Nekromanti skulle behöva feedback på äventyr...

Hattifnatten

Warrior
Nu när jag är färdig med mitt Horror-äventyr så har jag börjat med ett fantasy äventyr som utspelar sig i landet
Galbonien. Ett land med många olika sorters raser, många olika städer som spelarna kan resa till och framförallt många olika kreaturer och monster.

Spelarnas Uppgift: Är att hämta tillbaka en skatt som en gång har tillhört deras hemstad, men som stals av vad de tror är ett gäng stråtrövare.
De såkallade ''stråt rövarna'' har tagit skatten till sitt läger i De Taggiga Bergen, spelarna har igenom en gisslan som de tog av rövarna fått rda på vart i de taggiga bergen som de befinner sig och beger sig dit.

Spelets början: Det som spelarna kommer att få veta är:
Karaktärerna övernattar på ett värdshus i staden Mûnn, under kvällen så har de avnjutit en god middag och några (kanske lite för många) stop med öl, när alla har gått och lagt sig och sommnat in så väcks spelarna av ett hejdlöst liv som förs från nedervåningen, där två stycken Hobgoblins har slagit ner två personer och letar igenom de närliggande sovrummen och badrummen.
Där börjar äventyret.

Så vad tycks? jag har skrivit landets fakta och inledningen, och skapat monsterna, men har inte kommit längre än så...

Ps. Äventyret är för Basic Role Playing systemet..

solvebring

Superhero
Tja, helt klart ett dugligt äventyr men nästan lite varning på gammalt gött pang-på-röj. Alltid lite gottigott faktiskt. Man kan nästan tro att man sitter och lirar det första Baldurs Gate eller något - små småfarliga avstickare med hobgoblins osv.
Nå, det finns en skatt, det finns rövare och otyg och det är action från start. Det verkar alltid lovande.

Själv föredrar jag scenarion av andra typer men tänker för den sakens skull inte klaga på andras. Var och en har sin smak och skapar scenarion utefter sina preferenser och förmågor.

Om själva plotten är det ganska svårt att säga någonting alls eftersom jag får känslan av att vi inte får veta mer än dina spelare. Du skriver "av vad de tror är ett gäng stråtrövare". Jaha, det är alltså inga stråtrövare? Antagligen inte nej, för om ett gäng sketna rövare lyckats stjäla "kronjuvelerna" skulle jag bannemej fråga vad tusan det var för en stad vi egentligen hade att göra med, och hur den bevakningen egentligen såg ut. Jag frågar mig också vart detta ska ta vägen? Antagligen så tar inte äventyret slut där i bergen vid slutstriden med "rövarna". Det är bara början än? Man för lov att anta att ett större maskineri ligger bakom, eller?

Kort sagt, berätta gärna mer om själva intrigen så att det finns lite mer att diskutera.

Rickard

Urverk speldesign
Om du vill ha respons får du nog ta och skriva lite mer än sådär. Framförallt vad du vill ha för typ av respons.

Det ser väl ut som ett roligt äventyr. Jag ska inte bråka om vad som är direkt "skräckigt" med det då det är subjektivt. Funderade lite kring varför du har skapat ett gäng städer när rollpersonerna ska till ett läger i bergen.

/Han som tycker att det viktigaste i ett scenario är att skapa en drivkraft till rollpersonerna, så att spelarna kan agera

Ställ lite frågor till dig själv, vetja.

Varför kommer två hobgoblins till värdshuset och lever rövare? Varför just hobgoblins, varför inte bara två vanliga svensson-rövare?

Skurkar och banditer brukar normalt inte vara så djärva att de hoppar in i ett värdshus och skapar kalabalik, så det bör finnas en god anledning varför de dyker upp. Eller? Kanske du bara vill ha dem där för lite pang på-röj som Solvebring sa, men spelarna kommer nog ta det som ett första tecken på att en plot har börjat. Beror förstås lite på spelarna också, de kanske skiter i det och är glada att hugga ner allt de får anledning att hugga på.

Som jag ser det har du inte explicit sagt att dessa hobgoblins tillhör stråtrövarna (som inte är stråtrövare, verkar det som), är det tanken? Annars har du två lösa trådar som bör knytas ihop för att det skall bli något riktigt äventyr av.

Hattifnatten

Warrior
Tack för all respons...

Hobgoblinsen kommer till värdshuset därför att spelarna har blivit förföljda från sin hemstad av vad de tror är stråt rövare, och de som följde efter dem skickade två hobgoblins för att ta en karta som spelarna fick innan de gav sig av.

Spelarna måste passera dessa städer om den u inte vill ta en stor omväg runt alla städer, villket de kan göra.
Och i städerna så kommer de att stöta på problem och dyl.

oolaa

Veteran
Jag tycker att det låter som ett spännande äventyr helt klart. Riktigt klassisk fantasy. Jag kan komma på några tips som du kanske vill använda dig av:

1. Se till att spelarna blir involverade på ett mer personligt plan. Att hämta en skatt är i och för sig spännande men man kan göra det ännu mer intressant genom att knyta det till rollpersonernas bakgrunder.
Kanske kidnappar stråtrövarna någon av rollpersonernas familjemedlemmar för att få dem att sluta lägga näsan i blöt? Kanske visar det sig att rövarbandets ledare är en av rollpersonernas barndomsvänner som försvann för många år sedan?

2. Det kan nog bli ännu mer spännande om det finns ytterligare en grupp som vill åt skatten. Det kan förstås vara skurkar, men tänk om det är en grupp fromma munkar som hört talas om skatten och vill ta den för att åstadkomma något gott? Då måste spelarna välja om de ska vara lojala mot sin hemstad eller om munkarnas mål är ädlare.

Berätta gärna lite mer om kampanjen så kan man ge mer handfasta tips.