Nekromanti Slaglåspickor

antorax

Swordsman
Det scenario eller spelvärld jag för tillfället pillar med är i grunden en fantasyvärld med magi och lite olika raser men flest människor, utan monster i dess traditionella bemärkelse men med krutvapen typ slaglåspistol och gevär.

Nu är det så att jag även fastnat för plåtrustningar som täcker hela bröst och mage, så jag tänkte undra om det är någon som har en uppfattning om hur mycket en sådan rustning kan tänkas skydda? Hur stor chans är det att en kula går igenom, och hur mycket skada gör den då?
Därtill, om man träffas av en kula ifrån ett slaglåsgevär, hur stor skada ger det? Är man ur stridbart skick liksom?

Arfert

Facit
det fanns bröstharnesk som faktiskt kunde stoppa en kula från ett slaglåsgevär... Om jag minns rätt. Nån %-chans har jag inte, men den kan varit rätt hög då.

Men annars är en träff från ett slaglåsgevär i bålen dödande i de flesta fall... Och en olycklig träff i arm eller ben kan kräva amputation för att den träffade ska överleva.

Marukusu

Hero
Betänk att sjukvården var mirakulöst dåligt i Europa under tiden då slaglåsvapen användes, och även om typ araberna och kineserna hade någotsånär bättre kunskaper om medicin och shit så var även de mycket primitiva med moderna mått mätt.
Såvida du inte använder dig av helande magi så kan en träff i axeln eller benet i allra högsta grad vara dödlig om såret inte underhålls rätt.

Sedan så fanns det som Arfert säger en hel del rustningar som stod emot muskötkulor. I Japan under sengukoperioden såldes ofta harnesk av europeiskt stuk med bucklor för att visa att de var skottsäkra.

Arfert

Facit
indeed, en mjuk blykula river med sig tygfibrer in i såret, och krossar gärna ben, splittras i kroppen osv... Inget man fixar utan antingen modern medicin (röntgen, penicillin osv) eller magi. Även om man överlever träffen lär man dö av infektioner ganska snart efteråt...

Nightowl

Champion
"Armor of proof" var en engelsk term för säg kyrass som sades vara skottsäkra, och som Markusu säger demonstrerade man detta genom att skjuta på dem; gick inte kulan igenom utan bara lämnade en buckla, så var det ju bevisat att pansaret *kunde* stoppa en kula.

Erik, blev det ett *hål* däremot...

antorax

Swordsman
Faktum är att jag tänker ha med helande magi, om det kommer kunna användas i strid eller om det kommer vara mer ritual/alkemi-liknande vet jag inte, men i vilket fall så tror jag att om man iaf är viktig nog kan räddas efter striden av en magiker.
Men så rustningar finns det. Kan man säga att det är typ 75% att den håller? Vore det troligt att om man väl går igenom eventuellt plåtpansar i huvud eller bål så är det också där en 75% att man dör eller blir utslagen gentemot att man kan fortstätta strid, men riskerar att dö efteråt om man inte får sig bra vård/magi?

Sedan ben/arm typ? Säg att jag blir träffad i vänsterarmen av en kula, men har själv en pistol att skjuta med, klarar jag av att skjuta, eller kommer jag ligga att ojja mig?

tack för svaren

Storuggla

Champion
Frågan är väl hur man gick till väga för att begära pengarna tillbaka om den visade sig ineffektiv i fält?

Storuggla, it's like shoujoai

Nightowl

Champion
Tja, jag tror inte rustningsmakaren eller vad det heter var ansvarig för mer än att visa att det gick att skjuta på eländet på hans bakgård; om du envisas med att gå ut i fält någon annanstans gällde inte garantin.

Erik