Nekromanti Slå mej inte på fingrarna - slå mig på käften!

Nightowl

Champion
Tes, vilken detta inlägg bygger på: Även spel utan ett tydligt "syfte" eller "av konstruktören angivet sätt att spela" har, eller utvecklar iallafall efter att det existerat ett tag, ett sådant syfte eller ett sätt-att-spelas. Från detta avviker spelgrupper mer eller mindre beroende på tycke, smak, biorytmer och blodgrupp.

Vad jag är ute efter i den här tråden är exempel på kampanjer eller sessioner där man använt en spelmiljö, ett spelsystem eller bägge dera till något bus bas tvärt om eller totalt oväntat, som systemet definitivt inte var gjort för. Det är en typisk anekdot-tråd av navelluddstypen, men om någon kan dra några lärdomar av den är det bra. Inlägg av typen "Vi spelade en bra kampanj i Drakar&Demoner fastän spelet är jätte kasst juh" undanbedes helst, men så länge man inte bryter mot forumsreglerna lever vi ju i ett fritt land!

Exempel ett: På Gondica-forumet har vi surrat om det absurda med att spela superhjältar i Gondica. Det är ju inget som vare sig spelvärlden eller spelsystemet är gjort för, direkt. Detta exempel är dock lite fusk, eftersom ju ingen faktiskt försökt spela superhjälte i Gondica. Jag ska därför ge ett annat exempel.

Exempel två: Jag började min spelarkarriär med att spela med några klasskompisar. Dom ska vi inte berätta om här. Vi hade inte spelat alltför länge när vi mötte några andra spelare som hade hållit på längre, och det är dom vi ska prata om.

De hade nämligen, någon gång i den grå forntiden, innan de hade så mycket annat att välja på, gjort om Drakar och Demoners grundbox (den gamla svarta lådan) till ett modernt agent/detektiv/äventyrsspel. De hade bara hittat på värden för moderna skjutvapen, lagt till ett par färdigheter typ Köra Bil och Flyga Flygplan... och that's it.

Nå, till den här versionen av Drakar fanns en äventyrsmodul som hetter Havets Vargar. Den utspelade sig i en fantasyversion av det vikingatida Europa och var gravt influerad av Röde Orm, fast med orcher och sånt. Nå, de spelade den här modulen till sin moderna variant. Vikingarna som ska ut och röva i ursprungsmodulen förvandlades till ett gäng kriminella som egentligen var knarksmugglare. Rollpersonerna var inhyrda busar som egentligen var mullvadar från nån sådan där påhittade internationell polisorganisation. En del monster som dök upp i ursprungsmodulen dök upp i alla fall; spelet var sådant att man mycket väl kunde stöta på jätteamöbor, zombier och trollkarlar i den moderna världen. Alla värden i spelet användes rakt av fast färdighet i svärd etc konverterades till färdighet i lämpligt skjutvapen som hade samma skada. Det enda jag minns från att läsa anteckningar var ett gäng svartalfer som förvandlats till en missbildad inavlad familj spanska (?) bönder, ungefär som The Hills Have Eyes eller Motorsågsmassakern...

OK, spill it! Er tur.

Erik

MrG

Swashbuckler
Jag var med i en fantasykampanj i Heavy Gear... det var inte ens så mycket moddat av reglerna om jag förstod allt rätt för att förvandla det till ett schysst fantasyssytem.

Amber har jag själv kört som gudomskampanj och sci-fi, och har vänner som kört Hong-Kongadaptionen av sytemet. Och min såpopera har en del Amber i systemgrunden.

Innan det fanns ett Buffy RPG köpte jag Hunter och moddade det, funkade, men ingen höjdare.

En kompis tog ett västernrollspel (deadlands har jag för mig) och körde som fantasy. Funderar på själv på att göra västern av Castel Falkenstein (med tärningar *gosh*) utan att använda deras västernmodul.

Det var de spontana :gremlaugh: