"1: Generalla tips. "Så här leder du ett rollspel..."
Det där är mer nybörjartips. Ha ingen mat framme på bordet, var inte oseriösa, spelledaren skall inte se spelarna som sina fiender, osv. Man läser dem en gång, sedan fattar man och skiter i dem fortsättningsvis.
"2: Specifika tips. "Det här är skräck/action..."
Riktigt bra skräcktips letar jag fortfarande efter. De flesta jag har läst har varit ganska enkla och varit tagna från instruktionsböcker om skräck på fim eller liknande. Skräck i just rollspel är fortfarande ett ganska outforskat ämne.
Överlag vill jag se massor av sådan här information. Kärlek i rollspel, vendettor i rollspel, antagonister i rollspel? Hur gör man? Jag har mina idéer, men det vore roligt att läsa vad andra tycker.
"3: Regeltips. "Xp belöning fungerar såhär...""
Det är väl inte så mycket regeltips som just regler? Jamenar, reglerna går ju ändå ut på att man ska göra något på ett visst sätt, det är inte så mycket ett "tips" att berätta om hur det går till.
Så den faller något utanför ramen.
"4: Inspirationstops. "När vi skrev detta lyssnade vi på det här..."
Det absolut värsta jag vet. Namedropping är bara sååå tröttsamt. Den nästintill oändliga listan som Krille radar upp i början på Skymningshem är en av de största anledningarna att jag har sådana problem att läsa rollspelet överhuvudtaget.
Nå, han har en tanke med det, och jag kan väl förstå den tanken, men jag klarar inte av att förlika mig med den. Namedropping tar delvis bort en del av det roliga med ett rollspel, men det bidrar också med en fadd smak som säger "kolla vad många böcker JAG har läst!" eller "innan du läst allt detta, piss off!". Framförallt är det ett väldigt tafatt sätt att beskriva vilken stämning man vill åt. Istället för att använda ord som förklarar hur man känner så bara radar man upp en massa titlar. Det dumma är ju att folk ändå upplever filmer och böcker så olika att den här typen av inspirationstips inte fungerar.
---
Det finns en femte sortens tips också, och då menar jag tips om hur man skall spelleda sånt som enbart finns i just detta rollspel. Jag saknar ofta monsterbeskrivningar som säger mer om hur monstrena egentligen bör fungera i äventyren. Okej, jag vet vad monstret har för värden och förmågor, men det vore intressant att veta hur de kan blanda sig in i rollpersonernas äventyr, hur man bör förklara deras utseende och vilka dess kännetecken är. Särskilt gäller detta för skräckmonster. Hur vill en Razid presentera sig för rollpersonerna? Jag vet ungefär hur den ser ut, tack, men vad gör den för något, hur kan jag använda den i mina äventyr och vad skiljer den från andra monster?
Såna tips vill jag ha.
/Rizzo