Nekromanti Slagen om Uppsala! [D&D Minis]

Sodivra

Champion
Okej, eftersom vi minisairs gillar minisinlägg så blir det en stridsrapport innan sådana har hunnit bli gamla.
Jag mötte Dnalor, först i en 105 poängs LE vs CG-match. Som är brukligt, här är trupperna:

Det godhjärtarde bandet

Crow Shaman är min favorit, och tillsammans med Deepshadow elf så utgör han grundtanken i min teknik - Flanka dom och stabba dom. Dom är ett väl sammansvetsat par, där Crow Shaman kan låta alven slå med ormens hastighet medans fienden är uppehållen, eller i värsta fall själv uppehålla fienden med sin manöverbilitet. 26 och 22 poäng.

Moon elf är min enda CG-commander, och är rätt biffig. Bra för att binda upp fienderna utan att själv dö. Med åtta poäng över så köpte jag en Githzerai som skulle stunna fienden och på så vis hjälpa till med möjligheter för Deepshadow elf att avrätta dom. 49 och 5 poäng. (Githzerai visade sig ju sen vara en Lawful gubbe - Ooops! :gremblush: Å andra sidan så kan CG-Laldabode göra allt som han kan för samma pris, fast bättre, så det var nog ingen risk för obalansering.)

De perversa ondingarna
Kalle slängde väl ihop ett gäng baserat på hur kinky de såg ut eller något.. Här är dom iallafall:

Rakshasa (ganska tuff!) slår inte så hårt, men han kan ta stryk och kopiera fiendens command effect. Hans "Bigbys slapping hand" (Vadå kinky!) gör det farligt att vara omringad av fiender. 41 poäng.
Hans bästa kompis är en Half-elf Hexblade. Deras vänskap är dock bara en sjuk travesti på det djupa bandet mellan Crow Shaman och Deepshadow Elf. Kan utdela en del smisk, och två spells som sänker motståndarens försvar. 33 poäng.

Ödlefjantarna. Till vänster Sahuagin Ranger. Pfft, jag brydde mig inte ens om vad den här kan göra.. 15 poäng. Till höger är hans lite hippare och äldre kompis, Lizardfolk Rogue. Den här är ganska kul, tre mesattacker, och sneak attack. Kul, kul. 16 poäng.

Banden avancerade mot mitten relativt händelselöst, och tog position runt en tortyrkammare till låten "Mr. Torture" av Helloween, som nu är det officiella temat för D&D minis i Uppsala. Crow Shaman pumpade upp sin och Deepshadow elfs AC/avståndsattack och djupskuggealven sköt iväg en pil mot fienden. Väl i mitten så avvek en av äckelödlorna från det onda gänget. Kanske tänkte han flanka mig eller något? Githzerai stunnade honom och Deepshadow elf smygavrättade honom med sin grymma sneak attack. Processen upprepades mot den andra ödlan, och de två alverna flankade half-elf hexblade och gjorde honom till en riktig halv alv. Sedan omringade alla Rakshasan som gick under i en riktigt klassisk böghög.

Det var nu det började bli läskigt för nu såg Dnalor ut (och lät) som han tänkte riva hela huset. Chaotic Good hade segrat utan förluster, och han krävde en ommatch med samma lag.

Den här gången var terrängen rätt öppen i mitten av spelplanen, min tanke var att låta djupskuggealven beskjuta fienden medans de kom till mig. En briljant plan, men tyvärr så var fiendelaget lite mer organiserat den här gången, medans det goda gänget var lite väl ivriga efter föregående seger. En av de töntiga ödlorna hade avancerat lite väl långt fram, och djupskuggealven bestämde sig för att strunta i bågen och stycka upp den lite snabbt. Aj då, det visade sig att den töntige Sahuagian Ranger som jag hade struntat i hade en alvbaneförmåga! Aj aj! Moon elf skyndade till undsättning, och den äckliga ödlerangern fann att den hade ett helt alvsmörgåsbord framför sig. Trots kråkschamanen och djuppskuggealven som försökte likvidera den så hann den göra köttfärs av Moon elf tillsammans med den andra fåniga ödlan innan dom bet i gräset.

Nu var det Deepshadow elf, Crow shaman och Gitzherai mot Rakshasa och Half-Elf Hexblade. Githzerai hjälpte djupskuggealven att flanka Rakshasan, men momentumet var förlorat, och han dog snabbt. Kråkshamanen och djupskuggealven gjorde några fåfänga försök att stabba ihjäl Rakshasan, men istället för ett indiskt grillspett så fick dom varsin tallrik död. LE-gänget hade vunnit!!

...

Ja, och sen spelade jag 200 poängs LG mot Dnalors 200 poäng LE, för att få testa min Stone Golem för 134 poäng.
Hans lag var typ Bone Devil och Blue och sådana grejer.

Jag placerade ut den taggiga grottan från Abberations-startern i mitten, med tanken att det skulle kunna leda till en del intressanta strider. Min Stone Golem hade damage reduction, så taggarna bekymrade honom inte. Han hade också en räckvidd på två rutor, så fienden skulle vara tvungna att komma till honom - Över taggarna! Mwa ha ha! (Men förstås så skyddar inte damage reduction mot taggarnas magiska skada. En som kunde utnyttja den takten var däremot Bone Devil, flygande och med en räckvidd på två. Ytterligare en sak jag kommer på i efterhand. Dumma Arvid! Dum, dum!)

Stone Golem tar upp position i taggrottans ena sida, och börjar banka på Bone Devil, Bladeling Fighter och Rakshasan, som inser att han borde vara någon annan stans just nu. På den andra sidan av grottan så smyger Dnalors Destrachan och Half-Elf Hexblade omkring, de bemöts av LG-bandets Dwarf Sergeant och Aasimar Favoured Soul, samt en menlös dvärg och en menlösare militiaman. Det blir två parallela strider där det är svårt att manövrera sig med alla taggarna. (häftigt va?) LG-bandet gör bra ifrån sig på bägge fronter. Aasimar Favoured soul stunnar Half-elf Hexblade, och de menlösa stackarna hackar upp honom. Stone Golems HP tickar sakta ner, men det finns gott om dom. Han dunkar sönder både Bladeling och Rakshasa.

Till slut så dör LG-bandets menlösa stackare, i rädsla för mer död från Destrachan och hans sprutmun så måste dvärgledaren och aasimar smyga runt väggarna på ett pinsamt fegt sätt för att läka upp dvärgis. Destrachan går ihop med Bone Devil mot Stone Golem, och en Celestial Bear som inte gjort så mycket försöker springa förbi Bone Devil för att slå ihjäl Blue. Det går inte så bra. Aasimar rusar för att slå ihjäl Blue från andra sidan av tagggrottan, och Stone Golem dödar de sista ondingarna. Seger för det goda igen! Stone Golem var ball, fast inte lika rolig att spela med som jag väntade mig.

Nu återstår bara leveransen från andra sidan havet som kommer göra min CG-armé.. oslagbar!!

<font size="1">(EDIT: Ajabaja! Inga köp/sälj/byt-inlägg här inte. /Dante) </font size>