Nekromanti slaget vid Vo Mimbre översatt rill eon

litleme

Warrior
jag har tänkt "översätta" slaget vi Vo Mimbre (för er som inte har läst eddings så var det ett ganska stort slag utanför en stad...det beskrivs i sagan om belgarath, rivas ättling) i varije fall har jag bestämt mig att den agrakiska armén får bli tiraker (möjligtvis alierade med vättar efter som den ska baestå av 4 folkslag) asturierna får bli thismalver (dom har överlägsna långbågar liksom asturiena hade) chrekerna får bli kraggisar med jag har inte bestämt vad rivanerna, ulgoerna, mimbraterna, tonederna algariena eller dresnierna ska vara för raser än .... jag vet att mimbratenas riddara kommer bli ungefär 10,000 (vilket antagligen ....eller förhoppnings vis om man vill se det så, kommer vara en av de mindre trupperna i armen) och att tolnedrerna ska vara 75 legioner (vilket jag inte har en aning om hur många det är)....dom andra får jag väll improvisera storleken på ..... jag får antagligen att ha med en gud i slaget ....

några förslag ???

jag hadde natuligt vis tänkt utspela det i en ganska avlägsen tid (dock med dom folkslag som finns nu) så det ska inte på verka rollspelandet i övrigt

/images/icons/kiss.gif

Lontryuin

Veteran
De romerska legionerna varierade i "medlemsantal", beroende på område och tidsperiod (om jag kommer ihåg rätt...) men en tolnedrisk legion är 10x10x10 man, dvs 1000 soldater. (Står i Belgarath Besvärjaren i alla fall)

Lontryuin

Veteran
Förslag, endast...

Tolnedrer: Jargier (möjligtvis Pyar...)
Rivaner: Sabrier
Ulgoer: Henea
Mimbrater: Soldier
Algarer: Raunländare (Har för mig att de rider mycket...)
Drasnier: Asharier

DAKRilla

Hero
En liten dum fråga från en obildad, som inte läst Eddings över huvudet taget:

Med "10x10x10 man", menar du då att dimensionerna på legionen är 10x10x10, d.v.s. tio man bred, tio man lång och tio man hög?

Lontryuin

Veteran
Nej. Så här:

One squad of 10 soldiers
One company of 10 squads
One Legion of 10 companies.

(Anledningen att det är på engelska är att jag läste boken på detta språk...)

cernael

Warrior
Med "10x10x10 man", menar du då att dimensionerna på legionen är 10x10x10, d.v.s. tio man bred, tio man lång och tio man hög?
Nej, det innebär att 10 man är en grupp, 10 grupper är ett kompani, och 10 kompanier är en legion. de tolnedriska legionerna är vältränade soldater; de kan bilda ett par olika formationer...

/Cernael san

Favelan

Veteran
Bra förslag... men det vore bättre om sabrierna fick representera mimbranterna, eftersom de har den största riddarhären, utrustad med lansar. Enda problemet med detta är att de endast uppgår till runt 1500 i HELA konugadömet.

/Favelan

litleme

Warrior
hehe vad säjs om 2 st härar på 1miljon soldater styck ??

jag tycker att det kanske låter mycket men vad har man miniräknare till/images/icons/laugh.gif

och det där med att landet som bara hadde 1500 riddare .... som jag sa så ska det utspela sig i en ganska avlägsen tid så antal spelar ingen roll =)

Jokimmolator

Veteran
1 miljon man styck? Har du räknat på det där? Jargien t ex består av 6 miljoner invånare, och om man räknar med lika stor tross och sånt som vapenföra skulle det motsvara att en tredjedel av Jargiens hela befolkning! Det kommer inte att bli billigt med mat och lön till dem... Nej, mera rimligt vore väl att en enorm armé, bland den största tänkbara alltså, i Mundana skulle vara 150 000 tusen vapenföringar... Då är det enbart Jargien jag tänker på, jag tror jag uppskattade antalet mannar till det med hjälp av fakta om legionerna från modulerna, men det blir nog ändå svårt att manövrera den armén till den motsvarande fiendearmén, och det finns inte många arméer som skulle kunna bli lika stora som den, möjligen Ebhron... och med tanke på tirakernas organisationsproblem så blir manövreringen inte lättare...
Något mindre slag än de maximala vore nog att föredra!

Favelan

Veteran
slaget vid Vo Mimbre -eon [spolier]

Om vi antar att det skulle äga rum i en avlägsen framtid eller att man gick man ur huse för att ställa upp för det goda (ungefär som de gjorde till Vo mibre) om jag nu inte minns fel), skulle det kanske vara möjligt, om man bortser från att mörkret inträffar.
Därför att tirakerna kan nog lätt få upp antalet behövs. Sedans så behöver de inte ha någon annan order än anfall.
Tillsist så tycker jag ändå att sabrierna passar bättre som kavalerister än soldierna, med tanke på storlek, så har nog dom större möjlighet att få ihop den mängd som behövs.

/Favelan - "Det är ingen skam att tiga om man inte har något viktigt att säga" (ryskt ordspråk)

Jokimmolator

Veteran
Re: slaget vid Vo Mimbre -eon [spolier]

"(...)Därför att tirakerna kan nog lätt få upp antalet behövs. Sedans så behöver de inte ha någon annan order än anfall."

Även om tirakerna kan få upp antalet om det behövs, så måste man väl ta dem till slagsmålet? Står de skingrade på Takalorr räcker det inte med anfall, det enda som skulle hända då vore den största tirakbrottningsfesten i mannaminne! Både att samla ihop dem och forsla dem till vart de nu ska vore ungefär lika jobbigt som att driva ihop 100 bergsgetter med endast en knölpåk till hjälp. Fast det är klart, man kan väl rycka på axlarna och säga "det är en magisk getsamlarknölpåk"... /images/icons/grin.gif

Favelan

Veteran
Re: slaget vid Vo Mimbre -eon [spolier]

Faktum är, att om man verkligen vill driva en sådan stor tirak här. Och om det skulle vara nödvändigt, t.ex. för att genomföra det här fältslaget, så fins det en artefakt i L&H som skulle kunna vara till stor hjälp. (En förövrigt bra mycket modul)

/Favelan

Arvid

Warrior
Re: slaget vid Vo Mimbre -eon

Men problemen är fortfarande för stora.
Om vi nu säger att man lyckas ena alla folkslagen (vilket skulle vara nog så omöjligt) så skulle man vara tvungna att föra alla soldater på den bestämda platsen. Det finns två stora svårigheter med det.
1. Motivera alla folken att ena sig, och fara för att undsätta området.
2. Lyckas med konststycket att få dit alla och att få fram nog med proviant.

Sen så undrar jag hur man kan få fram en realistisk bakgrund till slaget?

Zug209_ivenhoe

Warrior
Re: slaget vid Vo Mimbre -eon

Att samla ihop alla skulle kräva en hjälte (Brand, Belgarath) eller en gud (torak) svårare en så behöver det inte vara.