Nekromanti Släktfärdigheter

Ryng Silverkorp

Veteran
Det är inom kort (allt är relativt) 20 år sedan DoD släpptes för första gången, men visa saker verkar aldrig förändras.

Samma klurigheter återfinns i DoD6 (är väl den rätta förkortningen) som i gamla EDD. Jag tänker då b.l.a på besläktade färdigheter som botanik, jaga, Överlevnad och Spåra.

Jag finner det märkligt att efter alla dessa år, ingen lyckats med en bättre förklaring av dessa färdigheter, och att bättre förklara skillnaden mellan dem. Somliga färdigheter skulle förmodligen behöva förklaras på kanske en eller flera sidor.

Varför kan inget svenskt rollspelsföretag (vad jag vet) bana ny väg med att verkligen beskriva de regler som finns på ett bra sätt så att yngre och mer erfarna spelledare förstår dem och kan utnyttja dem mer under äventyr. Jag menar inte att reglerna ska vara mer avancerade (pest och kolera) utan bara mer användbara och enklare att förstå. Jag vet att fler sidor ökar priset, men jag betalar gärna för ett rollspel som är väl genomtänkt och speltestat.

Snälla Riotminds släpp nu omedelbums en vuxnare DoD utgåva där Ni förvånar och förbryllar oss alla med bra, väl genomtänkta regler som passar dom flesta oavsett ålder och erfarenhet. Men kom ihåg att DoD har alltid varit saga, fantasy och äventyr, och bör så förbli.

Djupare och längre beskrivningar behöver inte leda till att spelet hämmas av ett segt system. Det ska mer fungera som en guide. Hur tämjer egentligen ransarderna sina gripar (förklarande exempel draget till sin spets, nästan ...)

Jag är medveten om att debatten ältats förut, för Er som minns när det begav sig. Dag Stålhandske skrev (för mig då i alla fall) en tankvärd insändare om balanskonster i Sinkadus (Bibeln) nr 20.

Rickard

Urverk speldesign
Amen till det [NT]

/[color:green]Han</font color=green> som bara kan hålla med