Jag har spelat några äventyr som spelare mer än en gång - i ett fall efter att jag spelett det själv - och tyckt att det funkat och varit kul. Mina tips blir något åt samma håll som hans.
Först, och viktigast: Se till att du INTE är spelargruppens ledare. Jag menar inte rollpersonernas ledare alltså - i många spelargrupper är det så att det bara är en eller två spelare som för det mesta tar alla initiativ och pushar handlingen framåt. Om du är ensam påtryckare / ledare bland spelarna och ska försöka inte dra nytta av tidigare spelningar, funkar det inte så bra. För vissa spelgrupper är det här kanske inte alls ett problem - desto bättre för er.
Steg två kan kanske gissas efter ovanstående. Spela en figur som inte tar initiativ eller kommer med lösningar. Jag menar inte att bara låta bli rätt av - det kan bli konstigt och ansträngt om gruppens symbolmagiker med int 25 plötsligt ser dum ut och inte kan lösa den symbolbaserad gåtan äventyrarna stöter på - utan att spela en figur av en sådan typ att sådant inte blir något större problem. Jag vet inte om jag gillar Hans exempbard som lallar i utkanten, men en slö barbar eller något kan kanske funka.
(Jag hade en andemagiker vid en uppreppning som hade lite hippiestuk och gick runt och flummade, och det blev mest störande och distraherande när han gick iväg på någon orelaterat sidospår ingen var intresserad av... men det var åas ett rätt dumt val av rollperson som inte hade passat in i äventyr en första gång heller...)
Inte ett tredje steg, men ett tredje tips är att olika äventyr kan nog funka olika bra. Ett äventyr som baseras mycket på "här har vi en bunt olika spelledarpersoner, situationen utvecklar sig olika beroende på hur rollpersonerna interagerar med dem" kan bli kul att spela tre gånger i följd med samma spelledar/spelaruppsättning om man stoppar in nya personligheter varje gång för att se vad som händer, medan ett stenhårt skriptat (rälsat) scenario inte har någon charm alls andra resan.
Allt det här är väl mest självklarheter egentligen men vafasen, skadar inte att upprepa.