En tanke uppstod här om dagen när jag skulle hjälpa min fru att amma vår son, hjärnan arbetar på konstiga tider nuförtiden.
Det jag fann intressant var ett system som förenklar att rollpersonerna lyckas med sina kommande slag men kanske inte på det sätt de vill.
Tanken var att första slagen som slås, antingen mot en svårighet eller motståndslag mot en annan, avgör om rollpersonen bör slåss eller fly. Lyckas slaget så gäller det att slåss, misslyckas det så bör man fly.
Slåss och fly ska tolkas abstrakt för att funka på alla typer av situationer. Strid, forska, undersöka, leta, laga mat, köra bil osv. Fly kan betyda att stanna upp, omorganisera och försöka igen mm. Slåss att man får ett flows i arbetet, gör rätt små beslut.
Nästkommande slag som följer att slåss eller fly, beroende på vad det blev, blir enklare. Men att bryta det omodifierat.
Exempel:
"Verga har blivit påkommen att smyga runt, vakten kommer mot honom och han möter denna. Slaget för slagsmål misslyckas och han inser att han bör fly. Reglerna kommer underlätta detta för att resolutionen av scenen ska gå snabbare. Han slår för parkour och kommer undan på ett snyggt sätt."
Jag vet inte riktigt om jag tycker det är bra eller inte, men det kändes intressant. Vad tror ni, är det något som skulle kunna funka att arbeta vidare på?
Det jag fann intressant var ett system som förenklar att rollpersonerna lyckas med sina kommande slag men kanske inte på det sätt de vill.
Tanken var att första slagen som slås, antingen mot en svårighet eller motståndslag mot en annan, avgör om rollpersonen bör slåss eller fly. Lyckas slaget så gäller det att slåss, misslyckas det så bör man fly.
Slåss och fly ska tolkas abstrakt för att funka på alla typer av situationer. Strid, forska, undersöka, leta, laga mat, köra bil osv. Fly kan betyda att stanna upp, omorganisera och försöka igen mm. Slåss att man får ett flows i arbetet, gör rätt små beslut.
Nästkommande slag som följer att slåss eller fly, beroende på vad det blev, blir enklare. Men att bryta det omodifierat.
Exempel:
"Verga har blivit påkommen att smyga runt, vakten kommer mot honom och han möter denna. Slaget för slagsmål misslyckas och han inser att han bör fly. Reglerna kommer underlätta detta för att resolutionen av scenen ska gå snabbare. Han slår för parkour och kommer undan på ett snyggt sätt."
Jag vet inte riktigt om jag tycker det är bra eller inte, men det kändes intressant. Vad tror ni, är det något som skulle kunna funka att arbeta vidare på?