gör att de blir en del av de tomma?

Varför skriva detta istället för äventyrsuppslagen? Jo, för att de idéer du presenterade var saker man ändå fick i början av texten.

/Han som skulle vilja se en film på det här temat

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Han said:
Så bra! Så rätt!
Tackar, tackar :gremwink:

Han said:
Det enda är att, istället för äventyrsuppslagen, så borde det finnas hur man upptas bland de tomma. Är det en sjukdom, ett vansinne som sprider sig, eller är det andra saker som gör att de blir en del av de tomma?

Varför skriva detta istället för äventyrsuppslagen? Jo, för att de idéer du presenterade var saker man ändå fick i början av texten.
Good point, den tog vi sa polisen.

Vad tror du om att lägga in ett gäng förklaringar, typ som tre stycken där det är kutym att säg den första är den "korrekta" men att man kan välja?

Rickard

Urverk speldesign
Jag gillar för övrigt namnet på De tomma. Känns helrätt.

Tony.M.Meijer said:
Vad tror du om att lägga in ett gäng förklaringar, typ som tre stycken där det är kutym att säg den första är den "korrekta" men att man kan välja?
Känns taprant, men det är mycket min smak också. Hade du inte idéer på att förklara dina fraktioner som delar av rykten? Det jag gick igång på i början av din text var just för att det var rykten som jag kunde förmedla till spelarna.

/Han som vet att Trail of Cthulhu har olika förklaringar för monster som motsäger varandra

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Han said:
Känns taprant, men det är mycket min smak också. Hade du inte idéer på att förklara dina fraktioner som delar av rykten? Det jag gick igång på i början av din text var just för att det var rykten som jag kunde förmedla till spelarna.
Jo, det har studsat runt lite olika tankar om just det, det jag tyckte var den coola inovationen i just det här inläget var snarare dock meta-ide-biten och man introducerar dem i spel. Det sista verkar dock inte så intressant nu när du säger det.