Nekromanti SL panik

Sum_3

Veteran
Jag behöver hjälp med inledningen till mitt äventyr. En handelsman vill ha hjälp att leta reda på sin son som varit försvunnen en tid. Problemet är: hur tar han kontakt med rollpersonerna? Jag vill inte göra den klichéiga "mystisk man talar med dem på värdshus". Hur gör ni? Jag har tänkt äventyret så o-ostigt som möjligt, alltså inga hemliga kulter som offrar folk osv, men att ge dem uppdraget verkar bara kunna vara ostigt... :gremconfused:

Edit: hjälp snarast, vi ska spela på lördag :gremlaugh:

Hjalle

Swashbuckler
Handelsmannen i fråga kan...

<ul type="square"> [*]Känna rollpersonerna sen tidigare.
[*]Veta att de kände hans son = sonen och rollpersonerna kan känna varandra sedan tidigare.
[*]Veta att rollpersonerna eventuellt redan vet något om försvinnandet. Var de vittnen? Har de haft med skurkarna att göra tidigare? Rövades någon annan också bort, någon som rollpersonerna kände?
[*]Uppsöka rollpersonerna för att han vill röja dem ur vägen, av olika anledningar - personliga som världsliga - det hela är bara en bluff och handelsmannen, dennes son och rövarna är alla sammansvärjda för att på bästa sätt göra livet surt för rollpersonerna. [/list]

-Hjalle, föreslår.

Jake Steele

Warrior
Re: Ingen panik

Köpmannen sätter ut lappar om sonens försvinnande och ber om hjälp/erbjuder belöning.

Köpmannen super sig full på värdshuset och beklagar sin sorg högljutt, spelarna anar möjlighet att tjäna pengar

Någon som RPna känner (värdshusvärdenom ingen annan) nämner vad som hänt och att köpmannen söker hjälp. För en liten summa så sätter han dem i kontakt med köpmannen...

A.

Syeth-hd

Warrior
handelsman.... rollpersonerna behöver köpa någonting. handelsmannen frågar om dom sett hans son (om han ser att dom är rustade för långa färder)..

Jambu

Swordsman
1) se min bild

2) jag har inte mycket att lägga till som ingen annan sagt... Du kan ju slå fram en relation i kontakt-tabellerna för att se hur någon av rollpersonerna känner valfri person som är inblandad i handlingen (mannen, sonen, en vän till dem, etc). Rollpersonerna kanske träffar denna gamla vän när de får höra om problemet och bestämmer sig att hjälpa till av någon anledning (etisk? ekonomisk?)

Rickard

Urverk speldesign
Något jag brukar göra när jag introducerar några till ett nytt rollspel är att ha en lagom avslappnad stämning första spelkvällen, då de får bekanta sig lite med världen.. Det brukar hända saker, men inget allvarligt och det brukar vara händelser som har något att göra med själva huvudäventyret.. Spelarna kan exempelvis ta och festa en kväll efter ett lyckat äventyr och få nya bekantskaper under kvällen.. När det kommer till var de ska sova, så erbjuder en nyligen funnen (dryckes)vän att ta med dem hem för att kvartera hemma hos honom.. Medan de är i huset så blir sonen bortrövad och någonting snos samtidigt från rollpersonerna.. Då har de en anledning till att hjälpa handelsmannen..

Annars kan du göra en in-media-res att du berättar att rollpersonerna har fått ett uppdrag att eskortera en handelsman med varor till just handelsmannen med den bortrövade sonen och att de precis kommer fram till huset.. Rollpersonernas uppdragsgivare frågar efter en tjänst till handelsmannen som denne kan tänka sig att uppfylla om någon finner vad som har hänt med hans son.. Uppdragsgivaren kan då anställa rollpersonerna (igen) för att söka reda på denne..

/Han som skrev ihop en liten lista med äventyrsstarter en gång i tiden

Aeon

Warrior
Rollpersonernas naturliga uppdragsgivare kan ha lovat handelsmannen att hitta hans son. Tex tempelriddarens överman, Soldatens kapten eller Magitribunalens ledare etc.

På så sätt får rollpersonerna uppdraget via en person dom är lojala till.