stenhöna;n333258 said:
Kanske. En tabell kan alltid ersättas av en kortlek, men hundra tabeller blir svårt att ersätta. Då måste reglerna kortas ner (eller så får man ha expensioner). Om du har blåa pluppar för mana och röda för liv har du förklarat regler med färg, och det kanske är enklare eller till och med roligare att bokföra med pluppar istället för papper och penna. Som jag skrev ovan behöver man inte ha ett värde i varje egenskap, utan bara där man skiljer sig från gruppen, så ett par kort var istället för en egenskapslista. Och så vidare.
Den nya målgruppen blir då "casual" brädspelare.
Få in rollspel i leksaksbutiken igen.
Men nånstans i reglerna behöver du då ha en förklaring till när man ska använda den där kortleken, och har sålunda lagt till regler. Att du sen kan plocka bort tabellen från regelboken minskar förvisso sidantalet i boken, men lägger istället till motsvarande text på korten, så där har man egentligen inte kortat ner något, bara infört ytterligare ett ställe du måste gå till för att läsa regler.
De där blå och röda plupparna behöver förklaras någonstans. Dels hur du ska använda plupparna, men också vad plupparna betyder. Så där har du ju ingen vinst, utan bara en utökning av reglerna och ytterligare en pryl som måste hållas reda på och släpas med.
Jag känner mig även lite tveksam till att en "casual brädspelare" skulle tilltalas av det här. Det här kommer ju om något bli ett ännu mer invecklat, och krävande brädspel än mer fokuserade brädspel. Såvida du inte bantar ner det ännu mer, och skär bort mycket av den frihet som många associerar till rollspel, och gör något mycket mer fokuserat.
Då är man nere på de spel på det temat som reda finns, så som Decent, Gloomhaven och Heroquest (Eller är det warhammer quest som finns nuförtiden)? Även där är det ju inte frågan om "casual brädspelare" utan snare om väldigt "die hard" brädspelare om man vill titta på den gruppen. Dessa spel tenderar ju att vara både dyra, och rätt komplexa i sin mekanik.
Däremot kommer man här in på en bit som mer tilltalar en causal rollspelare, där du kan få mycket av den "flavour" som exemeplvis Dungeons and Dragons erbjuder, men med mycket lägre krav på engagemang. I gengäld mot en mycket mer begränsad frihet. Decent erbjuder dig inte direkt att försöka förhandla med vättarnas om håller på att bränna ner bondgården.
Fast där skulle jag också påstå att det inte är plupparna och kortlekarna som gör det mer "casual", utan just den begränsade friheten. Dessa spel är mer fokuserade på en sak, och låter dig inte riktigt göra något som faller utanför reglerna.
Det är ju även den tendens vi sett många rollspel gå mot. En del kör fortfarande på devisen "vi erbjuder en verktygslåda och lekplats, du bestämmer vad du vill göra där". Och även om det är den typen av spel jag föredrar, så är det också oftast dessa spel jag kritiserar för att de skriver för många, för tjocka och för dyra böcker =D
Men andra rollspel sattsar istället mycket på just "i det här rollspelet spelar du specifikt XXX som gör YYY. Vi har inte tagit hänsyn till något annat".
Vill man öppna upp hobbyn för mer casuals (vilket jag alltid tycker är en bra sak), så är det mer i den linjen man bör gå.
Här kan jag förvisso hålla med om att en del sorters prylar kan vara till hjälp också, men knappast färgade pluppar för mana och hälsa. Att klottra ner siffror på en papperslapp är inte komplicerat eller omständigt (well... det kan vara, men då är det mer reglerna bakom som är problemet). De prylar som behövs där är istället exempelvis enkla överskådliga kartor.
Isätllet för "Ni är i en stad, ni kan göra vad ni vill!" lägga fram en lagom odetaljerad och lite glansig karta som presenterar vilka distrikt som finns, och vilka tjänster som erbjuds i varje distrikt.
Något en lagom oerfaren rollspelare kan titta på och säga "Coolt, "Fast Freddies used guns and armor"! jag vill gå dit och se om de har en cool pistol åt mig!".
Så i princip, bra och högkvalitativa handouts, som sätter lite lagom lösa ramar samtidigt som de ger fantasin något att spinna loss kring.