Nekromanti "Skuggspels"-principen

Bassejr

Hero
Ni som är bekanta med Fria Ligans "Svavelvinter" vet vad titeln innebär. Spelet har ett kringspel, i fallet om svavelvinter ett Risk-liknande spel med mäktiga personer av olika nivåer beroende av kampanjens storlek som kämpar för att få inflytande i spelvärldens olika delar.

Det jag funderar över är om samma sak kan förekomma i annan form. En Werewolf kampanj där spelledaren och spelarna spelar schack mot varandra, och de vita pjäserna motsvarar varulvarna och de svarta Wyrmen. Ett parti Magic the Gathering, där spelarna rollspelar Planeswalkers, eller en planeswalkers undersåtar. förstår ni vad jag syftar på?

Det jag undrar är vad ni har för id´eer som skulle fungera som en ram för en kampanj på det sättet jag beskriver. Vad i "skuggspelet" skulle ha vad för effekt på kampanjen och spelvärlden?

terje

xenomorf mystiker
I Vornheim diskuteras ett slags skuggspel kallat God's Chess: ett schackparti spelas mellan de reguljära spelpassen, spelbrädet baseras på en karta över spelvärlden (stad, region, land, värld beroende på vad som är relevant för kampanjen), sidorna representerar makter i spelvärlden, spelpjäsernas typ och placering på kartan har inverkan på händelser i kampanjen.

En annan variant skulle kunna vara att inte addera ett brädspelsmoment utan helt enkelt dela upp kampanjen i två nivåer: en politisk nivå där spelarna tar rollerna som ledare för mäktiga fraktioner (politiska, religiösa, militära, ekonomiska) och en mer vardaglig nivå med mer vanliga rollpersoner (vad det nu innebär i spelet).

Nässe

Myrmidon
Terje said:
En annan variant skulle kunna vara att inte addera ett brädspelsmoment utan helt enkelt dela upp kampanjen i två nivåer: en politisk nivå där spelarna tar rollerna som ledare för mäktiga fraktioner (politiska, religiösa, militära, ekonomiska) och en mer vardaglig nivå med mer vanliga rollpersoner (vad det nu innebär i spelet).
Det här låter väldigt kul!

Trasapa

Swordsman
Terje said:
Ett liknande upplägg har vi testat i min grupp, med KK som SL då.

Huvudupplägget var att vi fick spela lorden för ett hus i kungadömet med tillhörande bakgrundsinformation, styrkor och svagheter. Dessa hus var uppbyggda lite som en vanlig karaktär med stats, t.ex "handel: 4", "politik: 6" osv.

Själva spelet gick sedan ut på att skapa kontakter, smida ränker, starta krig, köpa och bygga ut sin inkomstkälla såsom silvergruvor, åkermark, boskap.
Allt medans vi alla kämpade för att komma närmare tronen och dessutom hålla vår befolkning i schack.

Sedan fanns den andra fasen då vi kunde gå ner på "detaljnivå". Huset rustade såklart stående arméer och milis. Dessutom kunde vi rekrytera kaptener och speciella livvakter(eller spioner) som vi kunde skicka på uppdrag. Dessa spelades då genom den valda kaptenen/vakten/spionens ögon. Vi skapade ett snabbt och enkelt system för att bygga en karaktär med grundläggande stats och spelade sedan ett scenario.

Det var ett fantastiskt roligt upplägg då det var så mycket variation med i varje omgång, både strategiskt och taktiskt, diplomati bland de högsta adelshusen och tärningsklunsande råstyck.