Nekromanti SL:s only, Vinterskogen

Saftsmurf

Veteran
Jag fåller för tillfället på och spelleder Vinterskogens hemlighet och börjar få lite funderingar. Framförallt, vad hände med den skadade mannens bror som man skulle leta upp i trollens grotta, såsom äventyret inleds? Och vad har rollpersonerna sedan för drivkraft att lösa vinterskogens gåta, förutom att de är såna fantastiska hjältar? Är det någon annan spelledare därute som har löst detta på ett vettigt sätt?
Vart har sedan materialet om Blodhughadda på hemsidan tagit vägen? Och finns det mer anknytningar till Snösagakampanjen i Vinterskogen?
Vet inte hur policyn med att diskutera äventyr på forumet brukar vara, men frågetecknen hopar sig och jag finner inga svar…

Angmar

Veteran
Mannens bror är som bortblåst, kanske uppäten av trollen, vem vet?
Jag tycker också det var väldigt svårt för rollpersonerna att klara det, speciellt när det var deras första äventyr med nya rollpersoner de spelade. Man får ge med sig lite som spelledare, för om de nämnt Våren för Gelle vill han i princip inte prata med dem längre, så då är det ganska kört på många vis.
Jag vet inte varför Blodhughadda (var det rättstavat?) kom in i bilden, men jag skulle gissa att det bara är för att förgylla stämningen, men, som sagt, vem vet?...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Några svar

1. Låt mannens bror ligga död i snön en bit från trollens grotta (han försökte fly), eller till och med inne i grottan (han svalt ihjäl). Egentligen behöver inte spelarna veta vad som hände med honom, och jag har en förkärlek för att lämna lösa trådar i mina äventyr... men det är flera som undrat, så jag föreslår att lösa det så som ovan.

2. De har ingen drivkraft som består av annat än att hjälpa Aud och hennes föräldrar, lösa mysteriet och befria skogen. Det finns inga skatter eller sånt som de kan hitta, och tanken är att de ska vara hjältar som vill ställa upp för den goda saken. Det är ett väldigt sagoinspirerat äventyr, och där är hjältarna alltid osjälviska och goda för sakens skull. Om det är så att det inte funkar för just din spelgrupp kan du låta Biorn och Vigdis erbjuda rollpersonerna lite guld och fällar för att befria skogen. Du kan också låta Hekla lova rollpersonerna en belöning om de lyckas med sitt uppdrag. Låt inte dessa belöningar vara för stora, några tiotal suilvermynt per rollperson och några magiska drycker kanske.

3. Blodughhgugudsuguga (jag vet inte heller hur det stavas utan att kolla upp det och jag har inte reglerna eller äventyret här) finns med som en koppling till nästa Drakar och Demoner-äventyr som heter Snösaga. Förutom att ge de rollpersoner som spelar i båda äventyren en mental koppling mellan äventyren, så finns det ingen speciell tanke med att han är med i Vinterskogen.

4. Så här i efterhand kan jag hålla med om att Vinterskogens Hemlighet kunde ha varit lättare att klara för nybörjare. Sorry, ska göra bättre ifrån mig nästa gång. :)

Hoppas att detta kan vara till hjälp och att ni har roligt när ni spelar äventyret.

Magnus Seter
Författare av Vinterskogens Hemlighet

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
BLOD-UG-HADDA (nt)

NT = No Text (Ingen text)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Credits för Snösaga ...

Koncept & spelidé: Jonas Lindström & Theodore Bergquist
Speltest & ovärderlig hjälp: Robert Jonsson, Mattias Berglin,
Jonas Cerne, Dan Slottner, Stefan Berg, Erik Berg,
Jimmy Haglund, Gustav Nyberg & Magnus Malmberg
Omslag: Paul Bonner
Illustrationer: Peter Bergting,
Jim Nelson & Alvaro Tapia
Kartor: Niklas Brandt
Grafisk form, bildinläsning
& original:
Jag

Rickard

Urverk speldesign
Re: Credits för Snösaga ... [OT]

"Grafisk form, bildinläsning
& original:
Jag
"
Vem är "Jag" då? En konkurrent till mig?

~[color:448800]Han</font color=448800> intar hotfull pose

Troberg

Sinister eater
Re: Credits för Snösaga ... (OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Speltest & ovärderlig hjälp:

<hr></blockquote>

Skriv inte sånt, det sätter dig i en dålig startposition när det blir dags att förhandla ersättning...