<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Mitt problem brukar vara att hålla en röd tråd genom idéerna! Så att spelarna inte kastas mellan allehanda konstiga situationer utan att det finns något logiskt resonemang att tala om, men så brukar jag oftast köra i förtid planerade äventyr.
<hr></blockquote>
Röd tråd brukar faktsikt inte heller vara några problem för mig. Idéerna kommer lixom beroende på vad som har hänt tidigare. Nämna bör, att jag jämt har en huvudidé om vad som ska hända. Dvs, en stor händelse som är förutbestämd, som delas upp i en massa händelser som jag improviserar fram(eh, ja, något i den stilen iaf)..
Jag förstår bara inte varför SL vill ha med en egen RP. Har man inte nog att göra som SL ändå? Visserligen finns det de spelgrupper där ingen vill vara SL, så dem kan jag väl förstå. Nåja, så länge alla är nöjda och glada så är allt bra antar jag.
<hr></blockquote>
Ja, det är ju väldigt praktiskt om en annan ska vara spelledare äventyret efteråt, eller hur? Man slipper skapa en ny RP och nästla in honom i gruppen. Dessutom behöver man inte dumpaden nya spelledarens gamla RP heller.
Att jag föredrar endast en spelledare per spel är att jag inte vill veta allt om världen. Jag, som spelare, vill kunna upptäcka saker som jag faktiskt inte visste om. Det blir visserligen problem när man spelat en längre tid och när ens oliak rollpersoner flängt runt i större delen av världen, men från början tycker jag att spelarna ska vara så ovetande som deras rollpersoner.
<hr></blockquote>
Tro mig, det finns många saker som man komma på och göra småändringar på, så folk inte känner igen det hela. Dessutom är det ingen av oss som har vidare bra koll på världen om man ser land för land. Mest att vi har liknande syn på världen. Dvs vi är alla överrens att monster ska vara ovanliga, skrämmande och helt livsfarliga. Världen ska vara ganska jordnära och inte alltför glamourös, för att ta några exempel. En sak som vi alla i gruppen är överrens om är att resor som RP:na ska göra ska ta tid(så att man drar sig lite för att resa och tänker sig för noggrant, precis som i verkligheten). Dessutom ska länderna och naturen skildras ganska tydligt så man kan få en liten bild av de olika delarna av världen som de besöker osv... Dessa detaljer är ju väldigt enkal att modifiera så att spelarna nästa gång inte alls känner igen sig, eller hur? Jaja, du kanske greppar vår syn på det hela... =)
//"Fredda the mean" som försöker förklara något som är ganska svårt att förklara...