Rickard
Urverk speldesign
Jag har tre färdigheter som jag funderar på att slå ihop. Kunskapsfärdigheter, Värdera och Hantverk. Anledningen är för att de inte används tillräckligt. Hantverk tar i regel alltför lång tid för att användas (i spelet) på ett vettigt sätt, Värdera kan man anlita någon till att göra och Kunskapsfärdigheterna är färdigheter som anger teoretisk kunskap. I de två förstnämnda har jag även inbegripit historisk kunskap. Om jag utökar Kunskapsfärdigheterna till delvis praktisk kunskap så kan Värdera och Hantverk lika gärna ingå däri, eller vad säger ni?
Sedan funderar jag att blanda in Överklass i Kulturkännedom eller ta bort färdigheten helt. Dels så har jag aldrig använt färdigheten och dels så tycker jag att sociala klassen lika gärna kan säga hur väl man kan föra sig i en viss klass. Jag vet inte vad jag ska göra egentligen. Undre världen har jag redan tagit bort.
Btw, har indelat alla A-färdigheter i B-färdighetsnivåer, därav den specifika förklaringen för nivåerna.
/Han som bara har 39 färdigheter kvar om han tar bort de tre färdigheterna
Sedan funderar jag att blanda in Överklass i Kulturkännedom eller ta bort färdigheten helt. Dels så har jag aldrig använt färdigheten och dels så tycker jag att sociala klassen lika gärna kan säga hur väl man kan föra sig i en viss klass. Jag vet inte vad jag ska göra egentligen. Undre världen har jag redan tagit bort.
Btw, har indelat alla A-färdigheter i B-färdighetsnivåer, därav den specifika förklaringen för nivåerna.
/Han som bara har 39 färdigheter kvar om han tar bort de tre färdigheterna
från Kunskapsfärdighet said:inriktning: andeplanskunskap, demonkunskap, drakkunskap, fiskekunskap, jordbrukskunskap, odödskunskap, etc.
Detta är samlingsnamnet för alla de kunskapsfärdigheterna som inte tagits i beskrivning då de är för smala i sitt användningsområde eller är så pass exotiska att endast en sysselsättning använder dem. Hitta på ett område som du tycker rollpersonen bör kunna och sätt ”kunskap” bakom det. Inga nivåer kommer att beskrivas i denna färdighet.
från Hantverk said:inriktning: bryggning, drejning, fiske, garvning, gjutning, grovsmide, juvelsnideri, klensmide, läderarbete, stenhuggning, snickeri, sömnad, timmerarbete, träsnideri, tygfärgning, vävning.
När det krävs att skapa något med händerna så är någon inriktning i denna färdighet att rekommendera. Utövaren kan värdera allting i sin egen inriktning, kvalitet- som värdemässigt och då fungerar färdigheten som Värdera. Givetvis kan utövaren även reparera föremålen om rätt verktyg finns tillgängliga. Utövaren kan även göra hantverk som ligger i en närliggande grupp med halverat färdighetsvärde. Spelledaren bestämmer vad som kan bedömas som närliggande.
Nivå 1: Föremålen är varken vackra eller funktionella och värderas endast till en femtedel av priset.
Nivå 2: Utövaren kan kränga sina föremål till halva priset och göra relativt avancerade saker.
Nivå 3: Utövarens hantverk har godkänd kvalitet och kan säljas till normalpris.
Nivå 4: Föremålen värderas till dubbla priset. Utövaren får sätta sitt hantverkssigill på föremålet för att marka ut kvaliteten på föremålet.
Nivå 5: Föremålet kan värderas till femdubbla priset. Utövaren kan bearbeta mithril.
från Värdera said:inriktning: böcker/pergament, drycker/kryddor, konstverk, mineraler/metaller/ädelstenar, riddjur, skinn/pälsar, slavar, smycken/juvelerararbeten, vapen/rustningar, vävnader, ägor.
Kan bestämma ett föremåls ungefärliga värde beror på skaparens skicklighet, föremålets skick, vanlighet i området, utsmyckningar och artistiska utseende. Är föremålet beryktat så varierar priset kraftigt liksom om det är magiskt, något som är svårt för en normal köpman att få reda på. Det värderade priset är alltid i runda tal och aldrig helt exakt. Misslyckas värderingen så räkna ut en differens mellan färdighetsvärdet och tärningsslaget och multiplicera talet med 10%. Priset felvärderas med så mycket. Är talet på tärningen ett udda tal så undervärderas föremålet och om det är ett jämnt tal så övervärderas den. Kom ihåg att man ändå bara kan få ut runt 50-70% av det egentliga priset om man säljer värdesaken även om man värderat den rätt. Köpmannen som köper den vill ju också ha en vinst.
Nivå 1: Har mest kännedom om priset på de vardagliga sakerna.
Nivå 2: Regelrätta gissningar om de flesta saker i inriktningen kan ske.
Nivå 3: Kan historiken och var någonstans föremålet är vanligast.
Nivå 4: Har djupare kunskaper inom sin inriktning och kan känna igen hantverkare genom deras verk.
Nivå 5: Kan känna om det är något speciellt med föremålet, som att det är magiskt eller vad föremålet har gått igenom. I vissa fall även veta vem som ägde föremålet innan dess förra ägare.
från Överklass said:Hur man ska föra sig när det är dags att röra sig i de övre klasserna. Ger även kunskap om adeln.
Nivå 1: Har en kunskap i nivå med vilka adelstitlar som finns och vilka bestick man ska använda vid matbordet.
Nivå 2: Har kännedom om hur en duell ska utföras. Kan uttrycka sig förfinat.
Nivå 3: Känner till adelsfamiljers heraldiska vapen, färger, släktskap, utbredning och leverne.
Nivå 4: Har kännedom om adelsfamiljsmedlemmar och känner till rykten som går och frodas inom adeln.
Nivå 5: En mer fullärd sprätt får man leta efter. Känner till några mörka hemligheter om familjerna.