Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Hejsan,
eftersom jag har dokumenterat det mesta annat som finns i skuggornas sekel här så tänkte jag att jag kör på med reglerna också.
Det bör nämnas att hittills så har jag delat upp alla regler i två kategorier, förberedelseregler och underspelet-regler och de här tillhör den senare kategorin.
Det är ett tämligen tradigt system på vissa sätt, roller har grundegenskaper och färdigheter, dessa tillsammans ger ett värde på mellan 1 och 20 och detta plus 2T10 vägs mot en svårighet som spelledaren sätter (standardsvårt är 20). Man lyckas om man kommer över svårigheten. Desto högre över svårigheten man kommer, desto bättre lyckas man men det finns inget sånt som perfekta slag eller dylikt.
Ska man göra något som tar tid (forska eller så) så sätter spelledaren ett framgångsvärde, säg 30. Varje gång man slår över standard-svårigheten så drar man ifrån detta från framgångsvärdet och man är framgångsrik när man når 0, och vise versa när man slår under, dvs då adderar man till framgångsvärdet. Med 30 som framgångsvärde och om man är tre som gör detta så slår mot standardsvårigheten och utfallet kanske blir 25, 26 och 18. Detta betyder att framgångsvärdet blir 30 - 5 - 6 + 2 = 21. Lite fler slag behövs med andra ord.
Om man tävlar mot någon annan så handlar det om att komma högst, ergo man slår mot relevant värde, den som kommer högst vinner tävlingen.
Det finns sätt att få negativa och positiva modifikatorer såklart, den enklaste att råka ut för är skada. Skada ger en enkel positiv modifikation till svårighet och systemet är hittills det enda jag inte är helt nöjd med.
Man har fem typer, lätt skada, skadad, svårt skadad, lemlästad och döende. Varje typ har x mängd skade-nivåer associerat till sig, som man kan ta, vilken man börjar på beror på hur man gör sig illa. Mängden skade-nivåer man beror på hur man gör sig illa och, om det är medvetet, hur väl personen som gör det "siktar". Får man mer skada än vad som finns på en typ så spiller det över till nästa nivå.
Det är en början i varje fall, vad som fattas är att stata lite skadekällor, magi-systemet och rollers färdigheter.
eftersom jag har dokumenterat det mesta annat som finns i skuggornas sekel här så tänkte jag att jag kör på med reglerna också.
Det bör nämnas att hittills så har jag delat upp alla regler i två kategorier, förberedelseregler och underspelet-regler och de här tillhör den senare kategorin.
Det är ett tämligen tradigt system på vissa sätt, roller har grundegenskaper och färdigheter, dessa tillsammans ger ett värde på mellan 1 och 20 och detta plus 2T10 vägs mot en svårighet som spelledaren sätter (standardsvårt är 20). Man lyckas om man kommer över svårigheten. Desto högre över svårigheten man kommer, desto bättre lyckas man men det finns inget sånt som perfekta slag eller dylikt.
Ska man göra något som tar tid (forska eller så) så sätter spelledaren ett framgångsvärde, säg 30. Varje gång man slår över standard-svårigheten så drar man ifrån detta från framgångsvärdet och man är framgångsrik när man når 0, och vise versa när man slår under, dvs då adderar man till framgångsvärdet. Med 30 som framgångsvärde och om man är tre som gör detta så slår mot standardsvårigheten och utfallet kanske blir 25, 26 och 18. Detta betyder att framgångsvärdet blir 30 - 5 - 6 + 2 = 21. Lite fler slag behövs med andra ord.
Om man tävlar mot någon annan så handlar det om att komma högst, ergo man slår mot relevant värde, den som kommer högst vinner tävlingen.
Det finns sätt att få negativa och positiva modifikatorer såklart, den enklaste att råka ut för är skada. Skada ger en enkel positiv modifikation till svårighet och systemet är hittills det enda jag inte är helt nöjd med.
Man har fem typer, lätt skada, skadad, svårt skadad, lemlästad och döende. Varje typ har x mängd skade-nivåer associerat till sig, som man kan ta, vilken man börjar på beror på hur man gör sig illa. Mängden skade-nivåer man beror på hur man gör sig illa och, om det är medvetet, hur väl personen som gör det "siktar". Får man mer skada än vad som finns på en typ så spiller det över till nästa nivå.
Det är en början i varje fall, vad som fattas är att stata lite skadekällor, magi-systemet och rollers färdigheter.