Nekromanti Slaget om Clusta Noba

Jag måste bara fråga, för jag kommer ändå att anses som tjatig...

Jag läste igenom slaget om Clusta Noba reglerna i femte konfluxen och de verkar VÄLDIGT röriga. Är det någon som har lyckats spela de reglerna tillfredställande? Har någon spelat detta på ett annat sätt? Det kan ju vara svårt att få ihop fyra personer som ska spela ett spel utanför själva rollspelet? Just kurir reglerna tycker jag verkar vara onödigt röriga på något sätt.

Gurrgel

Veteran
Jag har inte kört med dem, men tycker också att det verkar jobbigt med 4 andra personer. Du kan ju alltid köra ett eller flera av "lagen". Om du redan har en Shagul-, Arn- eller Praanz da Kaelvespelare, kan du ju låta dessa leda sina styrkor.
Om du vill ha ett annat system skulle jag tipsa dig om fältslagssystemet till EON som finns i "Krigarens väg".

Basenanji

Postd20modernist
Ha med fältslaget!

Hej!
Många tycker att den svagaste delen i svavelvinterkampanjen är just den sista. Men betänk då att något som gör Granströms kampanj så minnesvärd är just att alla delar är så olika varandra! Dessutom är den sista delen "la Grand Finale!".
Och måste alltså innehålla något riktigt stort,
som ett...tja, fältslag! Jag vet inte, men misstänker att Erik själv hade rejält med polare som ville vara med men som inte fick ("Har du hört om Eriks coola kampaj, om man ändå fick vara med på ett hörn...suck."). Alltså var det inga problem för honom att hitta fyra polare som SAMTIDIGT kunde spela fältslaget.

Jag kan bara tänka mig hur maxat det skulle vara som spelare att få förhålla sig till stora arméer styrda av ens polare.
"Vi får hålla oss gömda ett tag till för Ransarderna verkar inte vilja lämna den här platsen...!"

Men jag förstår att det är mycket att sätta sig in i.
Mina tipz är:
Prova att köra fältslag några gånger som test av reglerna. Istället för boardgame...
Så lång tid tar det inte att lära sig dem, det bara känns så i början.
Skriv många lathundar över turordning.
Kolla om du har några polare som skulle kunna köra fältslaget utanför själva rollspelandet.
Förenkla det som går att förenkla, jag tycker att reglerna för återvändande soldater är lite jobbiga.

Lycka till!
/Bas

Zizop

Swordsman
Låt fältslaget spelas av spelarna långt innan de spelar kampanjen...

Notera var de olika truppförflyttningarna sker och när så kan det finnas en "okontrollerad" armé i äventyrarnas väg.

Om de har glömt var de förde sina arméer finns det ju chans att de blir överaskade...