Nekromanti Skumt

kalas

Veteran
Jag har under mina slappa eftermiddagar upptäckt lite som fått mig att undra lite.
Först undrar jag om det kan stämma att det finns så lite tiraker, med tanke på deras höga sexlust? Lite väl lite tiraker måste jag säga.
Det andra var angående den alviska tabellen för skenbar ålder samt faktisk. Min mor blev 9000 år+. Kanske inte så konstigt tycker en del, eftersom alver kan bli mycket gamla.
Faktum är att det är omöjligt, eftersom själva förbannelsen inte funnits så länge!!! Lite mysko tycker jag nog att det är...det betyder att hon skulle varit död tidigare och att jag inte varit född (med den rollpersonen). Nämnde dettta bara för att det är en kul grej. Skulle ni finna att detta påstående är fel så skulle det vara skoj om ni höll undan en massa onödiga kommentarer, tackar =)

//Darki (den som söker, han finner)

dream

Hero
Ang. tirakerna så har den diskussionen varit upp tidigare. Jag tror att man kom fram till att man med lätthet kan (om man vill) öka på Frakktirakernas antal med en nolla, och placera dem lite var som på Mundana. Det är nog ingen god ide att öka på för mycket i de stora tillhållen, men ödsliga bergstrakter och skogar är ju ändå alltid fulla av onkytt, så varför inte? ;)

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

kalas

Veteran
Tirakerna bör ändras på, bra sätt att öka med en nolla osv. Tackar för idén och det förvånar mig inte att man haft den disskusionen tidigare.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Feltryck och faktisk ålder

Tirakernas antal är att betrakta som ett feltryck, vilket också nämns i Krilles rollspelstabbar. Förslagsvis multiplicerar man helt enkelt deras antal med 10.

Och angående alverna så skall man använda den speciella reglen i "Alver" när man slår fram föräldrarnas ålder, så undviker man dylika extremt osannolika resultat. (Dvs, du slår fram föräldrarnas faktiskta ålder (Äldsta barnets ålder+Ob6T6, tror jag), inte deras skenbara.

- Ymir, skulle aldrig ha med en 9000 år gammal alv.

Riddaren

Swashbuckler
Minst det tiodubbla

Frågan har varit uppe för några månader sedan, och svaret vi fick av Krille, var att det finns minst det tiodubbla, kort sagt, det finns massor av dem, bara dräller över allt (kanske inte riktigt överallt, men i stora mängder).

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

kalas

Veteran
Re: Svar på Tal

Sant det du säger angående åldern, att inte ha med en sådan alvisk person. Brukar inte använda såna heller, bara kul att veta hur gamla ens föräldrar kan vara. I detta fall blev det kanske aning mycke, det måste jag hålla med om. Å andra sidan så kan dom inte göra så mycket eftersom de oftast sitter och funderar på saker och ting vid den åldern.

Skrynkelberg

Veteran
Påminn mig inte om det! Vi hade just prov i det ämnet!

Det heter nativitet och mortalitet, förresten, om någon undrar. Var den verkligen 45% på medeltiden?

Sabelkatten

Swordsman
Re: Minst det tiodubbla

Nu så är det ju faktiskt inte nativiteten som är det viktigaste för hur många individer det finns. Samhällsskick och inställning till konflikter är viktigare.

Vad det gäller Frakk kan jag mycket väl tänka mig en effektiv medellivslängd på 20 år (barnadödlighet inräknad) mot 40+ för de flesta människor. Primitivt styre omöjliggör en effektiv matproduktion och deras generellt höga aggressionsnivå kommer göra att många dör i "meningslösa" strider.

Om man vill meka lite med samhällsskicken kan man göra nästan vilken ras som hellst till den största i världen.

/Henrik

Greger

Veteran
Eftersom att barnadödligheten var 45% och inte 51 eller mer hade han med största sannolikhet levt då.
Borde man dessutom inte slå ett slag för detta då man gör en rollperson så man ser att den överlever sin barndom?/images/icons/smile.gif

"Undvik icke framåt då du har svärd mot halsen (egna erfarenheter)"

Mederian

Warrior
Borde man dessutom inte slå ett slag för detta då man gör en rollperson så man ser att den överlever sin barndom?

Kan se det framför mig... Peter har just slagit fram sin 5:e henéaalv. SL säger: "Slå en T6, 1-3 så dog du som barn". Peter: "KOM IGEN NU! ÖVERLEV BARNDOMEN!" /images/icons/crazy.gif

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Greger

Veteran
Re: LOL

Jodå, men realistiskt. Kanske skulle kunna minska på chansen att man dör i barndomen till om man slår t.ex 1 med en t6./images/icons/smile.gif

"Undvik icke framåt då du har svärd mot halsen (egna erfarenheter)"