Nekromanti SL-tips

BaRcA

Veteran
jag har precis börjat vara SL! jag skulle behöva några bra tips om hur man blir bättre och får spelet att flyta på bättre!

BaRcA - Överlever någon ett äventyr så gör jag det

Zaiber

Veteran
Var inte rädd för att helt enkelt improvisera på tärningsslag om du inte kan precis hur en regel ska vara. Allt utgår ifrån OB 3T6 när man ska prova på att göra saker. Modifiera sedan bara uppåt eller neråt beroende på hur du tycker att situationen ser ut.

Så istället för att säga "Vänta, måste kolla en sak". Gör bara en överläggning i hjärnan, rulla slagen, kör sedan på så resten av mötet och kolla upp regeln dagen efter, eller före nästa spelmöte.

Zaiber - Religion är coolt.

Targon

Hero
Gör så här!

Lägg allt krut på själva berättandet. Är du osäker på regelverket, improvisera utan att spelarna märker något. Överhuvudtaget bör du undvika regelfixeringen och koncentrera dig på den story du vill berätta. Förbered dig noga. Avsätt gärna en hel dag åt förberedelser där du författar själva storyn, läser igenom den några gånger, konstruerar sl-figurer och (eventuellt) slår slumpar. Det finns säkert fler tips, men det gäller för dig att försöka hitta en egen spelledarstil. Ta gärna intryck av en spelledare som du tycker spelleder bra. Jag själv har haft turen att gå i sl-skola för en av de bästa spelledarna i Lund (IMHO), men för den saken skull så är jag ändå mån om att lägga en personlig touch på mitt eget spelledarskap.

- Targon, skrivare

Johan K

Gammal & dryg
Förberedd.

Jag tycker att som SL bör du vara så förberedd på kvällens spelomgång som möjligt, vara flexibel, ha skoj !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

BaRcA

Veteran
Re: Gör så här!

tyvärr så har jag aldrig spelat med en bra SL... bara mina kompisar som e lika mkt nybörjare som jag, men jag ska tänka på personligheten! =) tack

BaRcA - Överlever någon ett äventyr så gör jag det

Oceanliner

Warrior
Gå in på www.foxtail.nu och ladda ner gratis rollspelet Västmark som kainnehåller ett pitel med mycket bra spelledartips och spelartips också för den delen.

Sök runt lite på några hemsidor efter tips om hur man spelleder.

Leta i arkiven på forumen här på www.rollspel.nu sök på "SL-tips" eller nåt liknande för din fråga är väldigt vanlig och få kanske inte så bra svar som den faktist kräver.

Om du vågar kan du läsa några inlägg jag skrivigt i ämnet <A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...e=2&Limit=25&Old=allposts&Main=58888">här</A> och <A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...Old=allposts&Main=49432">här</A>. //Jonas

Targon

Hero
Vad i sjutton var det där för något?!!!

Varför i helsefyr blir man en bättre sl bara för att man köper Monster & Varelser-modulen?! Står det något där om bra spelledarskap? Och vad har i så fall monster med bra spelledarskap att göra? Blir man en bra sl genom att ruinera sig på köp av halvtaskiga moduler?

- Targon, skrivare

Re: Vad i sjutton var det där för något?!!!

Det flyter bra och snabbt om man inte behöver hitta på alla monster själv. Dock håller jag med om att en nyabörjare inte ska köpa M&V först. Kanske om han är riktigt ny på att vara SL kan han ju köpa spelarens handbok. För oss som är lite mer vana tycker ju boken är full av onödig info men för en ny SL kan den vara användbar.

Är du snål Targon? Modulerna är faktiskt nyttiga.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Manno Johánn

Veteran
Tror att följande punkter är värda att fundera på för en ny SL:

* Undvik regelbläddrande. det har sagts förut, jag säger det igen, inget drar ner tempot som "ehhh, vänta, hmm... finta... Ska kolla..." *bläddra bläddra* EON är ett bra system med sina Ob, man kan lätt hitta på regler.

* Kunna sitt äventyr. Oxå något som kan dra ner tempot rejält. "Ehh, jo... Det blir en händelselös natt i skogen... Ehh nej, vänta, det var ju nu som Tirakerna skulle överfalla er... vi spolar tillbaka..."

*Spelarna vet bara vad du berättat. För dem är du syn, hörsel, lukt, känslor osv.

*Tänk på de stackars spelare som inte är kämpar. IMHO finns det inget värre än när man har t ex en lärd och varje jäkla äventyr går ut på att slakta varelser och sno deras skatter. Se till att varje spelare får känna sig viktig varje spelomgång, annars är ni snart inne på soloäventyr ;)

hmm, det var nog det från min sida iaf...
Lycka till

/Manno - som inte har något fint citat att avsluta med

G

Guest

Guest
Har du det nyaste Eon (andra upplagan) så rekommenderar jag tilläggsmodulerna Spelarens Handbok och Mundana. I dessa finner du information om Eons värld Mundana och lite om människorna, alverna, dvärgarna, tirakerna och misslorna.
Eftersom den andra upplagan till störst del består av regler kan det var lite svårt att få insperation till äventyr av den och ännu svårare att veta vad man ska börja. Dessutom så blir det en hel del extra arbete om du börjar på en kampanj i en påhittad värld och sedan vill kunna använda de många och trevliga moduler som finns till Eon.

Några moduler som kan vara till särskilt stor nytta är:
Monster och Varelser - ?
Mystik och Magi - Magin blir mer utvecklad och kraftfull
Gudar och religioner - med tanke på hur starkt religionerna påverkar Mundanas folk så är den väldigt bra att ha för att höja spelkänslan
Alver - Ger dig en bra inblick i Mundanas alvers leverne
Dvärgar - Beskrivningar av dvärgafästen, kultur m.m.
Tiraker - Gör tirakerna till en egen och mycket intressant ras. Med den här modulen så verkar tirakkampanjer fullt möjliga. Glöm de klichéartade grova tolkien-orcherna vars enda syfte är att fungera som fiender

Förutom modulerna ovan så är det en fördel att köpa in antingen Asharien & Soldarn eller Consaber. Dessa två moduler inriktar sig på lite mindre områden i världen och underlättar för dig om du vill starta en kampanj eller helt enkelt har svårt för att bestämma dig för äventyren ska utspela sig.

Övriga moduler är fullt lika användbara men kanske inte lika högprioriterade.

Du kan ju alltid spelleda utan dessa men de underlättar om du vill spelleda i Mundana då du får mycket (välgjord) information serverad av Neogames .

När det gäller själva spelledandet så är Eon enligt min egen åsikt en mer seriöst rollspel mindre lämpat för renodlade action-äventyr utan hellre äventyr där spelarna både får tänka, rollspela personligheter ordentligt och strida lite. Då striodsystemet är ganska tungt passar det sig inte för ett äventyr byggt på en massa strider då det skulle ta för lång tid ( om du inte skiter i regelsystemet men isåfall så är det bätttre att köpa ett mindre avancerat rollspel då andra upplagan trots allt i princip består av regler).

En rekommendation är att själv skriva upp de viktigaste stridsreglerna på papper eller liknande så att du slipper bläddra i boken - det är skönt att kunna ha träfftabellen och skadetabellerna uppslagna när man spelledar, då det i regel är dem man använder mest.

Mäster Azazel

Targon

Hero
Moduler

Jag skulle inte påstå att jag är snål. Jag är lycklig ägare av samtliga Eon-moduler och köper dem så fort de kommer ut i handeln. Jag har väl förmodligen en hat-kärlek till Eons moduler. Jag älskar att gnälla på dem, men håller samtidigt med dig om att de ibland är jädrans nyttiga. Däremot fattade jag inte på vilket sätt just monstermodulen skulle gynna ett bra spelledarskap. Jag fann helt enkelt inte någon poäng i avatarex inlägg.

- Targon, skrivare