Nekromanti SL Roller

Ongost

Veteran
Hur många av er som är SL brukar egentligen vara med i äventyrer/kampanjen?

Jag har hört att det är bättre om SL inte själv är med i äventyret.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Det krävs en hel del ansträngning och erfarenhet av SL för att kunna klara att spela sin egen karaktär som en SLP i sitt eget äventyr, och är inget jag rekommenderar för någon med lite erfarenhet. Jag hade inte klarat det, och har snart SLat i 3-4 år (ungefär 2 gånger i veckan), tror jag.

Det är det enda lilla jag kan säga... det är garanterat bättre om SL själv inte är med i sina äventyr, i alla fall.

Duddmannen

Hero
SL Roller!

Jag brukar inte längre vara med som spelare i en kampanj jag själv spelleder. Det handlar nog mest om problemen som uppstår när man ska skicka elaka monster mot gruppen men tvekar då ens egen karaktär kan råka illa ut.

Däremot kan det i vissa fall fungera riktigt bra. I spel där man turas om att vara SL, så att alla gör varsin figur och sedan Spelleder man i tur och ordning med de övriga som spelare. Man byter sedan och låter första SLn börja spela sin figur.

Rollspelet RUNE (japp, baserat på datorspelet) har en sådan modell inbyggd i sig. En spelare hittar på början och slutklämmen på äventyret, de andra får under spelets gång inflika varsina små encounters och händelser. Alla figurer kämpar tillsammans, men man tävlar också mot varandra vad gäller insamlade poäng. Riktigt bra idé faktiskt som jag nog skall försöka introducera för mitt ordinarie spelgäng.

Mr SL

Warrior
va fan! slar spelar alla slps och för spelandet frammot. Det är inte menat att man ska ha en karaktär det tjorvar bara till det. som en sa det kan vara svårt då sin karaktär hamnar i knipa!! en sl ska föra spelet frammot och skådespela alla slps! (skådespel kobold)

/Johan SLn som hattar strid

GrottrolletNaug

Swashbuckler
På den här punkten måste jag erkänna att jag är stockkonservativ traditionalist.
En SL är en SL är en SL.

En SL är inte:
en spelare
en motståndare
ett militärofficier.

en SL är personen som:
Regisserar
Spelar alla SLPs
Skriver historien

På vilket sätt skulle en karaktär som SL "spelar" skilja sig från närmsta SLP ?

Helt ärligt så förstår jag inte vad du greppar efter...

Ongost

Veteran
...det är garanterat bättre om SL själv inte är med i sina äventyr...

Precis! Då ska jag ta och prata lite med min SL!

Hawkmoon

Veteran
Jag brukar gladeligen vara med och ha en egen "gubbe". Tycker det är roligare, då jag tycker det är roligast att vara spelare och ingen annan kan tänka sig att vara SL. Det funkar mycket bra, då jag brukar köra en ganska färgstark RP. Man kan säga att det hela förgylls av honom. Jag menar varför inte spela en egen RP om man vill det? Dessutom finns då möjligheten att om någon annan än jag får en idé och vill vara SL så är det bara för mig att kliva ner från SL-tronen och låta den nya spelledaren ta sin plats och rollspelandet kan fortsätta.

//"Fredda the mean" som tycker att sin RP är riktigt tuff. =)

Darkly Noom

Veteran
Det är mycket upp till dig som SL att finna din plats vid borde... Tsta dig fram. Hur man spelleder är och kan vara olika i olika äventyr. Men för all del... Testa dig fram så vet du nog själv.Du är ju faktist SL och har då vissa fördelar med att ha med en egen RP (Kanske för att hjälpa dina spelar på traven ibland kanske?) Men det är som sagt upp till dig att finna din plats vid bordet.

Man spelar den inte som en Rp, har redan sagts, det är en SLP. Dock kan sånt här leda till dumma situationer där SL inte vill skada "sig själv" om han är väldigt fäst vid karaktären..., jag har skapat karaktärer som rollpersoner och använt dom som SLP, men jag skulle aldrig få för mig att använda dom i ett äventyr som en RP...det blir fel på nåt sätt.

Khobo

Veteran
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Dessutom finns då möjligheten att om någon annan än jag får en idé och vill vara SL så är det bara för mig att kliva ner från SL-tronen och låta den nya spelledaren ta sin plats och rollspelandet kan fortsätta.

<hr></blockquote>

Byter ni SL under spel också? Under improviserade äventyr där SLs idéer alltid kanske inte är de bästa...?

Jag är liet skeptisk till det där med att SL har en rollperson med i spelet. Spelade för första gången ganska nyligen med en SL som hade sin RP med när vi spelade. Jag tyckte med att det var störande... Jag vill att SL ska koncentrera sig på att spelleda och inte sin rollperson. Men SLPs då? Jo, de kan jag godta för de behandlas olika av SL, än vad han gör med sin RP.

Det kanske ska tilläggas att jag är emot idén med flera spelledare till samma spel över huvud taget.

- Mattias

Hawkmoon

Veteran
Nja, inte under spel. Blir isåfall efter en kampanj, eller äventyr. Det är inte så att vi bryter mitt under ett äventyr, då någon säger:
-"Vänta nu SL! Jag vill vara SL nu, för jag har världens tuffaste idé!"
Och det här med improviserade äventyr... Jag kan med gott samvete att idéerna jag brukar köra med brukar duga med råge. Jag har aldrig problem med att komma på idéer. Mitt problem är att sålla mellan dem. Har man många idéer att välja mellan så får man lätt till det ganska bra, då man självklart väljer de idéer som är bäst.

Min egen RP, blir ju helt enkelt en SLP, inte svårare än så. Förstår inte problemet. Bara man som SL kan vara opartisk så är det ju bara en SLP i mängden. JAg menar brukar ni inte ha med följeslagare i gruppen?

Angående flera spelledare till ett spel... Vi som spelar har faktiskt diskuterat hur världen är och fungerar och så vidare, så världen är inga problem. Enda skillnaden när vi byter SL, är att äventyren får lite andra infallsvinklar och andra vändningar. Helt enkelt ett mer varierat spelande. Bara fördelar vad jag tycker...

//"Fredda the mean" som tycker att SL är inget man är, det är något man bestämmer sig för att låtsas vara... =)

Khobo

Veteran
Nej det vore lite skumt och man bytte under spel, men det kanske är tillräckligt galet för att provas någon sen fredagsnatt då man inte har något bättre för sig /images/icons/smile.gif

Vi har provat med olika spelledare till samma spelgrupp, även om det var för ganska länge sedan. Vi slutade dock med det ganska snart, inte för att det var dåligt direkt, men vi tyckte det var bäst med en och samma spelledare hela tiden.

Mitt problem brukar vara att hålla en röd tråd genom idéerna! Så att spelarna inte kastas mellan allehanda konstiga situationer utan att det finns något logiskt resonemang att tala om, men så brukar jag oftast köra i förtid planerade äventyr.

JAg menar brukar ni inte ha med följeslagare i gruppen?

Nej /images/icons/smile.gif

Jovarrs, det händer. Men de brukar inte följa med längre någon längre tid. Ett problem vi har är att de lätt glöms bort, och då blir inaktiva. Men det är ju inget "problem", det beror ju bara på att vi har dålig koll.

Jag förstår bara inte varför SL vill ha med en egen RP. Har man inte nog att göra som SL ändå? Visserligen finns det de spelgrupper där ingen vill vara SL, så dem kan jag väl förstå. Nåja, så länge alla är nöjda och glada så är allt bra antar jag.

Att jag föredrar endast en spelledare per spel är att jag inte vill veta allt om världen. Jag, som spelare, vill kunna upptäcka saker som jag faktiskt inte visste om. Det blir visserligen problem när man spelat en längre tid och när ens oliak rollpersoner flängt runt i större delen av världen, men från början tycker jag att spelarna ska vara så ovetande som deras rollpersoner.

- Mattias

Hawkmoon

Veteran

Mitt problem brukar vara att hålla en röd tråd genom idéerna! Så att spelarna inte kastas mellan allehanda konstiga situationer utan att det finns något logiskt resonemang att tala om, men så brukar jag oftast köra i förtid planerade äventyr.

<hr></blockquote>

Röd tråd brukar faktsikt inte heller vara några problem för mig. Idéerna kommer lixom beroende på vad som har hänt tidigare. Nämna bör, att jag jämt har en huvudidé om vad som ska hända. Dvs, en stor händelse som är förutbestämd, som delas upp i en massa händelser som jag improviserar fram(eh, ja, något i den stilen iaf)..

Jag förstår bara inte varför SL vill ha med en egen RP. Har man inte nog att göra som SL ändå? Visserligen finns det de spelgrupper där ingen vill vara SL, så dem kan jag väl förstå. Nåja, så länge alla är nöjda och glada så är allt bra antar jag.

<hr></blockquote>

Ja, det är ju väldigt praktiskt om en annan ska vara spelledare äventyret efteråt, eller hur? Man slipper skapa en ny RP och nästla in honom i gruppen. Dessutom behöver man inte dumpaden nya spelledarens gamla RP heller.

Att jag föredrar endast en spelledare per spel är att jag inte vill veta allt om världen. Jag, som spelare, vill kunna upptäcka saker som jag faktiskt inte visste om. Det blir visserligen problem när man spelat en längre tid och när ens oliak rollpersoner flängt runt i större delen av världen, men från början tycker jag att spelarna ska vara så ovetande som deras rollpersoner.

<hr></blockquote>

Tro mig, det finns många saker som man komma på och göra småändringar på, så folk inte känner igen det hela. Dessutom är det ingen av oss som har vidare bra koll på världen om man ser land för land. Mest att vi har liknande syn på världen. Dvs vi är alla överrens att monster ska vara ovanliga, skrämmande och helt livsfarliga. Världen ska vara ganska jordnära och inte alltför glamourös, för att ta några exempel. En sak som vi alla i gruppen är överrens om är att resor som RP:na ska göra ska ta tid(så att man drar sig lite för att resa och tänker sig för noggrant, precis som i verkligheten). Dessutom ska länderna och naturen skildras ganska tydligt så man kan få en liten bild av de olika delarna av världen som de besöker osv... Dessa detaljer är ju väldigt enkal att modifiera så att spelarna nästa gång inte alls känner igen sig, eller hur? Jaja, du kanske greppar vår syn på det hela... =)

//"Fredda the mean" som försöker förklara något som är ganska svårt att förklara...

Khobo

Veteran
Ja, det är ju väldigt praktiskt om en annan ska vara spelledare äventyret efteråt, eller hur? Man slipper skapa en ny RP och nästla in honom i gruppen. Dessutom behöver man inte dumpaden nya spelledarens gamla RP heller.

Jodå, för de som byter spelledare så kan jag erkänna att det är himla smidigt. Ett poäng till dig /images/icons/smile.gif

Tro mig, det finns många saker som man komma på och göra småändringar på, så folk inte känner igen det hela.

Jovisst, men jag vill inte att mina spelare ska känna till det från första början. Världen vi spelar i hänger mycket ihop med kampanjen de spelar just nu, och om spelarna t.ex. fick veta att alverna inte hade försvunnit från världen, utan bara gömt sig så skulle det förstöra en del av spelupplevelsen. Men visst, spelar man småäventyr (eller stora) som inte har så mycket med att upptäcka-hemliga-saker-i-världen så är det kanske ok.

Men jag har provat att spela med flera spelledare till samma spel och jag kan helt enkelt inte tycka att det är bättre... sorry /images/icons/smile.gif

- Mattias