Nekromanti Skuggornas sekel - spelsystem

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Hejsan,
eftersom jag har dokumenterat det mesta annat som finns i skuggornas sekel här så tänkte jag att jag kör på med reglerna också.

Det bör nämnas att hittills så har jag delat upp alla regler i två kategorier, förberedelseregler och underspelet-regler och de här tillhör den senare kategorin.

Det är ett tämligen tradigt system på vissa sätt, roller har grundegenskaper och färdigheter, dessa tillsammans ger ett värde på mellan 1 och 20 och detta plus 2T10 vägs mot en svårighet som spelledaren sätter (standardsvårt är 20). Man lyckas om man kommer över svårigheten. Desto högre över svårigheten man kommer, desto bättre lyckas man men det finns inget sånt som perfekta slag eller dylikt.

Ska man göra något som tar tid (forska eller så) så sätter spelledaren ett framgångsvärde, säg 30. Varje gång man slår över standard-svårigheten så drar man ifrån detta från framgångsvärdet och man är framgångsrik när man når 0, och vise versa när man slår under, dvs då adderar man till framgångsvärdet. Med 30 som framgångsvärde och om man är tre som gör detta så slår mot standardsvårigheten och utfallet kanske blir 25, 26 och 18. Detta betyder att framgångsvärdet blir 30 - 5 - 6 + 2 = 21. Lite fler slag behövs med andra ord.

Om man tävlar mot någon annan så handlar det om att komma högst, ergo man slår mot relevant värde, den som kommer högst vinner tävlingen.

Det finns sätt att få negativa och positiva modifikatorer såklart, den enklaste att råka ut för är skada. Skada ger en enkel positiv modifikation till svårighet och systemet är hittills det enda jag inte är helt nöjd med.

Man har fem typer, lätt skada, skadad, svårt skadad, lemlästad och döende. Varje typ har x mängd skade-nivåer associerat till sig, som man kan ta, vilken man börjar på beror på hur man gör sig illa. Mängden skade-nivåer man beror på hur man gör sig illa och, om det är medvetet, hur väl personen som gör det "siktar". Får man mer skada än vad som finns på en typ så spiller det över till nästa nivå.

Det är en början i varje fall, vad som fattas är att stata lite skadekällor, magi-systemet och rollers färdigheter.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,422
Location
Rissne
Tony.M.Meijer said:
Ska man göra något som tar tid (forska eller så) så sätter spelledaren ett framgångsvärde, säg 30. Varje gång man slår över standard-svårigheten så drar man ifrån detta från framgångsvärdet och man är framgångsrik när man når 0, och vise versa när man slår under, dvs då adderar man till framgångsvärdet. Med 30 som framgångsvärde och om man är tre som gör detta så slår mot standardsvårigheten och utfallet kanske blir 25, 26 och 18. Detta betyder att framgångsvärdet blir 30 - 5 - 6 + 2 = 21. Lite fler slag behövs med andra ord.
Vänta... det man drar ifrån framgångsvärdet är alltså skillnaden mellan standardsvårighetsgraden och det slag man gör?


Så när man gör ett sånt här slag har vi alltså minst två additioner och två subtraktioner per slag?

(värde adderat till 1t10 adderat till 1t10, subtrahera svårighetsgraden, subtrahera resultatet från framfångsvärdet)

Har jag fattat rätt då?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
krank said:
Så när man gör ett sånt här slag har vi alltså minst två additioner och två subtraktioner per slag?

(värde adderat till 1t10 adderat till 1t10, subtrahera svårighetsgraden, subtrahera resultatet från framfångsvärdet)

Har jag fattat rätt då?
Ja, alternativt tre additioner och en subtraktion (om man misslyckas). Nu när du säger det så känns det lite konvulerat....
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,422
Location
Rissne
Tony.M.Meijer said:
Ja, alternativt tre additioner och en subtraktion (om man misslyckas). Nu när du säger det så känns det lite konvulerat....
Mjao.

Om vi dessutom skulle ha dynamiskt kombinerade färdigheter+grundegenskaper (dvs som i vampire, man tar för tillfället lämplig GE snarare än att GE-valet sitter fastkletat i färdigheten) så får vi ännu en kombination.

Jag tror nog att flera av operationerna kan ersättas med jämförelser istället. Slå en t20 under eller lika med FV så får du ett snyggt Pendragonsystem =) Eller om du vill kurva till det så kan du göra som Volt som har två t20 som jämförs med FV, det räcker om en är lyckad.

Om man då ska ha upprepade slag kan man kräva antal lyckade tärningar, dvs varje slag kan ge 1-2...


Och svårighetsgraden kan antingen vara en tröskel under FV man måste komma över eller en modifikation av FV...


Menmen, det är ju bara min favoritlösning på detta tradspelens eviga bekymmer... =)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Hmm, fast i de flesta fall, nu när jag tänker efter, så blir det en addition mindre i och med att man kan förberäkna attribut plus färdighet under rollpersonsskapande/leveling.

Så, då är det max en addition, plus två subtraktioner och med tanke på att det bör ske tämligen sällan så är det rätt rimligt skulle jag säga.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,422
Location
Rissne
Tony.M.Meijer said:
Så, då är det max en addition, plus två subtraktioner och med tanke på att det bör ske tämligen sällan så är det rätt rimligt skulle jag säga.
Nä, det blir tre additioner om man räknar med ge+färdighet och 2t10.

Det är ju FV + [1-10] + [1-10]. Tre tal adderas; dvs två operationer.

Eller GE + Färdighet + [1-10] + [1-10], dvs fyra tal, eller tre operationer.
 
Top