Nekromanti Slag serier och anfalls kombinationer

Helmgast
Det närmsta du kan komma är väl Krigarens väg/Vapenmästaren med trix som Ripost och Uppföljning.

Tegrevan

Veteran
Antingen...

...tittar du i Krigarens väg om du har tillgång till den modulen eller så konstruerar du en egen regel om hur det ska fungera.

Ja....det har jag pratat om.

En slagserie är något man tränar in i stridskonster. I vapendrill är det en typisk sak man lär sig, så att alla anfaller på samma sätt, utan att störa balansen i leden.

Hur fungerar det?
En slagserie kan vara kraftfull, normal eller snabb. Den får som mest inehålla 2,3 eller 4 slag, beroende på hur fort det gick. (2 slag för kraftfulla då).
Motanfallet (om det kommer ett) kommer efter första anfallet, och i det här fallet, efter hela slagserien. (det är vad de är bra för, många anfall innan nån slår tillbaka).
En slagserie är alltid specifierad till riktning, kraft och antal. Man får inte avvika från det. Vill du inte anfalla så, gör inte en slagserie.

Nu måste jag säga en sak om blottor också, för de ingår. Du blottar dig om du fumlar, om motståndaren inväntade öppning och vann (nej, han får inte en tärning lättare längre), missade ett kraftfullt anfall eller om du slutförde en slagserie. Man lämnar alltid ett bestämt område blottat efter slutförd slagserie, men det finns en teknik som heter minska blotta, som gör att man kan ta bort en sån automatisk blotta. Man har tränat bort den öppningen.

Vad gör en blotta?
Den gör att om ett anfall riktas mot blottan så får man +ob1T6 på att försvara sig. Slå på träfftabellen för normalt hugg för att se vilken del man blottar. Man måste sikta mot träffområdet minst för att räknas som att ha anfallit blottan.
Här kommer precisionsanfall in. Den förlorar helt sin tidigare effekt (att alltid kunna sikta). Istället har den sin effekt endast när någon har blottat sig, och bara mot det området. Den är numera ett sätt att utnyttja motståndarens fumlighet. Om man har precisionsanfall får man anfalla ett träffområde med ett motanfall, i de fall en blotta finns.

Vad är allt det här bra för, och hur sjuk är du?!

Gör strider mer personliga, det blir skilda stilar på ett bra sätt. Det är dessutom jättekul till svärdsspelen, att spela rena dueller blir roligt. Det är vettigt, om man frågar mig. Folk lär sig vissa anfallssätt. Ett typiskt anfall i formation låter som 2 normala anfall mot mitten. (högt?)

Jag är en smula vansinnig, men har börjat arbeta, så det kanske inte blir lika mycket konstiga idéer framåt. (ha! det blir det visst!)

Ehh...vad svamlar jag om nu?

Ha det bra, ha roligt med slagserier,

/ regelslaktaren

Lazaruz

Veteran
Jag spelade en gång med en dvärg Gharghan klan Ghor...
Han kunde "stå kvar" stridskonsten (kommer inte ihåg just nu vad den heter).

Har för mig det stod någonstans att de började med en stöt och efter det ett hugg för att avsluta med ett stick, då har man använt hela vapnet ( skaftet, yxeggen, spjutgrejjen)

Pendragon

Swashbuckler
Har för mig det stod någonstans att de började med en stöt och efter det ett hugg för att avsluta med ett stick, då har man använt hela vapnet ( skaftet, yxeggen, spjutgrejjen)
Nja, nu uppfattade jag inte att de menade att man använde hela vapnet i samma rörelse, fast just ett normalt hugg följt av en snabb stöt med spjutspetsen elller smäll med skaftet på returen skulle nog vara rätt effektvit mot nån som bara väntar sig att man ska hugga med yxbladet.

/Joel - Goddag yxblad