Rymdskeppet
Veteran
- Joined
- 20 Aug 2019
- Messages
- 63
Kära forum,
Ibland övar jag rollspelsdesign genom att försöka designa system för att simulera historiska företeelser.
Idag hittade jag på ett litet system för att simulera medeltidsmänniskans kamp mot synden och den strikta katolska moralen. Jag blev ganska nöjd med hur det funkar men har ingen tanke på att använda det till något (om jag inte gör det mest grisodliga icke-fantasy medeltidsspelet i världshistorien) så jag tänkte dela med mig av det här så får ni säga vad ni tycker.
Vad är bra? Vad är dåligt? Vad kan läggas till? Vad är trasigt?
Såhär funkar det:
Du har sju värden. Högmod, girighet, lust, avund, frosseri, vrede och lättja (dödssynderna helt enkelt). Du får börja spelet med att placera ut 35 poäng i de olika synderna.
Når våra grisodlare/riddare/ädlingar/garvarlärlingar sedan utsätts för frestelse (träffar en vacker och lustfull partner, får en ovanligt stor skörd, blir spottad på av något fyllo på värdshuset) måste spelaren slå en T8 (exakt vilken exakt tärning får man speltesta fram). Slår man över sitt nuvarande värde i synden lyckas man kontrollera sig och vara en god kristen. Slår man under syndar man och måste höja sitt värde i den synden med ett poäng. Syndandet ät alltså kumulativt och skenar snabbt bortom all frälsning.
Man sänker/ tvättar bort synder genom biktning, bön och avlatsbrev. Har man syndat riktigt illa kan man gå i kloster ett år och sänka alla sina synder till minimivärdet (1). På så sätt kan man också förebygga syndande genom flitig bön och allmän gudfruktighet.
Men nu kommer den roliga biten!
När din RP dör får du räkna ihop dennes totala synder. Får man över totalt 30 hamnar man i helvetet. Hamnar man i himmelen får man ändå spendera antalet syndoäng x10 år i purigatorium för att de ska brännas bort.
Vilken synd du har mest i avgör var du hamnar efter Dantes modell:
Avund, högmod och lätja - Första kretsen: Limbo. Som på jorden i evighetrer (och på medeltiden var det inte heller så jävla kul)
Lust - Andra kretsen: Du knuffas runt av våldsamma vindar utan vila i evigheten.
Frosseri - Tredje kretsen: Evig svält (du kommer också att frysa)
Girighet - Fjärde kretsen: Släpa och bära enorma vikter i oändligheten.
Vrede - Femte kretsen: Evig mördar-moshpitt i ett träsk.
Vill man komma längre ner i helvetet får man hitta på speciella regler för det.
Ibland övar jag rollspelsdesign genom att försöka designa system för att simulera historiska företeelser.
Idag hittade jag på ett litet system för att simulera medeltidsmänniskans kamp mot synden och den strikta katolska moralen. Jag blev ganska nöjd med hur det funkar men har ingen tanke på att använda det till något (om jag inte gör det mest grisodliga icke-fantasy medeltidsspelet i världshistorien) så jag tänkte dela med mig av det här så får ni säga vad ni tycker.
Vad är bra? Vad är dåligt? Vad kan läggas till? Vad är trasigt?
Såhär funkar det:
Du har sju värden. Högmod, girighet, lust, avund, frosseri, vrede och lättja (dödssynderna helt enkelt). Du får börja spelet med att placera ut 35 poäng i de olika synderna.
Når våra grisodlare/riddare/ädlingar/garvarlärlingar sedan utsätts för frestelse (träffar en vacker och lustfull partner, får en ovanligt stor skörd, blir spottad på av något fyllo på värdshuset) måste spelaren slå en T8 (exakt vilken exakt tärning får man speltesta fram). Slår man över sitt nuvarande värde i synden lyckas man kontrollera sig och vara en god kristen. Slår man under syndar man och måste höja sitt värde i den synden med ett poäng. Syndandet ät alltså kumulativt och skenar snabbt bortom all frälsning.
Man sänker/ tvättar bort synder genom biktning, bön och avlatsbrev. Har man syndat riktigt illa kan man gå i kloster ett år och sänka alla sina synder till minimivärdet (1). På så sätt kan man också förebygga syndande genom flitig bön och allmän gudfruktighet.
Men nu kommer den roliga biten!
När din RP dör får du räkna ihop dennes totala synder. Får man över totalt 30 hamnar man i helvetet. Hamnar man i himmelen får man ändå spendera antalet syndoäng x10 år i purigatorium för att de ska brännas bort.
Vilken synd du har mest i avgör var du hamnar efter Dantes modell:
Avund, högmod och lätja - Första kretsen: Limbo. Som på jorden i evighetrer (och på medeltiden var det inte heller så jävla kul)
Lust - Andra kretsen: Du knuffas runt av våldsamma vindar utan vila i evigheten.
Frosseri - Tredje kretsen: Evig svält (du kommer också att frysa)
Girighet - Fjärde kretsen: Släpa och bära enorma vikter i oändligheten.
Vrede - Femte kretsen: Evig mördar-moshpitt i ett träsk.
Vill man komma längre ner i helvetet får man hitta på speciella regler för det.