Nekromanti Slaktande av karaktärer

ejectXreject

Veteran
Jag skulle inte tro att någon av mina spelare hänger här, men om ni gör det så ska ni inte läsa detta...

Jag ska spelleda en mindre kampanj med start nu på söndag. Ungefär i mitten av det hela så ska de möta på ett gäng som det är meningen ska vara ganska hårt motstånd, så att de får kämpa och gärna hitta på lite mer kreativa lösningar. I övrigt kommer äventyret inte innehålla särskilt mycket strider, utan mer politik.

Frågan är helt enkelt, hur lyckas jag göra en spännande fight där inte alla(! :gremgrin:) dör men de i a f ska få en del stryk. Det är väsentligt i spelet att de ska bli skadade och måste ta det lugnt ett tag, så 'skurkarna' får lite extra tid.
Visst skulle skurkarna kunna retirera, men det kan komma att kännas krystat om de skulle få övertaget.
Finns det något bättre sätt än att börja fuska med tärningarna efter halva striden? Jag slår helst mina tärningar öppet, utifrån principen "kan jag se deras slag så är det inte mer än rätt att de ser mina"..

Jag antar att jag just ställt en fråga som är omöjlig att svara på, men tankar och reflektioner tas mer än gärna emot..

MovinGalt

Warrior
Stick- och Huggskador ger Blödning, vilket jag själv tycker är underbart otrevligt i strid eftersom man måste fortsätta slåss samtidgt som man långsamt och metodiskt dör :gremcrazy:.

Så låt dem ha krossvapen som de kan banka rollpersonerna riktigt mkt med (utan att de blir allt för skadade).
Några kan ju använda små svärd och liknande, men klubbor och liknande som inte gör allt för ont tycker jag är bra.

Näsblod och bucklade rustningar ska de va!

Jimmy_SL

Warrior
Hmmm, annars kan du ju göra en strid utan tränings-slag, där du hittar på avd som sker... och om spelarna märker att du inte slår, slå nåra ärningar och låssas som att du bryr dig om vad som står på dem...

Phelan

Hero
Kan du kanske lösa det genom att ha en situation där under stridens lopp kan det komma in fler och fler henchmen till dina huvudskurkar, utan att dina spelare har möjlighet att få en uppfattning om hur många det finns i reserv? I så fall kan du ändå styra, genom att låta flödet av nya motståndare sluta när det är lagom, eller tvärtom.

Alternativt så överdoserar du rejält från början och om RP inte har vett att retirera när de fått en del bank (är det överdoserat borde det hända) sen får du ha någon slags undsättning som dyker upp.

Mvh / Phelan

Big Marco

Läskig
Låt striden ske på ett ställe där terrängen kan utnyttjas, så att RPna har en flyktväg. Sedan gillar jag effekten som är filmen Resident Evil - låt fienden vara MÅNGA. Det är inte många som kämpar mot odds 4:1 eller så. Sedan kan du ju alltid ha en elak kapten/hejduk som står lite bakom och bara ser cool ut. Och som skickar in nytt folk om leden börjar tunnas ut.

I övrigt - ge inte dem får hårda vapen - låt RPna bli skadade, men inte dödade. I stora/utdragna strider brukar blödning vara en fiende för RPna, så låt gem gärna ha något sätt att klara sig ur det också. Goda möjligheter för rollspel sker alltid när man är på marknaden och någon udda ensling säljer örter eller liknande, men han vill inte ha pengar, utan RPns ena handske eller liknande. =)

Slå inte tärningarna öppet..
Ha typ 1.5x fler skurkar än RP, med FV på lite mindre, med vapen i stil med påkar, då dessa är bra vapen för att bara ge dom lite smisk. Akta dej för blödning.
Slå inte tärningarna öppet, en sån här fight kräver lite SL fusk för att spelarna ska bli lagom skadade.

ejectXreject

Veteran
Problemet är just att jag inte slår tärningar öppet annars. Om jag börjar göra det nu med resultatet att de får stryk i början för att sedan efter tre rundor misslyckas så kommer de få en känsla av att striden redan var uppgjord. Jag vill ha känslan av att allt kan hända..den försvinner lätt om jag som SL slår hälften av striderna öppet och andra hälften dolt.

Annars var det ett bra tips (även om jag inte studerat skillnaden mellan kross- och huggskador i praktiken, då jag inte reflekterat så noga över den.. :gremcrazy:), både från dig och övriga.
Tack för hjälpen! Jag ska nog lyckas lösa det på något sätt..

Allannah

Veteran
Du får göra the bad guys riktigt hårda, med full rustning och stora slagsvärd. För mig funkar iofs båge bra. De gör en del skada om de träffar rätt, låt ett par bågmän stå på ett hörn och mata in pilar. Annars kan du få dina spelare instängda i en gränd utan att kunna fly, det är rätt begränsande oxå.

Jag är ingen expert, men använd fantasin så ordnar det sig nog...

ejectXreject

Veteran
Att ta död på spelare är ingen större svårighet.. Jag har ingen lust att ta livet av dem vid just det tillfället... (oops..:gremgrin:) De ska bara bli försenade några dagar, så att vissa händelser ska hinna inträffa medans de slickar sina sår.

Som det ser ut nu blir det några vanliga busar med något sämre värden än RPna och sämre vapen - men de blir några fler. RPna ska dessutom få nån form av flyktväg om de bara tänker (och där var den idén körd..spelare - tänka!? :gremwink:) till lite. Var striden utspelas är inte så viktigt, så det ska nog lösa sig också..

Men rent generellt har jag problem med att avväga motstånd mot mina spelare. Oavsett hur välplanerat något är så har jag alltid tur med tärningarna.. Det är mer än vad man kan säga att de brukar ha - vi skrattar fortfarande gott åt en omgång DoD ´94 där allt gick fel p.g.a otroliga fummel..

Benax_UBBT

Veteran
Alternativ till dolda tärningsslag

Slå med tärningarna öppet. Detta har vi gjort i alla år och det har visat sig att tärningarna allt som oftast vet hur de skall uppföra sig ändå. Finns flera exempel på detta, till exempel en magiker som enbart var skapad för att göra supermagiska svärd till hela gruppen. Första försöket resulterade i ett fummel där hela laboratoriet brann upp, inklusive magikern. SL hade hela tiden bara suttit och tittat på med ett lustigt flin när den "smarte" spelaren skulle knäcka systemet.

En bättre metod än att fuska med tärningarna är att inte riktigt bestämma innan striden vad SLP:na har i sina färdigheter. Det kan vara väldigt avgörande om en SLP har 12 eller 13 i en färdighet. Nu vet jag ju inte om du berättar för spelarna vad SLP:na har i sina vapenfärdigheter, och i så fall fungerar ju inte tricket, men annars är det riktigt användbart. Om dina spelare håller reda på SLP:nas färdighetsvärden efterhand får man ju dock se till så att de inte höjs och sänks mitt under striden :gremgrin:

Som sagt, ett alternativ till att slå dolt....

/Benax

Det är huvudsakligen blödningen..
Jag är inte så bra på skilnaden, då jag heller inte ahr studerat det så noga, och som spelare har jag en tendens att inte bli träffad.... Det är en del av att man spelar Klingmästare :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Mängdrabbat...

Tjaaa, släng på dem ett antal havldåliga barbarer eller liknande som är i antal till din grupps FV i att slåss så att de är säkra på att klára dem, men kommer få en del skada.

Allannah

Veteran
Oavsett hur välplanerat något är så har jag alltid tur med tärningarna.. Det är mer än vad man kan säga att de brukar ha
Jo, och det är ju här problemen kommer in...oavsett vad du avser att göra och har planerat, så är det ju alltid slumpen som avgör. :gremsmirk:

Jag tycker i så fall att du ska ha ett gäng sluskar som inte bryr sig om små skador och liknande som anfallare. Slå tärningarna öppet, annars blir nog dina spelare misstänksamma...men tumma lite på anda regler..kanske när SLPna bestämmer sig för när de själva fått nog med styk eller dina spelare har fått nog med styrk, rollspela dåligt, spelled bra, om man säger...så att dina spelare inte får varken för mycket eller för lite stryk...hoppas du förstod... :gremwink:

Allannah

Veteran
...

Och om det inte funka iaf, så kan de ju alltid stöta på nått på vägen som distraherar dem, ett ödehus, en ruin, en drake eller nått annat spännande (beroende på vad det är för en kampanj) som de bara *måste* undersöka.

Baron Marak

Swordsman
Det hela beror på hur mycket tur spelarna har. Kommer ihåg för kanske 2 äventyr sen. Vi hade tre stridsdugliga personer, varav en var krigare till yrket och de övriga har börjat med lite fast fått höjt en aning i vapnet.
Hursomhelst så mötte vi fem-sex personer som överföll oss. Yrkeskrigaren höll tillbaka tre personer helt själv. Det efter att vi allihopa försatt tre stycken personer ur stridbart skick första rundan. Kommer ihåg att jag sa "Vi fimpar dem", och visst blev det så. Vi hade en massa tur med slagen då kan jag meddela. Inte en enda skråma fick vi. Det går inte alltid som SL tänkt sig.
Sen har det hänt att vi haft en massa otur med slagen också. Sist så hade stycken väldigt kapabla personer problem med att ta hand om en liten gûrd, misslyckat VINIT och en massa jävjulskap. Hade det inte varit för att vi var fler än anfallarna hade det gått väldigt dåligt...

Det är svårt att i förväg sga vad rollpersonerna kommer att klara av. De kan alltid överraska, eller underraska (så att säga).