Nekromanti SL:s "plikt" att logga allt som händer

MattiasLejbrink

Swordsman
Tjena alla! Jag har senaste tiden funderat lite högt och brett kring hur mycket SL ska komma ihåg av det som händer och i så fall hur SL ska göra detta utan att det påverkar spelupplevelsen.

Naturligtvis finns alla skolor och varianter, t.ex. kan man ju gå så långt som att "outsourca" spelledandet till alla som spelar och köra utan utvald spelledare. På konvent har jag märkt att ett scenarion som är listat som "systemlöst" nästan alltid i verkligheten ses som "indie" och i praktiken betyder att spelarna förväntas hålla låda, "friforma" som många kallar det.

Min kommande kampanj är i det här avseendet lite av en trad-bordsrollspelskampanj. Jag är SL.

Mina tankar just nu är att ett mycket loggande från min sida kan störa tempot, eller snarare mitt "flow" som SL och att jag kommer att köra med två dokument: ett som bara är en rad per dag där jag skriver typ vart spelarna var och vad som gjordes extremt översiktligt. Det andra dokumentet har två kolumner, den ena är "plats/person" och den andra "relation". Där kan jag skriva typ "Gustav Jägaren" och sedan i relationskolumnen "bor vid bäcken i Flosby och var grinig" eller något.

Slutligen kan "krönikan" fylla en roll här, men jag är osäker på om den rollen bör vara huvudsakligen underhållning/atmosfär eller informationsbank.

Så hit me med era åsikter! Jag ser väldigt gärna att alla förslag listas med för- och nackdelar. För jag tror inte att det finns något enkelt svar här.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag spelar med en god dos löpande improvisation, och mitt loggande fungerar enligt följande.

I början på varje spelmöte får en spelare sammanfatta vad som hände sist. Den sammanfattningen blir den officiella versionen av vad som hände förra spelmötet.

Det gör att jag i bland måste ändra en SLPs agenda om spelarna har tolkat dennes agerande och ord på ett annat sätt än det jag avsett. Men eftersom jag ändå improviserar allt utom de väldigt grova penseldragen så går det bra.

God45

#PrayersForBahakan
Alltså, som GM så antecknar jag bara saker så att jag ska komma ihåg det. Så kan jag hålla det i huvudet gör jag det och kan jag inte hålla det i huvudet, ofta namn och årtal som jag är dålig på, så antecknar jag.

Jag delar inte med mig av det till spelarna, de kan och ibland bör föra sina egna antecknignar om de inte kan komma ihåg saker.

Ibland har jag npc bilder. Där jag har skrivit ut att npc A är bror till B och att C ligger med båda deras fruar. Men om spelarna kommer på fler detaljer, som att B har hyrt en lönmördare för att ha ihjäl C, så är det upp till spelarna att anteckna det själva.

GM:en gör redan 95% av förberedelserna och måste komma ihåg hela spelvärlden. Jag tycker inte det är för mycket begärt att spelarna håller reda på ett par saker själva.

EDIT: Kommer inte spelarna ihåg känn dig också fri att ändra världen bakom dem :gremsmile: "Nej, ni dödade inte prinsen, bara baronen. Det minns ni väll?"

sirfrog

Warrior
Tja, oftast när jag spelleder har jag en Word-dokument med det viktigaste som hänt och diverseanteckningar.

Som spelare har jag en tendens att anteckna ALLT som min karaktär ser, hör och får veta, och därmed också klistra in alla SL-lappar i anteckningsblocket.
Vilket min SL älskar, då min karaktär håller krönika även in-character, och kan därmed vara irriterad på de andra karaktärernas dåliga minne. Dessutom har jag det enda kompletta registret på viktiga SLP på skeppet (nästan alla, i alla fall), huvudsakligen för att vi döpt de flesta som är relevanta till vår egen position (Jag döper tech-präster, arch-militanten döper militärofficerare och så vidare).

Mitt tips är att först försöka tänka ut några "anteckningspunkter", där du bör vara beredd på att skriva ned vad dina spelare gör just då, viktiga beslut osv. Spelare är ju i och för sig oförutsägbara individer, men att tänka i förväg kan hjälpa. Passa även på att anteckna snabbt medan spelarna diskuterar mellan varandra.

Men jag vet inte, jag har lärt mig att skriva och lyssna samtidigt, så jag drar bara saker ur huvudet som de kommer.

Cissi

Up to no good.
I min spelgrupp (jag är inte SL) så kör vi spelare varje gång en "ingame"-recap för att sätta startscen igen och lyfta spelet från där vi slutade. Vi hjälps år att komma ihåg alla detaljer.

Jag tycker det är väldigt mycket att kräva av SL att han ska komma ihåg allt som vi gör/säger/träffar/dödar osv.

Detta funkar väldigt bra för oss och har gjort så i alla år vi spelat. Jag kan inte komma ihåg att SL fört anteckningar alls under spelet utom när han får improvisera fram värdshus eller NPCer som vi stöter på.

Ebenezer

Veteran
Jag loggar allting med datum och vad RP gjort och vad som hänt osv. Allt som kan vara viktigt. Jag brukar alltid ha ett papper bredvid för att slafsa ner anteckningar på.

Jag gör detta av flera anledningar:
1) jag vill ha koll på vad som hänt tidigare och framförallt NÄR det hänt.
2) jag får ett dokument som "resultat" av en kampanj som sedan blir ett väldigt fint minne som jag kan nostalgibläddra i.
3) jag kan uppdatera loggen och slänga den på spelarna och beordra dem att friska upp minnet inför nästa spelmöte ifall lång tid passerat (jag skriver inget i den loggen som RP inte vet)

solvebring

Superhero
Re: Resumé av tidigare session

Jag har försökt att anteckna under spelets gång, och det har inte funkat av den enkla anledningen att det tar tid och skadar flytet, som du säger. Att anteckna ett namn; en plats eller dylikt som ska återanvändas, det är en sak. Att summera lite större saker, nej, det funkar inte.

Jag har därav försökt att skriva en summering efter spelmötet. Försökt syftar till tänkt, för jag har aldrig gjort det. Jag har kommit hem och helt enkelt inte orkat och tänkt att: "Det kan jag göra sen, det är lugnt ... Jag minns!" Och så gör jag inte det; varesig minns eller försöker utföra arbetet vid senare tillfälle. Lathet månne, men så är det.

Därav brukar jag öppna spelmötet med en gemensam resumé av föregående spelmöte. "Så vad hände sist? Ni ... Blablabla ...", och så uppstår ett naturligt samtal där jag och spelarna fyller i varandra tills vi tycker att vi sumerat allt som hänt. Därmed kan vi börja spela med en klar situationsuppdatering i bagaget.

Resumé är med andra ord det som fungerat bäst för mig/oss. Det tar så mycket tid och är det som brukar ge de mesta kompletta överblickarna. Detta brukar förövrigt väcka frågor hos spelarna, om något är oklart; om något är blurrigt sedan sessioner längre tillbaka eller sådant. Det är svinbra, man får korten på bordet, så att säga. Och nej, det tar som sagt inte så lång tid. Vi vill trots allt spela vidare, så det görs sakligt men snabbt. Om inte annat har alla hajat efter ett par sessioner med sådana resuméer.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
När vi spelade en kampanj i Dark Matter så avslutade vi varje äventyr med att en av RPna fick skriva rapport till sina överordnade om uppdraget. Det blev en kul grej där den som skrev ibland överdrev sina egna gärningar i syfte att fjäska lite för chefen. Sen började vi nästa session med en gemensam recap där vi utgick från rapporten.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
När jag är SL brukar jag föra minnesanteckningar under spelets gång (Skriva upp namn, vilka som dör, sånna saker). Sen efteråt sätter jag mig och skriver ner en ganska utförlig sammanfattning av spelmötet.

En stor anledning till att jag tvingar mig själv till att göra det är att jag har många spelare som glömmer bort/Struntar i massor av saker, och sen när det biter dem i röven blir de sura och säger att jag minsann aldrig berättade för dem att det här och det där var på gång.

Mycket irriterande. Alltså antecknar jag och skriver så jag vet vad jag har sagt.

Ebenezer

Veteran
Typiska anteckningar under spelmötet:

28/3 byn hövdingen iväg
29/3 troll
30/3 grotta sigge:död dolk
31/3 byn

Som jag efter spelmötet översätter med hjälp av äventyret och mitt minne till:

28/3 RP kommer till byn och träffar hövdingen och får i uppdrag att hitta byns ceremoniella dolk som är i en närbelägen grotta. RP lämnar byn i riktning mot grottan.

29/3 RP anfalls av en grupp troll som besegras.

30/3 RP beger sig in i grottan, nedgör diverse troll och hittar den ceremoniella dolken. Sigge blir dödad i strid med trollen och begravs utanför grottan.

31/3 RP minus Sigge kommer åter till byn, returnerar dolken och får 1000 guld i belöning.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ett par av mina spelare för idoga anteckningar under spelmötena - de vet att det finns en herrans massa SLP:er som säger och gör grejer, och att allt som händer antagligen har någon form av poäng. Så om jag skulle glömma saker nån gång, så kan jag bara be att få undersöka deras loggar.

Sedan försöker jag skriva åtminstone kortfattade saker på siten Obsidian Portal, baserat på minnet och korta anteckningar jag gör under spelmötet.

Sedan förenklas det hela lite av att jag sällan eller aldrig improviserar mina äventyr, utan tvärtom har mappat ut problem, SLP:er, platser och relationer på förhand.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det är så oerhört svårt att säga vad som passar eller inte, för alla spelledare är så annorlunda.

För mig så spelar jag in alla spelmöten på en diktafon så det går alltid att gå tillbaka och lyssna vad som händer om jag är osäker. Annars brukar jag summera dagen efter spelmötet utifrån minnet. Allt baseras väl i grund på hur bra minne du har. :gremwink:

Det mest omfattande är det jag gör nu med min Bakom lyckta dörrar-kampanj: jag lyssnar igenom hela spelmötet igen, skriver ned alla händelser. Sen går jag igenom texten och reviderar den. Sen en gång till för att skapa en bättre dramaturgi i den inför ett kommande litet projekt. Så mycket jobb vill du däremot inte lägga ned. Tro mig. :gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
Robert Jonsson said:
Det är så oerhört svårt att säga vad som passar eller inte, för alla spelledare är så annorlunda.

För mig så spelar jag in alla spelmöten på en diktafon så det går alltid att gå tillbaka och lyssna vad som händer om jag är osäker. Annars brukar jag summera dagen efter spelmötet utifrån minnet. Allt baseras väl i grund på hur bra minne du har. :gremwink:

Det mest omfattande är det jag gör nu med min Bakom lyckta dörrar-kampanj: jag lyssnar igenom hela spelmötet igen, skriver ned alla händelser. Sen går jag igenom texten och reviderar den. Sen en gång till för att skapa en bättre dramaturgi i den inför ett kommande litet projekt. Så mycket jobb vill du däremot inte lägga ned. Tro mig. :gremwink:
Du borde göra en Actual play podcast med inspelningarna :gremsmile: Skulle vara coolt att ha en Svensk Actual play podcast.

solvebring

Superhero
wilper har gjort actual play med Nordnordost. ... Om jag inte skrev från telefonen skulle jag länka. Men kort sagt, det finns svensk AP.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det var den initiala planen, men efter att lyssnat på en del delar så är det inte helt idealt av ett par skäl. Några av dessa är:

1) Det existerar ett fyrtiotal karaktärer i krönikorna och väldigt mycket förlitar sig på karaktärskort vi använder oss av. Vi är dåliga på att säga namnen, utan pekar på kortet och säger "Han" eller "Hon". Mindre bra för actual play.

2) Vi offar väldigt mycket (inte alltid rumsrent, och väldigt ofta intern skämt) och det krävs jobbigt mycket redigeringsarbete (insåg jag efter att ha börjat).

3)Jag tror det blir mer intressant att lyssna på det format som jag tänkt ha istället. (Har du lyssnat på spelpoddcasten Retroresan? Tänk dig: Sagostunden då så har du konceptet rätt klart för dig.)

Sapient

Swashbuckler
Ebenezer said:
Typiska anteckningar under spelmötet:

28/3 byn hövdingen iväg
29/3 troll
30/3 grotta sigge:död dolk
31/3 byn
Åt det här hållet. Men dessutom med pilar, sidonoter (t.ex. "N.N. ville utforska mera") som kan vara av vikt.

Vartefter blir anteckningarna ofta mer kryptiska, t.ex. "T -> G1, Reg4, ny st." Som ska tolkas, "trollet gick till rum G1, regenererade 4 rundor, ny strid".

Det är ofta jag inte minns hur det ska tolkas i efterhand.

Det blir ofta en mycket oprydlig mind map av alltihop.

Av det skälet skiter jag ibland i att logga. Det går lika bra det, utom att det inte blir någon krönika om ingen annan styr upp. :gremsmile:

DanielSchenström

Swashbuckler
Det är ju ingen plikt, och att logga "allt" beror lite på vad man behöver loggen till.

Jag nöjer mig med att notera det som är viktigt för mig att komma ihåg, improviserade slp, åtgärder som rp gjort som påverkar äventyret eller kampanjen. I vissa spel så skriver jag ner mer utförligt efter mötet, eller dagen efter så jag kan skriva krönika.

Kampanjens och äventyrens upplägg spelar en viktig roll för hur mycket som behövs. Jag tenderar åt ganska komplicerade sådana och kombinera det med upp till flera år långa avbrott så då är det viktigt att jag kommer ihåg och kunna skriva nåt till spelarna så de känner till de viktiga ledtrådarna.

Personligen så gillar jag bra skrivna krönikor så ur den synpunkten försöker jag som SL se till att skriva så mycket jag kan för att sedan kunna göra just krönikor att publicera i klubbfanzinet.