Nekromanti Skuggornas sekel - Rollpersonspaket

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag tänker ha med rollpersons-paket, dvs paket med halvfärdiga rollpersoner som man kan fylla i gluggarna i om man vill ha komma igång snabbt. Så min fråga är om det verkar vara en bra ide och vad man då skulle köra på för paket?

Jag tänker mig följande som paket:
Magistrat
Filosof
Monsterjägare
Spion
Ämbetsman
Stråtrövare
Hantverkare
Ädling
Tjuv
Soldat
Demagog
Teolog
Präst

Behövs fler? Några som ska bort? Några som ska delas upp?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Präst" och "läkare" känns som de mest angelägna. Däremot skulle jag slå ihop "naturvetare" och "humanist" till "filosof" -- distinktionen mellan naturvetenskap och humaniora utvecklas fullt ut först på 1800-talet (flera av encyklopedisterna befinner sig tydligt på båda sidor av skranket). Möjligen skulle "författare" också vara på sin plats. "Kryptolog" känns väldigt smalt. "Spion" skulle däremot kunna passa in.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Svarte faraonen said:
"Präst" och "läkare" känns som de mest angelägna. Däremot skulle jag slå ihop "naturvetare" och "humanist" till "filosof" -- distinktionen mellan anturvetenskap och humaniora utvecklas fullt ut först på 1800-talet. Möjligen skulle "författare" också vara på sin plats. "Kryptolog" känns väldigt smalt. "Spion" skulle däremot kunna passa in.
Jag håller med om det mesta du har skrivit FÖRUTOM präst. Hela tanken med Masque/Skuggornas sekel är rationalitetens kamp mot det irrationella. Med det sagt så tycker jag att de övriga av dina förslag är rätt spot on :gremwink:

Man kanske skulle översätta författare till demagog eller propagandist dock?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Tony.M.Meijer said:
Svarte faraonen said:
"Präst" och "läkare" känns som de mest angelägna. Däremot skulle jag slå ihop "naturvetare" och "humanist" till "filosof" -- distinktionen mellan anturvetenskap och humaniora utvecklas fullt ut först på 1800-talet. Möjligen skulle "författare" också vara på sin plats. "Kryptolog" känns väldigt smalt. "Spion" skulle däremot kunna passa in.
Jag håller med om det mesta du har skrivit FÖRUTOM präst. Hela tanken med Masque/Skuggornas sekel är rationalitetens kamp mot det irrationella. Med det sagt så tycker jag att de övriga av dina förslag är rätt spot on :gremwink:

Den naturhistoriskt intresserade och bildade kyrkomannen som misstror böndernas vidskepelse är en figur med viss verklighetsgrund -- betänk att personer som utexaminerades från Oxford och Cambridge var nödgade att ha en prästtitel, och ofta blev landsortspräster samtidigt som de ägnade sig åt vetenskapliga intressen. Att applicera vår samtida bild av vad en präst är på 1700-talets förhållanden är inte en särskilt god idé.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Svarte faraonen said:
Tony.M.Meijer said:
Svarte faraonen said:

Den naturhistoriskt intresserade och bildade kyrkomannen som misstror böndernas vidskepelse är en figur med viss verklighetsgrund -- betänk att personer som utexaminerades från Oxford och Cambridge var nödgade att ha en prästtitel, och ofta blev landsortspräster samtidigt som de ägnade sig åt vetenskapliga intressen. Att applicera vår samtida bild av vad en präst är på 1700-talets förhållanden är inte en särskilt god idé.
Präst tillagd.

Mukwa

Swashbuckler
Använd Teolog istället för präst. Då får du dels in alla slags religioner och dels alla slags religiösa titlar/yrken. Dessutom ger det en mer 'rationell' bild av paketet :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Mukwa said:
Använd Teolog istället för präst. Då får du dels in alla slags religioner och dels alla slags religiösa titlar/yrken. Dessutom ger det en mer 'rationell' bild av paketet :gremsmile:
"Teolog" innebär någon som viger sitt liv åt akademiskt studie av en religion, och alltså inte någon vidare benämningen som skulle förmå inrymma präster, rabbiner, imamer och liknande.

Rickard

Urverk speldesign
Jag gillar idén med paket. Här är något som man borde fylla i på formuläret.

Magistrat
Filosof
Monsterjägare
Spion
Ämbetsman
Stråtrövare
Hantverkare
Ädling
Tjuv
Soldat
Demagog
Teolog
Hur känner den här personen en annan av rollpersonerna?

Tony.M.Meijer said:
Magistrat
Filosof
Ämbetsman
Hantverkare
Ädling
Tjuv
Soldat
Demagog
Teolog
Stråtrövare
Hur dras [det här]-paketet in i scenariot?

Magistrat
Filosof
Ämbetsman
Hantverkare
Ädling
Demagog
Teolog
Vad är [den här]-paktets uppgift i scenariot?

Vem är den spion åt? Varför behövs spionen? Hur kom det sig att spionen arbetade hos sin arbetsgivare?

(Ett äldre namn på spion är »kunskapare«.)

Magistrat
Ämbetsman
Hantverkare
Spion
Varför kan [den här] försaka sina egentliga uppgifter för att vara med i scenariot?

/Han som inte vet vad en demagog är

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Svarte faraonen said:
"Teolog" innebär någon som viger sitt liv åt akademiskt studie av en religion, och alltså inte någon vidare benämningen som skulle förmå inrymma präster, rabbiner, imamer och liknande.
Vad ser du för relevant skillnad på präst och teolog, relevant för spelet då?

Korpen

Hero
Tony.M.Meijer said:
Svarte faraonen said:
Skillnaden är väl bl.a att man kan vara teolog utan att för den delen vara präst.
Präst är dubbeltydligt, för det kan vara både en titel och en position. Inom de kristna kyrkorna (undantaget frireligösta kulter)så är en präst någon som är prästvigd, men därmed är det inget krav att personen faktiskt har en position som (försmalings)präst. Men det känns "Präst" är bättre än teolog för någgon sof arbetar inom kyrkan, för rena akademiker skulle man nog kunna använda filosof.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Tony.M.Meijer said:
Svarte faraonen said:
"Teolog" lägger fokus på en viss akademisk kunskap, något som likt Korpen säger hade kunnat gå in under "filosof". En person som arbetar som teolog är någon som ägnar sig åt akademiskt studium. "Präst" lägger fokus på ett ämbete och en samhällelig roll. Om jag skulle använda en religionsneutral term skulle det snarare bli själasörjare, en term som lägger mer fokus på prästens/rabbinens/imamens sociala roll och position.

Rickard

Urverk speldesign
Han said:
Jag gillar idén med paket. Här är något som man borde fylla i på formuläret.
En sak jag hade i åtanke när jag skrev detta var att man liksom inte vill ha ett rollspel där en rollperson är lastare och en annan är soldat så att spelledaren sitter där och undrar vad den ska skriva för äventyr som drar in dem båda ... trots att båda yrkena passar till spelet.

Många gör felet och slänger in yrken för att det passar settingen, när de i själva verket ska slänga in sysselsättningar som passar det man ska spela. Pulpspel i stil med Hollow Earth Expedition gör det här väldigt bra, alltså anpassar rollerna efter de scenarion man ska spela. I fantasyspel "där man kan spela allt" gör detta mindre bra.

/Han som däremot kan tänka sig att de däringa fantasyspelen har en annan plan i hur spelledaren ska skriva scenarion

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Svarte faraonen said:
Tony.M.Meijer said:
Svarte faraonen said:
"Teolog" lägger fokus på en viss akademisk kunskap, något som likt Korpen säger hade kunnat gå in under "filosof". En person som arbetar som teolog är någon som ägnar sig åt akademiskt studium. "Präst" lägger fokus på ett ämbete och en samhällelig roll. Om jag skulle använda en religionsneutral term skulle det snarare bli själasörjare, en term som lägger mer fokus på prästens/rabbinens/imamens sociala roll och position.
Och återigen, varför är den nivåskillnaden viktig för spelet?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Sjöman, ja!

Smugglare! Minst lika vanligt som stråtrövare på 1700-talet. De två kanske kan slås samman till "brottsling", "illgärningsman" eller liknande?

Vad är det för skillnad mellan en "Magistrat" och en "Ämbetsman"?

Om "Hantverkare" är med, ska då inte "Bonde" vara med?

Inkluderar "Soldat" även "Officerare"? Eller är "Ädling" samma sak som "Officerare"?

Alla subversiva, intelektuella yrken skulle nog kunna samlas under "filosof" ...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Tony.M.Meijer said:
Och återigen, varför är den nivåskillnaden viktig för spelet?
Det är inte en fråga om nivåskillnad, det är en fråga om att teolog är fel ord för det du letar efter. "Teolog" syftar enbart på teori, "präst" eller "själasörjare" innebär praktik.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Ursäkta mig, jag har varit otydlig. Skuggornas sekel/Masque är ett spel som handlar om sublim skräck och konspirationer i 1700-tals miljö och jag tänker mig att bakgrundspaketen ska reflektera detta.

Så, din tanke är att slå ihop stråtrövare och smugglare till brottsling? Är det då inte mer naturligt att slå ihop tjuv och stråtrövare till detta och låta smugglare ligga under sjöfarare (om man nu smugglar över vatten)?

En Magistrat är en rättsligt ansvarig medans en ämbetsman är någon som hanterar byråkrati. I korta drag så har ämbetsmän ingen juridisk makt.

Tanken att ha med hantverkare var att det finns rätt många platser som är avstängda för individer utanför dem, detsamma är inte riktigt sant för bönder. Hantverkare kan också förra fram en hel del kapital alt. laga saker, något som bönder inte riktigt klarar (de kanske kan föra fram kapital i och för sig).

Ja, soldat inkluderar även officerer.

Fast det känns väldigt väldigt fel att klumpa ihop subversiva intellektuella element i och med att tanken är att man skall spela just sådana. Det skulle vara som att klumpa ihop alla stridande roller i DnD under kombatant och ha ett tjog olika spionroller.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Tony.M.Meijer said:
Så, din tanke är att slå ihop stråtrövare och smugglare till brottsling? Är det då inte mer naturligt att slå ihop tjuv och stråtrövare till detta och låta smugglare ligga under sjöfarare (om man nu smugglar över vatten)?
Jag vet inte om det är naturligt. Bägge förslagen är möjliga. Den riktigt omfattande smugglingen under 1700-talet fördes så vitt jag förstår över vatten. Det finns så klart interna tullmurar i nästan alla länder, så det går faktiskt att smuggla även till lands, men det tror jag är en verksamhet som är mindre frekvent, omfattande och våldsam än den havsbaserade smugglingen. De flesta smugglare bör alltså ha varit sjökunniga, så i den meningen kan de buntas ihop med "sjöfarare". Men de flesta smugglare är också våldsamma och listiga, och måste kunna muta och hota tjänstemän och soldater, samt så klart kunna ta sig fram osedda. Så i den meningen är de också lika tjuvar och stråtrövare. Men jag vill uppmuntra dig att ha med dem som en egen klass :gremgrin:!

Tony.M.Meijer said:
En Magistrat är en rättsligt ansvarig medans en ämbetsman är någon som hanterar byråkrati. I korta drag så har ämbetsmän ingen juridisk makt.
Är inte detta samma sak som skillnaden mellan en högre och en lägre tjänsteman (ämbetsman)? Jag förstår inte riktigt ... vad gör det för skillnad i ditt spel?

Tony.M.Meijer said:
Tanken att ha med hantverkare var att det finns rätt många platser som är avstängda för individer utanför dem, detsamma är inte riktigt sant för bönder. Hantverkare kan också förra fram en hel del kapital alt. laga saker, något som bönder inte riktigt klarar (de kanske kan föra fram kapital i och för sig).
Jag tror inte att man ska underskatta bönders händighet - det är en värld av självhushållning till stora delar, trots allt ...

Tony.M.Meijer said:
Fast det känns väldigt väldigt fel att klumpa ihop subversiva intellektuella element i och med att tanken är att man skall spela just sådana. Det skulle vara som att klumpa ihop alla stridande roller i DnD under kombatant och ha ett tjog olika spionroller.
Bra tänkt!

Av ren nyfikenhet: hur hanterar du stånd :)gremblush:) i ditt spel? Spelar ståndsläran någon roll?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Skarpskytten said:
Jag vet inte om det är naturligt. Bägge förslagen är möjliga. Den riktigt omfattande smugglingen under 1700-talet fördes så vitt jag förstår över vatten. Det finns så klart interna tullmurar i nästan alla länder, så det går faktiskt att smuggla även till lands, men det tror jag är en verksamhet som är mindre frekvent, omfattande och våldsam än den havsbaserade smugglingen. De flesta smugglare bör alltså ha varit sjökunniga, så i den meningen kan de buntas ihop med "sjöfarare". Men de flesta smugglare är också våldsamma och listiga, och måste kunna muta och hota tjänstemän och soldater, samt så klart kunna ta sig fram osedda. Så i den meningen är de också lika tjuvar och stråtrövare. Men jag vill uppmuntra dig att ha med dem som en egen klass :gremgrin:!
Här är en grej, det här är bakgrundspaket, inte klasser, tanken är nämligen som sådan att det ska finnas ett gäng förslag på karaktärer som man kan mer eller mindre plocka upp och spela med omedelbums. Men smugglare... jag ska tänkta på det, mer kan jag inte lova :gremwink:

Skarpskytten said:
Är inte detta samma sak som skillnaden mellan en högre och en lägre tjänsteman (ämbetsman)? Jag förstår inte riktigt ... vad gör det för skillnad i ditt spel?
Skillnaden är att de rör sig i två helt olika sfärer. Ämbetsmän hänger med hov generellt sätt och hade väldigt lite att göra med almogen, medan magistrater och det övriga rättsväsendet var mitt i smeten.

Skarpskytten said:
Bra tänkt!

Av ren nyfikenhet: hur hanterar du stånd :)gremblush:) i ditt spel? Spelar ståndsläran någon roll?
Nej, däremot så kommer det att finnas ett stort fokus på gillen, i och med att de i många fall var semi-konspiratoriska grupperingar bara av sig själva sådär och ofta ytterst hemlighetsfulla :gremwink: