Nekromanti SL skärmar

Lavskägge_UBBT

Veteran
Hallå Hej !

Har gått igenom lite gamla inlägg som rör SL skärmens vara eller icke vara i Rollspelens värld. Men jag hittade ingenting om vad ni brukar ha på insidan av era skärmar (ni som har någon dvs.) är oerhört nyfiken hur det kan se ut =) Hoppas ni har förstått frågan. Ni andra får jättegärna spruta ut tips på vad som kan finnas på "andra sidan" för att hjälpa SL så mycket som möjligt.

Ha en bra helg

/Lavskägge

Dewil

Skrivbordsgeneral
Skärm och skärm, jag skrev av alla användbara tabeller att ha till hands i stället för att slå i femtielva böcker. Tabeller ska _inte_ spridas ut jämnt i böckerna, de ska finnas väl samlade och åtkomliga.

Dewil

Rickard

Urverk speldesign
Jag har aldrig använt insidan utav spelledarskärmen till Chronopia (där ljög jag, för jag har använt utrustningslistan), men däremot har jag använt gem och slängt upp vissa av rollpersonernas värden som jag vill slå dolt, som Finna Dolt, Upptäcka fara och Lyssna samt några av rollpersonernas personlighetsdrag för att se om de gestaltar sin påtagna roll. Sedan brukade ha fummeltabellerna där också, då de var för komplexa för att lära sig.

Annars rekommenderar jag att ha stödpunkter till äventyret och en liten namnlista, så att du slipper hitta på medan du spelar. På framsidan så brukar jag ha egna stämningsbilder, då Chronopiabilderna inte är alltför upphetsande.

/Han som ska testa någon gång att ge ut en A4 med alla namn (+ några till som skenledtrådar) och som spelarna sedan kan sitta och fylla i med mer information om den personen som de interagerar med

cogitare

Swashbuckler
Lämpliga tabeller tabeller såsom vapen och dess stats. Lite utrustning. Olika specialregler för "krångliga" handlingar, allt från automateld till spåra.

Need to know värden rörande rollpersonerna brukar vara bra att ha lätt till hands.

Allt beror på vilket spel det är faktiskt.

Men att samla de viktiga tabellerna på ett och samma ställe torde vara den stora vinsten med en SL-skärm.

C.

Lavskägge_UBBT

Veteran
Re: SL skärmar+mat

Ja det verkar se ut ungefär som jag tänkt mig. Tabeller av olkia slag är ju det som är viktigast helt klart. Som nån av er sa så beror det ju på vilket rollspel man spelar. Vissa är ju mer krävande än andra. Tack för bra svar.

Jag hade även tänkt ha en lista på en mängd olika maträtter på en av sidorna (typ meny) så att det hela tiden känns som att spelarna får i sig någonting nytt och inte det stela "jag äter" Har ni några förslag på en massa maträtter ex vildsvin och grönsaksstuvning som passar in i Drakar och Demoner världen. Det kanske t.om redan finns någon som gjort en sådan ?!?!

Mvh Lavskägge

Johan K

Gammal & dryg
När det gälelr SL-skärma så använder jag dem knappt. Har dem vid sidan om utifall jag skulle behöva snabbkolla något. De få gånger som jag använt SL-skärmen är just när jag behöver slå någt dolt. Vilket anå inte händer så ofta.

/ Johan K, som bara har 5 timmar kvar att jobba.. :gremsuck:

Organ

Out of time, out of mind
Men jag hittade ingenting om vad ni brukar ha på insidan av era skärmar (ni som har någon dvs.) är oerhört nyfiken hur det kan se ut
På insidan av min sl-skärm har jag....... (trumvirvel)...... INGENTING!!!!!

Det av den enkla anledningen att den skärm jag tillverkat använder jag till flera olika rollspel. Det är dock mest slöhet som gjort att jag inte satt upp lite tabeller, det är ju inte så att DoD-tabeller är i vägen när man spelar CoC eller D&D.

/Anders