Nekromanti Skuggornas Sekel/Masque - Meta Magi-system...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har funderat lite på det här med att trolla i Masque och jag har följande koncept jag tänkte att jag skulle testa på er:

Den magi som existerar i Masque är egentligen bara sätt att bygga bryggor från vår värld till vad som närmast kan kallas Platons ide-värld. När vår värld och ide-världen möts så förvrids båda, för att vi på många sätt och av olika orsaker är anti-teserna till varandras världar. Vissa har upptäckt hur man kan utnyttja den här förvridningen, eller i varje fall tror sig veta hur man kan utnyttja den, men om sanningen ska fram så är det tur snarare än skicklighet som gör att vissa effekter konsekvent sker.

De enklaste effekter man kan skapa är förvridning av saker, individer och djur även om det snarare är en bieffekt av att nyttja magi till en början.

Senare effekter är att man kan förändra drömmar och ge ideer till personer. Man kan inte kontrollera människor, däremot så kan man överföra ideer och tankar till dem att ta ställning till.

Ännu senare effekter är förvridning av tid och rum samt att skapa ankare, dvs fasta broar mellan vår värld och ide-världen.

Nå, vad är då farorna med det här?

Farorna är kort fattat risk för sinne, liv och lem i första hand och chansen att manifestationer tar sig genom bryggan i andra.

Hur tar man då och trollar?
Det man gör är att man, beroende på vad man vill uppnå, skapar ett brohuvud av varierande storlek, vilket går att göra på lite olika sätt men alla har det gemensamt att man tar symboler för en till tio av de hermetiska skapelse-essenserna och med dem korrekt placerade så öppnas porten.

Så, vad är då skapelse-essenserna, namngivet så är de, tillsammans med det som de normalt byts mot:
Keter - skalle, 1, krona (som i kungakrona), insubstansialitet, mercy (döden)
Chokhmah - Högra hjärnhalvan (mer definitivt en bit i den), 2, Fosfor, Uranus, visdom
Binah - vänstra hjärnhalvan, 3, vänster öga, förståelse,
Chesed - Höger arm, tio fingrar, 4,
Gevurah - Vänster arm, tio fingrar, 5, Mars, Järn
Tiferet - Torson, 6,
Netzach - Höger ben, 7, Venus, Koppar
Hod - Vänster ben, 8, Merkurius, kvicksilver
Yesod - Könet, 9,
Malkuth - Munnen, 0,

Det här är då den första väldigt lösa revisionen, har ni några åsikter hittills?