Nekromanti Skum World of Darkness kampanj idé

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
Så jag fick den här idén efter att ha läst klan böckerna till Vampire: The Requiem men den här idén skulle kunna fungera i flera av World of Darkness spelen och flera andra urban fantasy spel också. Inte alla dock, spel där det övernaturliga samhället är för organiserat funkar inte det här för. Men nu babblar jag...

Så, idén är att man spelar Vampyr (eller geist, eller varulvs eller...) historiker/antropologer som ger sig ut för att samla in information om en viss företeelse eller aspekt av det övernaturliga livet. Jag tänker mig att man använder oral history som primär kunskapskälla (med lite läsande i journaler och andra skrivna källor på sidan) vilket gör att man åker runt och följer spår för att tala med de unga och uråldriga monster som varit med om eller mins saker man behöver veta.

Saker man skulle kunna undersöka är tex: En klan eller blodslinjes ursprung (eller annat splat om man inte är vampyrer), en viss övernaturlig krafts ursprung, en politisk faktions ursprung eller en händelse som format livet för alla av arten (som inquisationen).

Det här är ett yrke som ni säkert redan har förstår är galet farligt. Det kommer ofta vara ett politiskt minfält, det kommer innebära att leta upp några av de äldsta och mäktigaste av sin egen sort och det kommer ibland sätta en på direkt kollisionskurs med andra övernaturliga varelser och monster. Det innebär också en stor mängd resande mellan olika städer och länder runt om i världen och att överge en trygg maktbas.

Låter det här intressant att spela?


 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
Exempeläventyret: Jakten på Minerva

Så här är ett exempel äventyr till den här kampanjen som jag skrivit utifrån Vampire: The Requiem.

En debatt har uppstår i de akademiska cirklar som ni umgås i (det naturligaste valet är att alla är medlemar av Ordo Dracul eftersom det är ett ockult sällskap som sysslar med exakt den här typen av saker. Men man kan också få andra varianter att fungera.) runt disciplinerna Auspex och Dominate. Flera blodslinjer som ni har undersökt oberoende av varandra har som sina unika discipliner utvecklat tekniker som förefaller vara kombinationer av just dessa två discipliner som verkar flyta tillsammans utan några problem alls. Detta har lett till att en teori utvecklats som påstår att de två disciplinerna är besläktade, att de antingen är två delar av samma förlorade disciplin eller att de är vidare utvecklingar av en er grundläggande men mindre specialiserad disciplin som gått förlorad. Om detta visar sig vara sant antyder det en tidigare okänd koppling mellan klan Meketh och klan Ventrue vars signatur discipliner detta rör sig om?

Ni bestämmer er för att ge er ut på jakt efter svar. Ni går igenom era kontakter och skapar en lista över kindred som kan vara startpunkter för ert sökande, gör i ordning arrangemang för att resa och ger er av.

De kontakter ni har skrapat ihop och letat fram att börja med är:

Meketh spåret: Agonistes blodslinjen är en högt prisad undergrupp av historiker och bevarade av kunskap inom klan Meketh. De är mästare av både Auspex och Dominate och de använder denna kombination av discipliner för att bevara kunskap från dimmorna av glömska som kommer med torpor. De använder också stora bibliotek och arkiv, vissa som varit aktiva ända sedan Romarriket, till att bevara sina hemligheter. Det här låter perfekt men problemet är att prinsar och andra elders vaktar sina Agonister som hökar eftersom de känner deras hemligheter som de ber dem bevara från att försvinna under torpor. Detta tvingar grupperat ge sig av till den enda fristående gruppen Agonister som de känner till, väktarna av det stora arkivet i Konstantinopel (eller Istanbul som ungdomarna kallar staden).

Om man lyckas förhandla sig till (eller på annat sätt få tillgång till Agonisternas kunskap på området) kan man söka sig till en mycket mindre och yngre blodslinje kända som Libitinarii. Denna blodslinje grundades under slutet av 1880-talet av vampyriska egyptologer och de har ett fokus liknande Agonisternas, att lindra effekterna av torpor. Blodslinjen har för detta ensamma skapat disciplinen Mortualia som blandar delar av dominate och auspex. Grundaren av blodslinjen, Anthon Weeks, är fortfarande en del av Londons odöda population och medan hans besatthet av Egyptisk myt kanske bländar honom så måste han besitta djupa kunskaper om disciplinerna och kanske om deras grund.

Om man följer Weeks spår vidare kommer han berätta om ett tempel i Somalia där han som människa hittade begravningsriterna som han som vampyr gjorde till en fungerande disciplin. Det står också klart att Weeks är något av en idiot. Är det möjligt att det i templet finns svar han inte lyckades förstå eller ens leta efter? Dags att ge sig ut på en utgrävning mitt i en krigszon i öknen. Och det är innan vi ens nämner de uråldriga monstren som gömmer sig i templet. Templet är hem till en särskilt gammal varelse, onekligen en vampyr... Men inte tillhörande någon av de etablerade klanerna. Hon kommer bruka en märklig disciplin mot karaktärerna som faktiskt förefaller vara en mix av Dominate och Auspex. Hennes modernaste språk kommer vara tidig Latin och hon kommer vara svår att få ur sin ruin eftersom "Ugglorna finns där ute och jagar mig". Det här kommer med stor sannolikhet sluta med att karaktärerna måste slåss, fly eller tänka ut något extremt listigt för att få mer information från varelsen.


Ventrue spåret: Ermenjart la Charpentière är en Venture elder som skapade en blodslinje som anser sig vara mästare över städer med hjälp av helig geometri. Architects of the Monolith eller Frimurare kombinerar dominante och Auspex till en disciplin känd som den gyllene buren. De använder alla tre disciplinerna tillsammans för att nästan bli sina städer. Att få till en audience med Ermenjart är svårt, han är en narcisstisk elder och tycker inte att han har tid med er. Men även om man pratar med honom kan det leda till problem. Ermenjart kommer bli dödligt förolämpad av antydningar om att han tagit sina ideer från någon annan eller ens blivit inspirerad av något. Han kommer dock om han blir upprörd prata bredvid mun om att han uppfyller Traditorernas löften och om en childer han förvisade till "världens ände" för att han hävdat att Ermenjart "stulit sina tekniker".

Det första spåret som finns att följa här är Ermenjarts childer, Jan Feiersinger, som blivit förvisad till Japan och har gjort sig själv till prins över Nagoya. Vad som står klart efter kontakt med japanska kindred är att Nagoya har blivit ett ingenmansland. Ingen vampyr som åker dit återvänder. Rykten gör gällande att Feiersinger, en vampyr som nästan är ett milenium gammal har förvandlat staden till en förlängning av sig själv och att han inte längre är kindred utan något mer... Att ge sig in i Nagoya på jakt efter svar kommer kasta karaktärerna in i ett action/survival horror scenario där de kommer jagas av vansiniga vampyrer och något som verkar kunna kontrollera både staden själv och befolkningen. Lyckas man lokalisera Feiersingers haven finns där dock övertygande teorier om kopplingar mellan Dominate och Auspex och hur man kan överkomma uppdelningen.

Det andra spåret är "Traditoreres". Detta visar sig vara en mytisk klan av vampyrer som utrotades av klan Julii innan grundandet av Camarillan. Detta leder karaktärerna till att åka till Rom för att leta efter svar. Rom är dock den mest överbefolkade och politiskt hetska staden fr vampyrer på planeten. Att få svar här kommer innebära att man vadar genom ett politiskt minfält precis innan ett kallt krig blir varm runtomkring en. Om man lyckas mycket bra kanske man kan lokalisera spår av legender om klanen och rykten om att den utvecklades till att bli klan Ventrue och att orginal klanen kunde "Se synder och kontrollera själar". Mer än detta finns dock inte kvar här.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
Exempeläventyr 2: Houses of the Unholy

Äventyret efter Jakten på Minerva kommer vara Houses of the Unholy. I det kommer man resa genom städer där en särskilt ökänd vampyr, "The Unholy" en av Requiems big bads, har dragit fram. Man kommer intervjua vampyrer som blivit utsatta för henne, några av hennes childers som hon omfamnat och övergivit, möta en kult som dyrkar henne och kanske längs vägen få insikt i vad som får Gangrels att ticka, the Circle of the Crones femininitets kult och i vad som gör The Unholy unik


That original lifeline,
Original lifeline,
That original lifeline,
Original lifeline.

Hey, look up!
Don't make a shadow of yourself,
Always shutting out the light.
Caught in your own creation.
Look up, look up!
It tore you open
And oh, how much!

'Cause there's a hole where your heart lies
And I can see it with my third eye.
And oh my touch, it magnifies
You pull away, you don't know why

That original lifeline,
Original lifeline,
That original lifeline,
Original lifeline.

Hey, look up!
You don't have to be a ghost,
Here amongst the living.
You are flesh and blood!
And you deserve to be loved and you deserve what you are given.
And oh, how much!

'Cause there's a hole where your heart lies
And I can see it with my third eye.
And oh my touch, it magnifies
You pull away, you don't know why.

That original lifeline,
Original lifeline,
That original lifeline,
Original lifeline.

'Cause there's a hole where your heart lies
And I can see it with my third eye.
And oh my touch, it magnifies
You pull away, you don't know why.

That original lifeline,
Original lifeline,
That original lifeline,
That original lifeline.

'Cause your pain is a tribute
The only thing you let hold you
Wear it now like a mantle
Always there to remind you

But your pain is a tribute
The only thing you let hold you
Wear it now like a mantle
Always there to remind you

I am the same, I'm the same
I'm trying to change.
I am the same, I'm the same
I'm trying to change.
I am the same, I'm the same
I'm trying to change!

'Cause there's a hole where your heart lies
And I can see it with my third eye.
And oh my touch, it magnifies
You pull away, you don't know why.

I am the same, I'm the same
(That original lifeline)
I'm trying to change.
(Original lifeline)
I am the same, I'm the same
(Original lifeline)
I'm trying to change.
(That original lifeline)
I am the same, I'm the same
(Original lifeline)
I'm trying to change
(Original lifeline)


The Unholy, vampyrisk spökhistoria. En något man skrämmer baby Gangrels med så att de håller sig i skinnet. En politisk straw man som används av Ventrue politiker. Många fnyser åt tanken på att The Unholy är verklig medan andra tror att myten har växt fram från flera olika Gangrel elders okordinerade handlingar. Men flera domäner har fått lära sig att The Unholy är skrämmande verklig. Hon kommer in i en stad, skapar fullständigt kaos och försvinner tillbaks ut i natten utan så mycket som ett spår innan hon dyker upp i en annan stad, ibland på andra sidan planeten.

The Unholy är enligt vad ni lyckats sammanställa från tredjehandskällor en mycket gammal Gangrel. Hon har antagit drag från korpfåglar och hennes underarmar är sprukna och fjälliga som en fågels fötter och slutar i händer som delvis är som en rovfågels klor. Hon har absolut kontroll över fåglar och rykten säger att en svärm av demoniska kråkor sägs bo inuti henne tills hon släpper ut dem för att slita hennes fiender i stycken. Hon sägs vara immun mot mentala discipliner och sidoeffekterna av att omfamna stora mängder vampyrer. Det finns vildare historier än dessa men inga ni kunnat identifiera från mer än en källa vilket gör dem ännu mindre trovärdiga än det som ni har här.

Ni har lyckats göra en kronologisk tidslinje över några städer där flera invånare svär på att The Unholy visat sig öppet. Ni har lite information om var och en av dem men mer pålitlig data kan inte insamlas förren ni anländer i städerna.


Oslo: 1926

Oslo är det utopiska Gangrel projektet sedan The Unholy drog igenom där i början av 1900-talet. Efter att The Unholy dödat stora delar av den lokala maktstrukturen erövrade en helt kvinnlig och helt Gangrel Circle of the crone sekt staden. De har sedan drivit staden i Echidna, modern av monsters, ära.


Chicago: 1949

Enligt legenderna kom The Unholy till Chicago mittt under maktkampen mellan The Circle of the Crone och The Invictus. Maxwell Clarke, den unga men ambitiösa ledaren för The Invictus skall ha lyckats driva ut The Unholy i envig och ha tagit stadens tron för sig själv. Är det verkligen möjligt? Eller var vampyren Maxwell besegrade inte den faktiska Unholy? Att ställa för mycket frågor kan reta upp stadens ledare, men att inte ställa dem kanske låter propaganda få stå istället för sanning?


Seattle: 1966

Enligt vad ni har kommit fram till verkar the Unholy ha gjort ett ganska litet intryck på staden i stort... Hon skall dock ha hållit ett tal till en lite grupp Circle of the Crone medlemar (alla hävdar nu att de var där. Det är som Woodstock). Vad sade the Unholy när hon valde att inte bara tala med men inför andra vampyrer? Varför Cirkeln? Rykten säger också att The Unholy skapade en eller flera Childers i staden.


Worms: 2000

The Unholy faller på staden och dess vampyrer. En enorm storm av fåglar paralyserar en motorväg i mer än en timme och orsakar flera miljoner Euro i skada. Nästa sammtliga vampyrer i staden möter den slutliga döden under krisen. När allt är över har prinsen permanent förlorat sin vänstra hand till en svärm av kråkor och den vägrar växa tillbaks.


Phoenix: 2014

Det är dags att åka och prata med The Unholys enda kända assosierade och en legend i sin egen rätt. Greve Fucking Dracula. Dracula är en världens mest kända vampyrer. En nästan sju fot lång biker och ledare för ett vampyriskt motercykelgäng som hävdar att han är Dracula. Låter som ett skämt va? Alla som ifrågasatt att han är Dracula eller försökt gå emot honom har dött fruktansvärt. 2014 kom The Unholy till hans stad och under två veckor var gatorna målade med blod och öppet krig rådde mellan Dracule och The Unholy.

Grejen med Dracula? Han är stolt. Han vill att folk respekterar honom. Han vill att andra vampyrer vet vem han är. Han har gått med på att bli intervjuad. Lycka till.



Moskva: 2015

Vaga rykten säger att The Unholy skall ha setts till i närheten i staden i nutid... Inga bevis dock...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
Så, varför ge sig ut och leta reda på svaren på mysterium? Många anledningar finns och de kommer inte vara samma för alla karaktärer, men här är några jag tänker fungerar bra.

-Viljan att veta: Samma sak som driver dödliga historiker, akademiker och journalister. Antagligen den renaste motivationen, men sällan den enda motivationen en karaktär har till att utför arbetet.

-Kunskap är makt. Du vill veta, kanske för att få tillgång till hemligheter som kan leda dig in på maktens vägar eller som du kan sälja.

-Prestige, inom din klan eller covenant.

-Ett behov av att veta vad du är: Du vaknade upp som en vampyr en natt. Ingen verkar veta vad det innebär fullt ut och du har hört mer teorier än du kan räkna. Du vill, nej, måste, veta!

-Rädsla: Det finns monster där ute. Visst.. Du är konstig och du vet att du skrämmer människor och till och med yngre Kindred... Men det finns så mycket värre saker där ute. Hur kan du försvara dig om du inte vet vad de är eller vad de kan göra?



De olika covenanterna har också olika anledningar att sätta ihop, sponsra och stödja forskningsgrupper.

Ordo Dracul: För att kunna ta sig bortom det vampyriska stadiet måste man förstå det i sin helhet. För att kunna dra nytta av andra magiska metoder och varelser måste man förstå dem innerligt. Och innan man börjar experimentera med sitt egen blod, sin egen själs silverpening, måste man förstå så mycket dom bara möjligt.

Circle of the Crone: Ursprunget till vem vi är, vad vi gör, vad vi kan göra kommer från den blodiga urmodern. Från det primala mörkret innan vi gömde oss bakom stål, och samhälle och tro på faderliga gudar. Vi har byggt upp för mycket skit som gömmer sanningen från oss, vi måste gräva oss tillbaks till ursprunget om vi vill kunna röra oss vidare.

Lancea et Sanctum: Gud förbannade Longius och det är därifrån vi alla kommer. Men så mycket har gått förlorat, så många nyanser av Guds vilja är glömda eller gömda. Att ta fram dem, att föra tillbaks dem till ljuset så vi kan förstå våt plats omvärlden bättre... Det är Guds vilja.

The Carthian movement: De äldsta i sina höga torn, sina häxkabaler och sina kyrkor lutar sig mot lögner. Legender ämnade att hålla oss på mattan. Det går inte att skilja skitsnacket från verkligheten många gånger. Vi måste kasta av oss religösa och mytiska bojor. Det är opium i vårt blod och sanningen är den enda rehaben som finns tillgänglig.

The Invictus: Traditioner är grunden till vad vi är. Vi måste visa upp vår styrka genom vår historia. Idéer som inte styrker oss måste... Hittas och tas hand om.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
Hoax Hunting

Så här är det, om du är bra på att gräva diken så kommer din belöning vara en större spade... Också, ibland kommer folk be dig att gräva andra grejer som inte är diken. Tillexempel kojdammar... Jag tror att jag lät metaforen springa iväg med mig. Poängen är att om man är bra på att undersöka mysterier och få fram sanningen så kommer folk ibland be dig att få sanningen att försvinna.

Så när maskeraden håller på att krackelera på ett riktigt allvarligt sätt kallar någon ibland in er för att ta hand om det. Det här handlar inte om att en neonat råkat äta en cheerleader offentligt eller om att en varulv avbryter en parad genom att slita ett marchband i bitar, sådana grejer har man mediakontroll experter och folk i polisen till. Men den riktigt konstiga skiten som är svår att få att försvinna och som akademiker aktivt hållet på att titta och som folk redan har börjat publicera saker om?

Ja... Ibland räcker det inte att förneka allting och rensa ett par hjärnor. Ibland fungerar inte alla de falska spåren, konspirationsteorierna och videorna som fyller nätet. Ibland blir saker Youtube fenomen, fastnar som en fix ide inom akademiska cirklar eller är helt enkelt så konstiga att de sprider sig som små artiklar i tidningar och på hemsidor. Ibland behövs det att någon går in, hittar sanningen, får den att försvinna eller bli helt osynlig och sedan planterar en mundan cover story som är absolut övertygande och dödar företeelsen eller drar ut tänderna helt på den.

Så vad är några fruktansvärda fall man kan skicka ett team vampyriska antropologer för att ta tag i?




-Arkeologer har funnit en till synes enorm byggnad av enorma proportioner på bottnen av östersjön. Den verkar konstruerad men influenser från flera uråldriga civilisationer. Den generella strukturen antyder att byggnaden är en gravkammare. Det som har fått vampyrer börjat svettas lite är att templet är märkt med symboler för Camarillan...

-En stor mängd kryptid rapporter med solida bevis har dykt upp och har blivit ett internet fenomen. Kryptidens beteende verkar vara slumpvis... Om man inte vet att alla incidenter har inträffat runt Elysium i olika städer.

-En tidigare urban legend seriemördare har blivit accepterad som existerande av polisen, media och akademia. Det är en enorm kluster fuck och det finns alldeles för mycket folk inblandade. En oorganiserad task force med en massa olika agenturer, media från alla möjliga håll, akademiker som luktat blod och en enorm mängd glada eller paranoida amatörer. Kaoset är dock en möjlighet, om gruppen kan gå in och hantera situationen och sedan sätta din en mortal för det kan hela grejen försvinna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
Det här är mer ett exempel och en tanke än någon fullt format men jag brukar tänka att när jag ser skumma nyheter eller förklaringar av skumma nyheter? Då är det maskeraden som slagit till och någon har bränt ut några minnen och fått lite ghuler som jobbar med nyheter att ändra lite fakta. Som den här grejen tex:

http://www.huffingtonpost.com/entry...65bb80ae4b08e945feb8941?utm_hp_ref=weird-news

Absolut, bilarna leviterade så klart inte. Det är den låga upplösningen på filmen bara. I am on to you vampire wisards! Jag vet att det var ni!
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jag håller faktiskt på att spelleda en sån här kampanj nu i Vampire: the Requim 2nd ed.

Spelarna spelar vampyrer som ska undersöka sina respektive blodslinjers historia. En lång och blodig sådan. Särskilt när de inser att spåren leder dem från London, till Paris, Instanbul, Budapest, Aten etc. etc. Och genom deras undersökningar så inser de att deras blodslinjer är förföljda av de svarta fåglarna.

Start influerad av klanböckerna till Vampire samt Assassins Creed.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Det var väl detta Beckett sysslade med när det begav sig, eller var han bara Noddist? aja, fräck idé.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
Ydram;n132667 said:
Jag håller faktiskt på att spelleda en sån här kampanj nu i Vampire: the Requim 2nd ed.

Spelarna spelar vampyrer som ska undersöka sina respektive blodslinjers historia. En lång och blodig sådan. Särskilt när de inser att spåren leder dem från London, till Paris, Instanbul, Budapest, Aten etc. etc. Och genom deras undersökningar så inser de att deras blodslinjer är förföljda av de svarta fåglarna.

Start influerad av klanböckerna till Vampire samt Assassins Creed.
Klanböckerna är samma grej som inspirerade mig :) Hur går det för dina spelare? Hur angriper de den här grejen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
slanfan;n132673 said:
Det var väl detta Beckett sysslade med när det begav sig, eller var han bara Noddist? aja, fräck idé.
Jo då, det var sådant här Beckett gjorde i Masquerade :). Anledningen till att jag gör det här i Requiem är att folk vet för mycket i Masquerade och att eftersom det är globala konspirationer. Så det blir mycket att man blir Noddist scholars, eftersom det är den enda sanna grejen. I Requiem vet ingen var fan klanerna eller disciplinerna kommer från och det finns nästan ingen global konspiration. Så är du Lancea et Sanctum medlem i Lund och det hela är en Lutheriansk renhetsgrej så räcker det att du åker över till Köpenhamn och så är det blodsorgier under söndagsmässor och grejer och alla tycker grejen du gör är åtminstone lite hädisk. Det gör utredandes lite mer spännande tycker jag. :)
 
Top