Nekromanti Slagsmålsmattor (Grids för miniatyrer)

Eksem

Champion
Okej, jag ställde den här frågan som en bifråga för ett tag sen på D20-forumet, men fick inte några riktigt, riktigt uttömmande svar, så jag försöker igen här:

Jag vill ha en battlegrid. Den ska ha 1-tums-rutor. Den ska gå att rita på, och man ska kunna sudda bort det ritade, mycket enkelt.
Ni som använder er av sådant, exakt hur kom ni över den här prylen? Vad kostade den? Hur ska jag göra för att få tag på en likadan?

Svar som inte hjälper mig:
"Be nån plasta in nåt du skrivit ut på din skrivare."
Jag har ingen som plastar in saker. Jag vet inte hur man gör det, eller var man gör det heller. Om jag måste plasta in saker, berätta då noggrant hur det går till.

Förresten finns det ju nåt som heter battlemats, de ser ut typ så här: Slasgmålsmatta

De har visst funnits sen 81. Finns det i Sverige också? I så fall, vart?

Hunk

Hero
Hos Leisure Games kan du hitta ett flertal vinylmattor från Chessex (varav ett par uppfyller dina krav). Det tar 20 % av köpesumman i frakt till Sverige, så det blir nog i alla fall billigare än att beställa från USA. Du kan också hitta dem hos Spirit Games, som en kompis har goda erfarenheter att beställa ifrån. Jag har aldrig sett dem i Sverige - för ett antal år sedan frågade jag Flammans Spel om de kunde ta in dem, men de sa de att de inte kunde. Vi har i stället använt oss av golvplaner tillverkade av en annan kompis som jobbar på ett mässbyggarföretag, men det var ju precis den typ av info du inte var intresserad av...

Saxifrage

Hero
Att plasta in saker (svar som hjälper)

Köp genomskinlig självhäftande plast i en välsorterad bokhandel (tex Ackis), den funkar utmärkt för att plasta in böcker, kartor, battlegrids och dylikt. Billigt är det också. Plastningsoperationen kräver viss finess, men efter lite övning blir det perfekt!

ro83rt

Swordsman
Om du vill plasta in dina gridmattor föreslår jag att du laminerar dem. Du lägger då pappret i en speciell plast ficka som du sedan kör genom lamineringsmaskinen. Plasten blir då hård vilket gör att den inte kan vikas men det går bra att rita på dem med whiteboardpennor.

Firmor som trycker upp stora affischer, t-shirts och klistermärken till privatpersoner brukar kunna tillhanda hålla laminering. Vill du ha på A3 blad så är det kanske det bästa alternativet. Det andra, att köpa en egen apparat, är mer kostsamt.

Har du något något syskon som går i skolan eller om du gör det själv så kanske det går att fixa det den vägen. Lärare med klipp- och klistraådra brukar gilla att laminera saker.

thark

Hero
Mitt förslag liknar de som getts - fixa ett rutnät på papper (men det ska nog helst vara större än A4 - minst A3 och gärna störra; har du ingen jätteskrivare får du förstås rita för hand men det är ju inte viktigt att det blir millimeterexakt), och skaffa sen en lagom stor glas-skiva som du lägger över (vi använde först en liten från en överbliven tavla, och just nu dörren till en stereomöbel - vet inte hur mycket det kan gå på att köpa en skiva från glasmästare).

Fördelen är att glaset har bättre avtorkningsegenskaper än plast- eller vinyl-alternativen - det är lättare att torka av, håller sig längre (med plast/vinyl brukar färgen ändå börja fastna efter några månaders intensivt spelande när ytskiktet blir slitet), helt enkelt bättre på alla sätt. Dessutom håller det sig väldigt slätt och stilla, medan en plastig matta kanske lätt stöts, dras runt eller viks.

Nackdelen är att skivan kan bli lite otymplig att flytta fram och tillbaka om man inte har ett "permanent" spelbord. (Vi kan ju ha den liggande kvar på bordet i föreningslokalen, blir värre om man behöver äta middag vid samma bord...)