Nekromanti Slöseriombudsmannen granskar Sverok

!Paxen

Swashbuckler
slanfan said:
!Paxen said:
För den delen så har jag träffat en hel del rollspelare som är klart rasistiska, sexistiska och/eller homofobiska.

Just sayin'...
Bra poäng.

Hur har vi det, finns det en Gaymer-rörelse inom rollspel?

Jävlarns vad OT.
Jag menade aldrig att det skulle bli en diskussion, utan jag blir bara irriterad närman fram för något som fakta, som snarare bara är vilseledande. Jag har ingen koll på alla religiösa ungdsomorganisitioner, så det kan ju vara så att en majoritet är öppet homofobiska och kanske aktivt motverkar homosexualitet på något sätt, det kan jag inte veta, och det vill jag inte heller diskutera i den här tråden.

Vad som kan vara värt att diskutera dock är varför man ska jämföra med religiösa ungdsomorganisitioner överhuvudtaget. Är dom lika med antalet föreingar som är kopplade till SVEROK? Har dom lika många medlemmar? Har dom lika stora kostnader?

Men nu ska jag sluta trolla.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Storuggla said:
"Det är faktiskt ett väldigt märkligt namn. Barnombudsmannen ska verka för barns rättigheter, Jämställdhetsombudsmannen ska verka för jämställdhet, Justitieombudsmannen ska verka för att lagar följs. Rimligtvis borde Slöseriombudsmannen verka för ökat slöseri."

Och Diskrimineringsombudsmannen?
Han är instiftad av Sverigedemokraterna och arbetar för ökad diskriminering. Om du tror något annat så har du fel! :gremwink:

/tobias

anth

Vetefan
!Paxen said:
Jag menade aldrig att det skulle bli en diskussion, utan jag blir bara irriterad närman fram för något som fakta, som snarare bara är vilseledande. Jag har ingen koll på alla religiösa ungdsomorganisitioner, så det kan ju vara så att en majoritet är öppet homofobiska och kanske aktivt motverkar homosexualitet på något sätt, det kan jag inte veta, och det vill jag inte heller diskutera i den här tråden.

Vad som kan vara värt att diskutera dock är varför man ska jämföra med religiösa ungdsomorganisitioner överhuvudtaget. Är dom lika med antalet föreingar som är kopplade till SVEROK? Har dom lika många medlemmar? Har dom lika stora kostnader?

Men nu ska jag sluta trolla.
Vad jag menade med mitt inlägg var att innan man hoppar på SVEROK kanske man ska se om det finns större bovar att hoppa på först.

Sedan menade jag inte att alla religiösa ungdomsförbund är homofobiska.
Vad jag menade var att många av de religiösa ungdomsförbund som får bidrag av ungdomsstyrelsen är homofobiska.
F.ö. är det ganska lätt att få ut en lista på vilka som fått bidrag - och sedan kolla vilken inställning de religiösa förbunden har till homosexualitet.

Till dess kan man börja här:
Ungdomsstyrelsens stöd till religiösa ungdomsorganisationer
Ungdomsstyrelsen ska utreda bidragen till religiösa ungdomsorganisationer
Nära 30 miljoner till kristna ungdomar i år

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dieselsoppa said:
Tja, det visade sig att jag trots allt inte är så paranoid ändå:

Vem är Slöseriombudsmannen?

Med bl a detta innehåll:

Slöseriombudsmannen said:
Jag arbetar på uppdrag av Skattebetalarnas Förening, där jag också sitter i styrelsen. Det är en ideell organisation som verkar för sänkt skatt, synliga skatter, bättre valuta för dina skattepengar samt ökad rättssäkerhet i skattefrågor.
Ja, det kommer inte direkt som nån överraskning. Hade för mig att jag hört något om just "Slöseriombudsmannen" i samband med vi-som-inte-vill-vara-skattebetalarnas förening...

Chryckan

Swordsman
slanfan said:
!Paxen said:
För den delen så har jag träffat en hel del rollspelare som är klart rasistiska, sexistiska och/eller homofobiska.

Just sayin'...
Bra poäng.

Hur har vi det, finns det en Gaymer-rörelse inom rollspel?

Jävlarns vad OT.
Pun worth the death penalty!!!!

Chryckan

Swordsman
Vitulv said:
Jag tycker överlag att det är bra att bidrag granskas. Skattepengar är viktiga, och de ska användas på rätt sätt. Rätt sätt är det sätt som regering och riksdag har beslutat om, och om de har beslutat fel så får de besluta om.

I fallet med Sverok så tycker jag personligen att det är bra att ungdomar kan få bidrag till föreningsverksamhet (egentligen oavsett om det handlar om fotboll, knyppling eller rollspel). Jag kan dock känna att Sverok ibland delar ut bidrag på lite lösa premisser, men det är mest en känsla jag har och inget konkret.

Har i princip inget problem med att Slöseriombudsmannen granskar bidragsutbetalningar. Fast jag tycker att det är ett löjligt namn.
Fråga: är det verkligen SVEROK som delar ut pengarna? Trodde de bara visade hur man sökte bidra och sen är det staten som delar ut pengarna.

Möller

Hubert Hortlax
chryckan said:
Fråga: är det verkligen SVEROK som delar ut pengarna? Trodde de bara visade hur man sökte bidra och sen är det staten som delar ut pengarna.
Sverok är en paraplyorganisation, ett förbund, som får bidrag från Ungdomsstyrelsen. De bidragen fördelar sedan Sverok ut till sina anslutna föreningar. Precis som Riksidrottsförbundet, t.ex.

Nyligen (i årsskiftet?) började nya bidragsregler från Ungdomsstyrelsen gälla, och Sverok förlorade några miljoner jämfört med tidigare. I samband med detta uppmanade Sverok riktigt stora föreningar att gå ur förbundet och söka bidrag direkt från Ungdomsstyrelsen.

Möller

Hubert Hortlax
Hade vi förresten inte exakt samma tråd för några månader sedan? Nåja, med nuvararande forumsystem är det inte kul att undersöka saken.

Spelföreningen Vita Älgen började som ett 5 pers stort kompisgäng som ville ha möjlighet att köpa bräd- och rollspel att spela tillsammans. Vårt deltagande i spelhobbyn hängde inte direkt på bidragen från Sverok, men (särskilt bräd-) spel är dyra. Utan bidrag hade vår upplevelse varit mer begränsad.

Idag har vi vuxit till en förening med 10+ medlemmar och ser ut att växa ännu mer. Vi dyker regelbundet upp och demonstrerar spelhobbyn på ett lokalt LAN, något som visat sig vara ett effektivt sätt att rekrytera. Iår kommer vi också att arrangera ett rollspelskonvent för ca 50 deltagare; TullCon (14-15 Sep). Dessutom har vi lärt oss massor om föreningensverksamhet. Detta hade nog inte blivit verklighet om vi inte haft en förening och statliga bidrag. Det hade nog heller inte blivit så bra om kraven från början varit att ha 10 medlemmar med målet att arrangera konvent etc.

Slöseri med skattepengar? Jag har svårt att se det. »Underlätta för ungdommar att ängna sig åt något vi vet är bra« är väl kanske inte direkt en stats huvudsyssla, men så långt ifrån är det inte heller.
Jämfört med kommunen som lade hundratusentals kronor (arbetskostnader för tjänstemän ej inräknade) på att bygga en trafikfara framstår ju Sverok som ett uttryck av en sparsam nattväktarstat.

Stormflare

Veteran
Han skrev en debattartikel om detta i... DN tror jag, för några månader sen. Tror att vi hade en tråd här om det då också.

Stormflare

Veteran
anth said:
De gör även en kul grej - de räknar ut skattefridagen.
Det är lite som att kvinnor som börja jobba 08:00 jobbar gratis efter 15:52 på dagen (eftersom de har lägre lön än män).
Enligt skattefridagen betalar en svensk med månadslön bara skatt på alla intjänade pengar mellan 01 januari - 20 juli. Efter 20 juli är allt man tjänar skattefritt.
Vi betalar inte bara skatt på lönen 01 jan - 20 juli... all lön vi får den tiden går åt till skatten för hela året. Så 1 jan till 20 juli = 100 % skatt, resten av året 0 % skatt.

Pilzefrau

hon/henne
För tydlighetens skull: skattfridagen räknar då (om jag förstått det rätt) med saker som den moms och andra skatter man betalar under året, och inte bara inkomstskatten. Så det blir samma nettoresultat om du skulle skatta 100% fram till 20:e juli, och inte betala någon annan skatt alls.

Ymir

Liten kantbaron
Och när det gäller skattebetalarnas förening så arbetar de för lägre skatter men också för:
- sparsamhet och effektivitet i offentlig verksamhet
- enkel och tydlig skattelagstiftning
- rättssäkerhet för de skattskyldiga
Hur kan det anses vara dåligt?
För att det existerar i kontexten av en organisation vars raison d'être är att sänka skatterna (i.e; gynna rika människor på fattiga människors bekostnad). Det är inte dåligt i sig att nazisterna hade en massa infrastruktur-projekt, sure, men i kontexten gör det fortfarande att det blir svårt att se dessa projekt i en alltför ljus dager

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ymir said:
Och när det gäller skattebetalarnas förening så arbetar de för lägre skatter men också för:
För att det existerar i kontexten av en organisation vars raison d'être är att sänka skatterna (i.e; gynna rika människor på fattiga människors bekostnad). Det är inte dåligt i sig att nazisterna hade en massa infrastruktur-projekt, sure, men i kontexten gör det fortfarande att det blir svårt att se dessa projekt i en alltför ljus dager
Jag tror att du precis förlorade diskussionen när du drog in nazism som paralell till att vilja sänka skatt. :gremfrown:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ymir said:
Troo, jag borde använt talibanernas anti-opium-politik som exempel istället :gremwhistle:
Haha :gremsmile:

Edit: för protokollets skull så tycker jag att nazister ska vara med i ALLA diskussioner. Oavsett ämne :gremtongue:

Organ

Out of time, out of mind
Vitulv said:
för protokollets skull så tycker jag att nazister ska vara med i ALLA diskussioner. Oavsett ämne :gremtongue:
Förutom de som handlar om andra världskriget eller totalitär politik.

/Anders

Stormflare

Veteran
Pilzeman said:
För tydlighetens skull: skattfridagen räknar då (om jag förstått det rätt) med saker som den moms och andra skatter man betalar under året, och inte bara inkomstskatten. Så det blir samma nettoresultat om du skulle skatta 100% fram till 20:e juli, och inte betala någon annan skatt alls.
Exakt, det totala skattetrycket, tack för förtydligandet. :gremlaugh:

Chryckan

Swordsman
Ymir said:

Enligt Godwin's law så kommer den här diskussionen självförstöras om... 3... 2... 1...

Basenanji

Postd20modernist
Jag ska tusan ge den konstgjord andning!

Om vi läser Möllers beskrivning av vad det innebär att delta i SVEROK, hur ser ni på filmen då?

Tycker ni att "Slöseriombudsmannens" val av redigering är korrekt? Har "Slöseriombudsmannen" förhållit sig på ett informativt och riktigt sätt gentemot materialet?

Får vi som ser filmen nödvändig information?