Nekromanti Skulle det vara "fantasyetiskt" möjligt...

Celledor

Hero
Jag har en tanke och jag undrar om någon har ett svar på om den skulle kunna vara verklig (i min spelvärld) utan att låta helt galen.

Spelvärlden består typ av en massa flytande öar, det främsta sättet at färdas på är med luftskepp :zeppelinare:, eller använde de urgamla tunnlarna och grottorna. Världen utspelar sig i ett mellan ting av 1700 talet och en medeltida fantasy värld. Luftskeppen är i stort sett piratskepp med ballong och segel.

Min take var då att, i och med att de är djupt beroende på luftskepp så borde det finnas en chans att de har lyckats att utveckla fungerande falskärmar och hängglidare... eller behövs det modernare material till detta?

Desutom så undrar jag vad folk skulle säga om ett magisystem som inte har de klasiska eldbollarna och allt som hörtill. Utan endast ha "verkligare" konster som levitation, telekenis (hur stavas det egentligen) och liknande. Väldigt likt kraften i star wars...

Troberg

Sinister eater
Min take var då att, i och med att de är djupt beroende på luftskepp så borde det finnas en chans att de har lyckats att utveckla fungerande falskärmar och hängglidare... eller behövs det modernare material till detta?
Det är fult tänkbart, speciellt om man har silke (fallskärmar var tex ganska länge i silke) och bambu. En rogallovinge i bambu och silke borde funka utmärkt, likaså ballonger, blimpar och zeppelinare.

Rogallovingen ser ut ungefär så här (om bilden inte blir bra så ser den ut som ett stort A och ett stort I skrivna på samma ställe):
<pre>
/|\
/_|_\
/ | \ </pre>

Mycket enkel att bygga och balansera, du kan själv prova med några bambupinnar eller plaströr och en plastsäck, eller om du föredrar en mindre skala så kan du prova sugrör och gladpack.

Tänk dessutom på att redan på antiken hade man tillgång till all teknologi som behövs för att bygga en pulsjetmotor. När man så småningom lärde sig göra ordentligt stål skulle man mycket väl kunna göra pulsjets lämpliga för flygning (de tidigare skulle bara hålla några tiotal sekunder innan de smälte, alternativt vara för tunga).

Skulle det vara "fantasyetiskt" möjligt...
Antagligen inte. En bättre anledning att genomföra det är svår att hitta!

G

Guest

Guest
Drakvingar

Margaret Weis & Tracy Hickman har skrivit en bok som heter "Drakvingar" som utspelar sig i en värld bestående av flygande öar... Kommer inte riktigt ihåg hur de transpoterar sig där men jag har för mig att det är någon sort luftskepp... Du kanske kan hitta lite inspiration där...

Pom

Swashbuckler
Och mer mainstream än dem är svårt att komma [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Per Ejemar

Veteran
"Jag har en tanke och jag undrar om någon har ett svar på om den skulle kunna vara verklig (i min spelvärld) utan att låta helt galen."

Galenskaper hör i min mening hemma i ett fantasy-rollspel.

Varför stanna vid hur det "faktiskt" fungerar i verkligheten, bygg din egen "verklighet" istället.

Istället för luftballonger, fallskärmar och hängglidare använd fjättrade luftbestar eller magiska varelser!

Släng in en hel hög småfolks-slavar som pumpar fram skeppen med en stor blåsbälg, eller mästerkittlare som kittlar fram nysningar hos en fjättrad drake.

Annars tycker jag dina idéer fungerar utmärkt, bestäm själv och gör det som du och dina spelare tycker är roligast att spela med. Vad andra tycker borde inte stoppa Er från att spela på det sätt Ni tycker är kul ...

Kör på!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Lastu EXILE

Om du gillar anime så kan du hämta inspiration i animeserien "Last EXILE" om du vill. Den handlar så gott som endast om luftskepp och ibland får man intrycket av att havet egentligen bara är en enda stor himmel :gremwink:

/Naug, gillar idén skarpt

Krille

Super Moderator
Bara om du har alver och dvärgar med...

...och skippar krutet. Om bara de förutsättningarna uppfylls så kan du nog komma undan med nästan vad som helst.

Tyvärr är det så, enligt stockkonservativa fjantasyspelare: fantasy måste innehålla alver och dvärgar och det får inte innehålla krut. Om dessa regler inte uppfylls så är det inte fantasy. Du vill inte veta hur mycket det har gnällts på Khelataar och Gondica eftersom de bryter mot minst en av dessa två regler.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Leonardo da Vinci designade ju en fungerande fallskärm, som på vissa sätt var bättre än de som används idag (mer stabil), men på andra sätt var sämre (omöjlig att vika ihop är till exempel ett stort minus).

Han hittade även på en massa andra kul saker som man skulle kunna använda i ett fantasyspel. De fungerar visserligen inte i verkligheten, men sådana petitesser behöver man ju inte bry sig om. I en fantasyvärld skulle det vara kul med en helikopter med en stor luftskruv, driven av armkraft, eller ett par personliga vingar (bara man inte flyger för nära solen).

Desutom så undrar jag vad folk skulle säga om ett magisystem som inte har de klasiska eldbollarna och allt som hörtill. Utan endast ha "verkligare" konster som levitation, telekenis (hur stavas det egentligen) och liknande. Väldigt likt kraften i star wars...
Skit i vad folk säger; gör det bara. Det finns alltid någon konservativ gnällpelle som tycker att det inte är fantasy om det avviker en millimeter från det som ingick i första upplagan av D&D. Det är roligare med nya saker än med samma gamla skåpmat. Gör du ett system utan eldbollar!

/tobias

Jarl

Hero
Eldbollar...

Man kan ju ha kvar saker som eldbollar, men med stora modifkationer? "Eldbollar" kanske är bollar av hög värme som har en chans att sätta eld på det den träffar? Eller kanske det är Ångbollar, som hålls i ihop av magin (kräver givetvis tillgång till vatten för att kasta). Eller kanske eldbollar är mer "vetenskapligt" uppbyggda med ingredienser hit och dit, kanske nån slags fantasy-molotovcocktail i glasglober? Så länge man känner att magisystemet och magin passar in spelets allmänna "theme" så är det väl bra?

:tekopp: <---godsend vid sjukdom

Olle Linge

Snigel
Re: Bara om du har alver och dvärgar med...

Yeah! Då kanske man slipper fantasystämpeln på mitt skriveri jag har visserligen inte, men inte heller dvärga, alver eller eldbollar. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: Bara om du har alver och dvärgar med...

Tyvärr är det så, enligt stockkonservativa fjantasyspelare: fantasy måste innehålla alver och dvärgar och det får inte innehålla krut. Om dessa regler inte uppfylls så är det inte fantasy.
Perfekt definition, om den strikt efterföljs så är det lätt för mig att undvika den litteratur jag ogillar!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Garderobskonservatism

Tyvärr är det så, enligt stockkonservativa fjantasyspelare: fantasy måste innehålla alver och dvärgar och det får inte innehålla krut. Om dessa regler inte uppfylls så är det inte fantasy.
Jag upplever också ofta att folk tycker så här, men jag har aldrig stött på någon som vågat stå för åsikten. Är det någon modig forumit som vågar ge fantasykonservatismen ett ansikte, eller är den fantasykonservative bara en ond nidbild? :gremwink:

/tobias, vill ha färre alver och dvärgar i fantasy (och avslutade böcker)

PS Jag ändrade ordet "mindre" till "färre" i signaturkommentaren, så att jag ska slippa lustiga kommentarer om "mindre dvärgar". :gremwink:

Olle Linge

Snigel
Att kalla det fantasy eller icke-fantasy...

Det är lite intressant det där, men jag tänkte inte på det. Om fantasy definieras så som Krille nämnde kommer jag kämpa för att mina värld inte ska kallas fantasy, av ren princip. Ett annat sätt är att försöka få igenom en bräddning av begreppet fantasy. Det kanske inte är så många här som tycker att fantasy bara är alver, dvärgar och drakar, men om man frågar någon på stan som inte är insatt så kommer de onekligen svara det. Så länge den gängse uppfattningen är att fantasy är alver, dvärgar och drakar vill jag undvika ordet så mycket det bara går.

Måste bara lämna en liten tanke

Dvärgiska pirater med kroksablar och flintlåspistoler som seglar runt i ett luftskepp med svart kropp.
Vilket underbart scenario...

Krille

Super Moderator
Re: Garderobskonservatism

"Jag upplever också ofta att folk tycker så här, men jag har aldrig stött på någon som vågat stå för åsikten."

Just i rollspelsmakarforumet är det relativt ont om stockkonservativa fjantasister, men jag misstänker att det beror på att presumptiva spelmakare ofta är lite mer öppna för alternativ (det är ofta därför som de försöker göra spel i första rummet). Det har förekommit en del på framförallt de specifika spelforumen, men även på det vanliga rollspelsforumet.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Att kalla det fantasy eller icke-fantasy...

Så länge den gängse uppfattningen är att fantasy är alver, dvärgar och drakar vill jag undvika ordet så mycket det bara går.
Men den gängse uppfattningen på stan är att science fiction är rymdskepp som skjuter laserstrålar på varandra, men det hindrar inte 'Mad Max' eller 'Neuromancer' från att vara science fiction. Jag tror inte att det är en bra idé att utgå från vad oinsatta människor tror. Och hur många personer som inte vet något om fantasy kommer att se ditt rollspel?

Genredefinitioner är alltid svåra; jag tycker att man ska göra dem så vida som möjligt. Jag tycker till exempel att följande saker helt klart är fantasy: 'Iliaden', 'Sandman', 'Harry Potter', 'Gullivers Travels', 'Perdido Street Station'. Ingen av dem passar in på den vanliga Tolkien-mallen.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Att kalla det fantasy eller icke-fantasy...

Det är lite intressant det där, men jag tänkte inte på det. Om fantasy definieras så som Krille nämnde kommer jag kämpa för att mina värld inte ska kallas fantasy, av ren princip. Ett annat sätt är att försöka få igenom en bräddning av begreppet fantasy. Det kanske inte är så många här som tycker att fantasy bara är alver, dvärgar och drakar, men om man frågar någon på stan som inte är insatt så kommer de onekligen svara det. Så länge den gängse uppfattningen är att fantasy är alver, dvärgar och drakar vill jag undvika ordet så mycket det bara går.
Samtidigt så finns det ju flera författare som är allmänt erkända som fantasy och som inte tar i alver och dvärgar med tång ens. Just nu kommer jag bara på Stephen Donaldson och Storm Constantine, men det går säkert utmärkt att hitta fler.