Nekromanti SL´s tankesätt -spoilervarning för mina spelare-

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag lägger in en liten kluring som jag håller på åh donar med just i detta nu. Det jag vill ha hjälp med är att se om jag som SL tänker för svårt. Alternativt att jag tänker på ett konstigt vis som varken mina eller andra spelare förstår sig på.

Mina spelare kommer få denna text tillhanda:

"Sanningens ord kommen från Daak: Liberia, tre gånger trefaldigande av en tre gånger trefaldighet"

Förutom det kommer de att få vetskap om att saker och ting är i rörelse, och i ett senare skede kommer RP:na hitta ett chiffer som de skall lösa. Dock så kommer de säkerligen inte förstå hur de skall lösa chiffret, och det är min stora farhåga. Jag tror inte de kommer att lägga denna lilla text på minnet, och försöka förstå mig så som jag vill.

Chiffer text: Cååv vka

Jag släpper lite mer info vad jag menar med texten inom kort. Vore trevligt att se om någon här tänker som jag vill att mina spelare skall tänka..

// Brun 7

Vicotnik

Den onde
Staff member
Ett tips för att spelarna ska lägga texten på minnet är att upprepa det vid olika tillfällen eller ännu bättre ge dem en lap där texten står på vilket nog kommer underlätta för dem att komma ihåg texten.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vicotnik said:
Ett tips för att spelarna ska lägga texten på minnet är att upprepa det vid olika tillfällen eller ännu bättre ge dem en lap där texten står på vilket nog kommer underlätta för dem att komma ihåg texten.
Kanske inte framgick riktigt, men de kommer att tilldelas texten. På så vis har dom tillgång till den, men frågan är om de kan klura ut att de skall använda sig av texten för att lösa chiffret de senare kommer att tilldelas.

Tell

Hero
om du vill göra det enklare för dem: gör meddelandet längre, eller droppa ett tidigare långt chiffer i samma stil med en rapport av något slag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har varken orken eller lusten att faktiskt desciffrera; men det här är det jag direkt kommer på:

Tre gånger trefaldigande gånger tre gånger trefaldigande tolkar jag som 3*3*3*3, 81, eller möjligen 33*33, 1089. Inget av dem verkar passa ihop med ett simpelt caesarchiffer; det är sällan man skiftar så långt...

"Liberia" får mig att gissa på ett kodord, dvs:

ABCDEFGHIJKLKMNOPQRSTUVWXYZÅÄÖ
LIBERACDFGHJKMNOPQRSTUVWXYZÅÄÖ

Resultatet då blir "BÅÅV VÅL" eller "GÅÅV VKL" vilket inte känns så värst vettigt.

Eller om man dessutom vänder på det:

ABCDEFGHIJKLKMNOPQRSTUVWXYZÅÄÖ
ÖÄÅZYXWVUTSRQPONMKJHGFDCAREBIL

"WCCH HQX" eller "ÅBBD DQÖ". Not much help.

Eftersom ingen av ledtrådarna därmed ger mig något jag associerar med hyfsat enkla krypton skulle jag nog ge upp och börja pyssla med frekvensanalys; rota fram svensk bokstavsfrekvens och testa mig fram. Texten är dock för kort för att det ska kunna göras särdeles effektivt. Skulle kunna vara ett Viginere, men vem fan orkar desciffrera ett Viginere kring spelbordet?

Sedan är jag nog rädd att om inte SL är tydlig med att det faktiskt är ett chiffer så skulle jag tolka "Cååv vka" som ett ord på ett okänt språk, och sålunda försöka leta rätt på en språkexpert istället.

Nå; allt detta med varningen att jag inte kan Eon för fem öre. Såvitt jag vet kan det mycket väl finnas en viktig typ som heter "Åbbd Dqö" liksom.

Överlag tycker jag att man ska vara försiktig med krypton vid spelbordet, framför allt om bara någon av spelarna är intresserad av sådant. Det riskerar att få hela spelmötet att fastna, framför allt om chiffret faktiskt är något man måste lösa för att komma vidare.

Tell

Hero
Re: angående chiffer. Vagt ot, och anekdotiskt

Angående Krypton:

Vi kör visserligen en hårt politisk kampanj, men mycket doumentation kommer från oss i Krypton- det blir så att säga hemläxor, och det fungerar strålande, framförallt eftersom spelarna gradvis har börjat lära sig vilka nycklar olika slp föredrar att använda. Faktum är att det har givit en ny dimension åt olika slp:
Garac Xantravius, en av ambassadörerna, är en fruktansvärt formell figur, och byter nyckel minst en gång i månaden - medan baron Leuindron, sabriernas agent, tenderar att vara för lat. Det är ingame medgivet att han har använt samma chiffer, med samma nyckelord, under de fyra år han varit stationerad på ön (therne) - vilket adderar till hans fratboypersona.

Vad jag ville med anekdoten: Precis som Krank tror jag att man skall vara försiktig, men jag tror att det finns två vägar - antingen använder man chiffer hela tiden, för att därigenom upparbeta en vana hos spelarna, eller inte alls. I sammanhanget! Böra med ett enkelt chiffer - en ceasarrullning, eller en attbash, snarare än ett playfair eller dyl.

Tell

Hero
Re: skamlös produktplacering

i samband med detta: pröva att skapa ett dropboxnätverk med spelarna. Detta har räddat vår grupp från permar med tusen sidor info, och ger alla tillgång till alla viktigare filer. Och nej, jag har aldrig arbetat för, arbetar inte för, och har ingen övrig kontakt med företaget i fråga.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: skamlös produktplacering

Släpper lite mer info

Krank är ju direkt inne på rätt spår, men är säkerligen inte så värst insatt i Eon´s magnifika värld. Det är just Eon som spelas, och det är nog lättare att komma det hela på spåret om man lirar just Eon, och har tillgång till de böcker och texter jag själv har snott: "Tre gånger trefaldigande gånger tre gånger trefaldigande" ifrån. Lägger in nån form av förklaring nedan.

Chiffret ligger en bit fram i tiden, och innan det kommer RP:na samla på sig en massa information som kanske kan leda till att de inte knäcks av ett monster-chiffer och ger upp. Till en början kommer de att komma över ett dokument som inrymmer diverse text som är skrivet med "osynlig text", och efter det kör jag på Risings idé från den här: Tråden

När de väl eldat lite på sitt dokument kommer de få lite information av vikt + Liberia texten som sedan kommer att återkomma vid ett flertal tillfällen. Efter det kommer jag börja koda mina dokument, och det är då spelarna sätts på just chiffer-provet.